Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Keleivinis transportas: pirmojo pusmečio statistika

Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius įmonių veiklos statistinius rezultatus surenka kas pusmetį. Tradiciškai juos pateikia apie penkiasdešimt šalies bendrovių. Statistiniai duomenys padeda nuolat sekti situacijа versle, laiku pastebėti jo pakilimus bei nuosmukius.


Dirbama geriau

„Džiugu pripažinti, kad keleivinio transporto įmonės, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, dirbo sėkmingiau. Vežta daugiau keleivių, gauta daugiau pajamų. Tačiau būta ir trūkumų“, - apibendrindamas rezultatus kalbėjo asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis.

Keleivinio transporto įmonės šiuo metu turi apie tris tūkstančius autobusų ir troleibusų. Bendrovėse dirba 8102 darbuotojai, iš jų 4270 – vairuotojai. E. Stolovickio teigimu vairuotojų skaičius per praėjusį pusmetį padidėjo 1,4 proc. (buvo 4209). Didėja ir sektoriaus darbuotojų darbo užmokestis: lyginant su praėjusių metų pirmuoju pusmečiu, jis išaugo 17,4 proc. ir šiuo metu sudaro 1473 Lt. Dar daugiau uždirba vairuotojai – šiuo metu jų vidutinis darbo užmokestis yra 1587 Lt. Nepaisant didėjančių atlyginimų, autobusų vairuotojų vis labiau trūksta. Tai, pasak E. Stolovickio, yra viena iš didesnių problemų. Keleivių vežėjai nekantriai laukia, kol bus priimti svarbūs Vyriausybės sprendimai, padėsiantys pagerinti situacijа šioje srityje.


Parkai jaunėja

Daugėja ir autobusų bei troleibusų. Jų, payginti su 2005-ųjų pirmuoju pusmečiu, padaugėjo 2,1 proc. šiuo metu asociacijai priklausančios keleivinio transporto įmonės turi 2905 autobusus bei troleibusus. Deja, dauguma jų – per dešimt metų. Tik 304 autobusai – iki 5 metų, tai sudaro vos 10 proc. šalies transporto priemonių parko. Tačiau naujų ar naujesnių autobusų šiek tiek daugėja – iki 10 metų senumo transporto priemonės šiuo metu sudaro 27 proc. (2005 m. pirmаjį pusmetį jų buvo 25 proc.). Tendencijos neblogos – parkai atsinaujina, deja, kol kas didžiųjų miestų dėka. Vilniuje ir Kaune pastaruoju metu nupirkta apie du šimtus naujų transporto priemonių. Mažesnės įmonės kol kas įstengia įsigyti tik pavažinėtų, nors ir naujesnių autobusų. Tačiau situacija šioje srityje, pasak E. Stolovickio, jau kelinti metai šiek tiek gerėja ir teikia vilčių.

Keleivių vežėjai drauge su savivaldybėmis ieško būdų, kaip atnaujinti parkus. Susisiekimo ministerijoje šiuo metu sudaryta speciali darbo grupė, kuri numato veiksmų programа transporto srityje 2007–2013 m. ir siekia, kad keleivinio transporto sektoriaus atnaujinimui būtų pasitelkiamos lėšos iš ES struktūrinių fondų.


Miesto maršrutai

Miesto vežimų situacija, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, šiek tiek pagerėjo – vežta daugiau keleivių (3,2 proc.) ir gauta daugiau pajamų. Savivaldybės pastaruoju metu kur kas geriau atsiskaito tiek už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimа, tiek už visuomenei būtinas paslaugas. šiuo metu už lengvatinių keleivių vežimа visiškai atsiskaito beveik visos savivaldybės. šiek tiek prastesnė situacija kompensuojant vežėjų nuostolius, susidariusius dėl būtinų keleivinio transporto paslaugų teikimo visuomenei – visuomeninio transporto įmonės išmokų kol kas nesulaukia ar sulaukia ne tiek, kiek turėtų iš Klaipėdos, Panevėžio, Druskininkų, Mažeikių, Kretingos, Kaišiadorių, Prienų, Ukmergės savivaldybių.

Pasak E. Stolovickio, pirmojo pusmečio rezultatai ženkliai geresni daugiausia dėl to, kad Vilniaus, Kauno savivaldybės su vežėjų įmonėmis atsiskaitė už praėjusiais metais jų suteiktas paslaugas keleiviams. Pajamos dėl šios priežasties padidėjo 36,6 proc., nors realiai, atmetus atsiskaitymus už praėjusius metus, – tik 15,15 proc. Tuo tarpu išlaidos didėjo 18,4 proc., tad miesto vežimai tebėra nuostolingi.


Priemiesčio maršrutai

čia situacija taip pat šiek tiek pagerėjo. Keleivių vežta 6,5 proc. daugiau nei per 2005-ųjų pirmаjį pusmetį. Pajamos išaugo 18,8 proc. – tai nulėmė ir padidėję bilietų tarifai, ir didesnis keleivių skaičius. Be to, daugiau savivaldybių atsiskaitė už visuomenei būtinų paslaugų teikimа. Deja, dar yra nemažai savivaldybių, nevykdančių šalies įstatymų – su vežėjais neatsiskaitė Kauno, Klaipėdos rajonų, Panevėžio, Druskininkų, Ignalinos, Kretingos, Kupiškio, Lazdijų, Naujosios Akmenės, Pakruojo, švenčionių, Trakų, Ukmergės, Vilkaviškio, Zarasų savivaldybės.

Vežėjų išlaidos priemiestiniuose maršrutuose padidėjo 13,9 proc., taigi šie vežimai išlieka nuostolingi, nors, pasak E. Stolovickio, padėtis šiek tiek gerėja.


Tolimasis susisiekimas

šios vežimų rūšies pastaruojo pusmečio rezultatai itin prasti. Mažėja keleivių – jų, palyginti su praėjusių metų pirmuoju pusmečiu, vežta 3,4 proc. mažiau. Pajamos didėjo 15,5 proc, tačiau išlaidos gerokai daugiau – net 19 proc. Tolimojo susisiekimo maršrutai vis dar lieka pelningi, tačiau pastarаjį pusmetį pelnas ženkliai sumažėjo. Vienos iš priežasčių – nuolatos brangstantis kuras bei nelegalūs vežėjai.

„Tikiuosi, kad metų pirmojo pusmečio rezultatai nėra dėsningi tolimojo susisiekimo verslui, ir kitа pusmetį jie ženkliai pagerės. šiuo metu vežėjų patiriami sunkumai, tikiuosi, tėra laikini. Bandome prisidėti gerinant situacijа ir mes – pasiūlėme Vyriausybei, Susisiekimo bei Finansų ministerijoms pakeisti nutarimа dėl lengvatų kompensavimo tvarkos. Sulaukėme valdžios institucijų supratimo ir, atrodo, tvarka bus pakeista, vežėjai gaus atsiskaitymus kas mėnesį. Turėdami daugiau apyvartinių lėšų, jie galės sėkmingiau plėtoti savo verslа“, - teigė E. Stolovickis.


Tarptautiniai vežimai

Situacija tarptautiniuose maršrutuose prasta ir vis prastėja. Keleivių vežta 12 proc. mažiau, pajamos sumažėjo 4,4 proc. Sumažėjo ir išlaidos (8 proc.) – daugiausia dėl to, kad mažėja maršrutų, senieji uždaromi, nauji nebeatidaromi.

Pagrindinė blogėjimo priežastis – nesаžininga pigių skrydžių bendrovių konkurencija. į lėktuvų bakus pilamas kuras, neapmokestinamas akcizo mokesčiu, tuo tarpu vežėjai kelių transportu niekaip negali išsikovoti, kad jiems būtų grаžinama bent dalis už degalus sumokėto akcizo mokesčio. Be to, vežėjams, besiverčiančiais tarptautiniais vežimais, kojа vis dar kiša nelegalūs vežėjai, surenkantys nemažа keleivių dalį. Pasak E. Stolovickio, reikia pripažinti ir tai, kad keleiviai pageidauja komforto, vis dažniau, užuot rinkęsi ilgа kelionę autobus, pasirenka greitesnius bei patogesnius skrydžius lėktuvu.


Užsakomieji reisai

Užsakomieji vežimai tebėra pelningi. Keleivių vežta 9,2 proc. daugiau, pajamų gauta 14 proc. daugiau, tačiau išlaidos didėjo 17,9 proc. Pagrindinė priežastis – vežėjai negali kelti vežimo įkainių dėl didžiulės konkurencijos, ypač su nelegaliais ar pusiau legaliais vežėjais.


Reziumė

„Apibendrindamas pirmojo pusmečio rezultatus galiu teigti, kad situacija keleivinio transporto srityje gerėja. Vežama daugiau keleivių, geriau atsiskaitoma su vežėjais už visuomenei suteiktas paslaugas. Keleivinio transporto skyrius savo ruožtu stengiasi prisidėti, kad verslo sаlygos būtų kuo palankesnės“, - kalbėjo E. Stolovickis. Vienas iš paskutiniųjų darbų – asociacija „Linava“ pateikė siūlymа Vyriausybei bei Finansų ministerijai dėl komandiruotpinigių normos Lietuvoje padidinimo. šalyje šiuo metu dienai skaičiuojama 15 Lt, tuo tarpu gretimose šalyse kur kas daugiau (Latvijoje – 60 Lt, Lenkijoje – 97 Lt ir pan.). Asociacija tikisi, kad ir šis klausimas bus išspręstas vežėjų naudai.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (69)

"Linava" informuoja

Kartа, prieš penkiolika metų...

“Linava“: 15 metų sėkmingos veiklos kelyje

įvairenybės

Tiltai

Keliai

Keliai gali būti ir privatūs!

Logistika

Konteinerių logistika: nuo uosto krantinės – iki kliento

Pažintys

Kai darbas – ne prievolė...

Specialioji technika

“URALTRAKKER“ - AUKSO IEšKOTOJų SUNKVEžIMIAI

Statistika

Keleivinis transportas: pirmojo pusmečio statistika

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Technika

Liftai. Kaip išsirinkti geriausiа?

Tinka autobusui, tiks ir puspriekabei!

Teisė

įmonės vadovo darbo pagrindai

Sveikata

Traumatizmas virsta pandemija

Automobilių sportas

Dešimtosios: ant permainų slenksčio

Muziejus

TRITONĖ