Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Dešimtosios: ant permainų slenksčio

Dešimtosios Lietuvos tolimųjų reisų vilkikų bei tarpmiestinių autobusų vairuotojų varžybos, įvykusios rugsėjo 9 dienа S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome Kaune, jau tapo istorija, gyvai aptarinėjama vežėjų įmonėse bei vairuotojų susibūrimo vietose. Juolab kad jos šį kartа vyko pagal naujas taisykles, leidusias parodyti ir, svarbiausia, tiksliau pasverti bei deramai įvertinti dalyvių profesinio meistriškumo lygį.


Sakoma, kad taškas rodo vietа, o keletas jų – kryptį. Iš devynių taškų – anksčiau surengtų tolimųjų reisų vairuotojų varžybų – jau buvo galima tа kryptį matyti akivaizdžiai: Kačerginės “Nemuno žiede“ užgimusios varžybos tarsi užsikrėtė sportiniu šišu ir kasmet vis labiau sportiškėjo. Solidžių ir didelių vilkikų su priekabomis vairuotojai tarsi kokie vaikigaliai su dviračiais turėjo nardyti tarp gairelių vieninteliu tikslu – kuo greičiau iš tašo A nulėkti iki taško B, o apie vairuotojų profesionalumа buvo sprendžiama daugiausia iš KET taisyklių bei TIR dokumentų išmanymo. Poros paskutiniųjų metų varžybos tapo vos ne žiedinėmis sunkvežimių lenktynėmis ir visai pagrįstai ėmė kelti daugelio vežėjų nepasitenkinimа: beprasmis lakstymas po trasа ir padangų draskymas neturi nieko bendra su tolimųjų reisų bei autobusų vairuotojų darbu, reikalaujančiu pirmiausia kruopštumo, atidumo ir itin preciziško didžiųjų automobilių vairavimo. Tad galima tik pasidžiaugti, jog dešimtasis konkursas pagaliau tapo vairuotojų profesinio, o ne sportinio meistriškumo egzaminu.

Tam pasiekti, pasirodo, reikėjo visai nedaug – šiek tiek pakeisti varžybų taisykles ir šio to atsisakyti. Kaip šitai pavyko įgyvendinti?

Daugeliui vairuotojų didelį džiaugsmа sukėlė žinia, kad šiemet eksperimento tvarka nebebus KET taisyklių mokėjimo bei TIR dokumentų išmanymo rungties. Tai visiškai suprantama – įvairiausių taisyklių studijavimas ir juo labiau egzaminai daugybei žmonių entuziazmo nekelia. Tačiau yra ir kita medalio pusė: šios abi disciplinos vairuotojų darbe yra ypatingai svarbios, kartais net galinčios turėti įtakos ir vairuotojo likimui, ir įmonės veiklai, tad šios rungties atsisakymas, ko gero, galėtų būti rimtas diskusijų objektas rengiantis kitų metų varžyboms. Kitas dalykas, į kurį reikėtų atkreipti dėmesį, jei būtų nuspręsta grаžinti šias rungtis į varžybų programа, – jų įtaka galutiniam rezultatui. Kaip parodė ankstesnių metų patirtis, teorinių disciplinų svoris būdavo pernelyg didelis, tad varžybas dažniausiai laimėdavo tie, kas geriausiai pasirengdavo KET ir TIR egzaminams.

Tačiau didžiausia naujovė varžybų dalyvių šį kartа laukė slalomo trasoje, kurioje išdygo ištisas gairelių miškas, o netolies starto linijos rymojo naujutėlaitė “Krone“ puspriekabė – jа varžyboms paskolino šios firmos gaminiais prekiaujanti bendrovė “SkanBaltTreiler“. Kaip paaiškėjo vėliau, puspriekabė ir tapo pagrindiniu egzaminuotoju, nulėmusiu daugelio vairuotojų rezultatus: ne vienas jų, gražiai ir greitai įveikęs trasа, įstrigo jа prikabindamas ar atkabindamas, tad slalome laimėtos sekudės tapdavo pralaimėtomis minutėms. Taip nutiko ir vienintelei vilkikų varžybose dalyvavusiai moteriai Tatjanai Reinikovai iš UAB “Taurus Ekspres“, gerokai užtrukusiai prisikabinant priekabа ir beveik be priekaištų įveikusiai slalomo trasа. Nepaisant netgi neblogų rezultatų sprinto lenktynėse, jos laikas tapo mato vienetu, kuriuo (plius 20 sek.) buvo baudžiami trasа neteisingai įveikti bandę vairuotojai.

Sunku pasakyti, kas – varžybų taisyklių pasikeitimai ar išaugęs meistriškumas – nulėmė tai, kad varžovus, ypač užėmusius pirmаsias dvidešimtį vietų, skyrė dešimtosios, o kartais netgi šimtosios sekundės dalys. štai slalome tik du vairuotojai – Alfredas žembinskas (“Auto Kalchas“) ir Andrius Kalendra (“Lukas ir Andrius“), nugalėję ir bendroje įskaitoje (skirtumas tarp jų – vos 1,49 sek), trasа įveikė greičiau negu per 5 min, o per 5 su trupučiu – net 16. Per 6 min su trupučiu važiavo 11 dalyvių, per 7 – vos ketvertas, likusių aštuonių vairuotojų laikas (per 13 min) – baudų už neteisingа važiavimа trasoje pasekmė.

Ne mažiau įdomūs ir galutiniai rezultatai: štai net 14 dalyvių išsiteko tarp 5 ir 6 minučių, 12 – tarp 6 ir 7, penkiems dalyviams prireikė daugiau nei 7 min. ir dviem – daugiau nei 8. Nelikus KET bei TIR rungčių, ženkliai sumažėjo atotrūkis tarp varžybų lyderių bei autsaiderių: ankstesnėse varžybose jis siekdavo 300400 proc., o šį kartа daug nulėmė ir sekundės dalys. Ypač slalomo rungtyje. štai gana poprastis laikas sprinte (20,05 sek., kai dauguma vairuotojų važiavo per 1516 sek) nesutrukdė Albertui Kazlauskui (“Vedauta“) užimti penktаjа vietа bendroje įskaitoje, o Valdui Barauskui “(Auto Kalchas“) net 28 sek. – prasčiausias sprinto laikas – bendroje įskaitoje tapti aštuntuoju.

Komandų rezultatai, išvesti susumavus asmeninės įskaitos laikus, taip pat skyrėsi labai nežymiai: pirmаsias keturias vietas užėmusių komandų laikas – 11 minučių su trupučiu, kitų trejų – 12 su trupučiu. O štai skirtumas tarp lyderių ir atsaiderių čia kur kas didesnis – per 250 proc., tačiau kaži ar verta iš to daryti dideles tragedijas: varžybų protokolo “dugne“ atsidūrė komandos, kurių vienam iš vairuotojų (ar netgi abiems) labai nepasisekė slalome. Dažniausia klaida – ne iš tos pusės apvažiuota gairelė, o neatidumo kaina – užrašomas blogiausias trasoje parodytas laikas plius 20 sek. Dar viena įdomi komandinių varžybų nugalėtojų detalė: jų komandas sudarė vienas iš aukščiausias vietas asmeninėje įskaitoje užėmusių vairuotojų (antrа, ketvirtа bei penktа) , o antras - iš antrajame dešimtuke atsidūrusių vairuotojų, tačiau rezultatų skirtumai tarp abiejų komandos narių minimalūs, galima sakyti, simboliški. štai nugalėtojų komandoje “Vedauta“ skirtumas tarp partnerių, užėmusių penktаjа bei vienuoliktаjа vietas, buvo vos 0,19 sek. Ne kа didesnis jis buvo ir antrаjа vietа užėmusios “Luko ir Andriaus“ bei trečioje vietoje šiais metais likusioje “Portman Dobilas“ komandose. Tad nugalėtojų komandose partneriai meistriškumu nenusileido vienas kitam, visai nepriklausomai, kas kuriа vietа užėmė asmeninėje įskaitoje.

Varžybų pabaigoje buvo padarytas dar vienas eksperimentas – į trasа išvažiavo didžiatūris sunkvežimis su priekaba. Tokių transporto priemonių mūsų vežėjai dabar turi gana daug, tad iškilo klausimas, kodėl diskriminuojami jų vairuotojai. Kaip aiškino varžybų organizatoriai, anksčiau vežėjų parke akivaizdžiai dominavo puspriekabės, tad bijota, kad nebus kam su kuo varžytis. Dabar didžiatūriai gerokai išpopuliarėjo, tad nuspresta išbandyti, kaip jie atrodytų slalomo trasoje. Atrodė visai gražiai: bendrovės “Ad Rem“ magnumas su priekaba be jokių problemų raitė kilpas tarp gairelių, o atbulas “prie rampos“ važiavo, atrodė, dar lengviau, negu vilkikas su puspriekabe. Tad kitаmet, visai tikėtina, pamatysime dar vienа besivaržančiųjų grupę – didžiatūrius sunkvežimius su priekabomis. Tai sako, kad jau dešimtmetį vykstančios varžybos neišsėmė savo galimybių, kad yra kur plėstis ir kа tobulinti. Ir, pagaliau, būtų metas joms tapti tarptautinėmis: į “Linavos“ jubiliejų atvykę daugybė svečių stebėjo jas, tad gal perims mūsų pavyzdį?

Trasa patiko autobusų vairuotojams


Autobusų vairuotojai rungėsi jau septintа kartа. Šiųmetė lenktynių trasa maloniai nudžiugino autobusų vairuotojus bei keleivinio transporto įmonių vadovus. “šiemet varžybose daugiausia lėmė vairavimo kokybė bei tikslumas. Nereikėjo “draskyti“ autobusų padangų, vairuotojai galėjo parodyti tikruosius savo sugebėjimus bei įgūdžius“, - kalbėjo UAB “Vilniaus autobusai“ Eismo skyriaus viršininkas Jurijus Zaranka. Varžybos šiais metais vyko sklandžiai, emocijos, kaip ir turi būti, virė tik trasoje.

į varžybas, kaip ir ankstesniais metais, atvyko trylika autobusų vairuotojų komandų, kurias sudarė po tris narius. Tarp dalyvių šiais metais pirmа kartа važiavo ir viena moteris – UAB “Kauno autobusai“ vairuotoja Albina Sipavičienė.

Autobusų vairuotojai rungėsi dviejose rungtyse: figūrinio vairavimo bei sprinto. Kiekviena neįvykdyta užduotis figūrinio vairavimo rungtyje (stovelio nuvertimas, paslinkimas iš pažymėtos vietos, bazės neįvykdymas, puodelio numetimas ar nepaėmimas, kabinos durelių atidarymas) vairuotojui “kainavo“ 10 sekundžių baudа. Visai neįvykdę rungties dalyviai buvo baudžiami dar griežčiau – prie blogiausio varžybų dalyvio laiko dar skiriama 20 sekundžių bauda. Tiek pat baudos sekundžių vairuotojas gavo ir už vadinamosios figūros stotelės neįvykdymа.

Geriausiai sprinto rungtyje sekėsi dviem dalyviams – Rimantui Jakavičiui iš šiaulių UAB “Busturas“ vairuotojui ir Remigijui Lapinskui iš Kėdainių UAB “Kėdbusas“ – trasа įveikė per 17,02 sek. Labai nedaug nuo jų atsiliko UAB “Vilniaus autobusai“ vairuotojas Edvardas Girdevičius – 17,21 sek. ir trečiаjа vietа užėmęs šakių autobusų parko vairuotojas Arvydas Sprindžiūnas (17,24 sek.). Tačiau laimėtojа šįkart lėmė figūrinio vairavimo rungtis. Jos nugalėtoju, kaip ir praėjusiais metais, tapo UAB “Vilniaus autobusai“ vairuotojas Ramūnas Urbštavičius, be klaidų įveikęs trasа per 2 min. 06,66 sek. Antrаjа vietа užėmė šiaulių UAB “Busturas“ vairuotojas Regimantas Pampikas (2 min. 11,75 sek.), trečiuoju liko taip pat šiauliečių komandos atstovas Kęstutis Milkintas (2 min. 11,96 sek.).

Galutinėje įskaitoje nugalėjo jauniausias varžybų dalyvis – UAB “Vilniaus autobusai“ vairuotojas Ramūnas Urbštavičius (2 min. 24,68 sek.). Antras liko UAB “Busturas“ vairuotojas Kęstutis Milkintas – 2 min. 29,26 sek. Trečiаjа vietа laimėjo UAB “Busturas“ komandos dalyvis Regimantas Pampikas (2 min. 29,61 sek.).

Susumavus dviejų komandos dalyvių rezultatus, pirmoji vieta komandinėje įskaitoje atiteko UAB Klaipėdos autobusų parko komandai (Juozas Petravičius ir Zigmas Knystautas), kurių bendras laikas – 5 min. 31,01 sek. Antra liko UAB “Kauno autobusai“ komanda (Petras Vaclovas Bašinskas ir Vytautas Petrauskas), drauge įveikę trasа per 5 min. 52,02 sek. Trečiаjа vietа laimėjo UAB Kelmės autobusų parko komanda (Rimas Dzimidas ir Giedrius Karvelis), kurių laikas – 6 min. 16,30 sek.

Jau tradiciškai išrinktas ir gražiausias varžybų autobusas. šį titulа laimėjo UAB Klaipėdos autobusų parko “Neoplan“.

Kęstutis Bruzgelevičius/ Lina Jakubauskienė

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (69)

"Linava" informuoja

Kartа, prieš penkiolika metų...

“Linava“: 15 metų sėkmingos veiklos kelyje

įvairenybės

Tiltai

Keliai

Keliai gali būti ir privatūs!

Logistika

Konteinerių logistika: nuo uosto krantinės – iki kliento

Pažintys

Kai darbas – ne prievolė...

Specialioji technika

“URALTRAKKER“ - AUKSO IEšKOTOJų SUNKVEžIMIAI

Statistika

Keleivinis transportas: pirmojo pusmečio statistika

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Technika

Liftai. Kaip išsirinkti geriausiа?

Tinka autobusui, tiks ir puspriekabei!

Teisė

įmonės vadovo darbo pagrindai

Sveikata

Traumatizmas virsta pandemija

Automobilių sportas

Dešimtosios: ant permainų slenksčio

Muziejus

TRITONĖ