Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Žvilgsnis į ateities transportą

Vokietijos automobilių pramonės sąjunga VDA (Verband der Automobilindustrie) kartu su pramonės dizaino taryba nuo 2005 m. kasmet organizuoja konkursą, kuriam jaunieji dizaineriai pateikia savo koncepcijas, kaip turėtų atrodyti ateities transportas. Vienais metais konkursas skiriamas lengviesiems automobiliams, kitais – sunkvežimiams ir autobusams.

Skaitytojus supažindiname su įdomiausiais praėjusių metų konkurso „Transporto efektyvumas 2020“ jaunųjų dizainerių darbais, kurie buvo įvertinti komisijos prizais ir, šių dienų požiūriu, pripažinti patraukliais, tačiau sensacingais.

Senkant natūraliems gamtos ištekliams ir brangstant degalų žaliavoms bei didėjant aplinkos taršai, matyt, atėjo metas iš esmės keisti ne tik lengvųjų automobilių, bet ir sunkvežimių bei autobusų dizainą, kuris padėtų įgyvendinti naujus kelių transporto priemonių ekonomiškumo ir ekologiškumo standartus. Šią ateities viziją pateikė praėjusių metų konkursui pateikti jaunųjų dizainerių projektai, nurodantys kryptį, kuria turėtų eiti ateities transporto priemonių konstruktoriai.

2008 metų konkursui pateikti darbai pasižymėjo ne tik originalumu, bet ir visiškai nauju transporto bei logistikos grandinės sudedamųjų dalių lankstumo ir efektyvumo galimybių traktavimu. Geriausiai įvertintas A. Saini iš Detroito dizaino studijos projektas „Windcatcher“: jame ypatingai didelių matmenų sunkvežimis primena aptakių formų kelių lainerį, po kuriuo lyg tuneliu gali pravažiuoti lengvieji automobiliai. Ant „Windcatcher“ specialios platformos galima gabenti arba stambius krovinius, arba logistikos centruose nesudėtinga pakrauti keletą keičiamų distribucinių sunkvežimių kėbulų panašiai kaip ir dabar naudojamus konteinerius. Pagal poreikį galima keisti ir kėbulus, ir juose gabenamus krovinius. Pasak „Windcatcher“ koncepcijos autoriaus, aptakios, išgaubtą futliarą primenančios formos futuristinė transporto priemonė užtikrina ypatingai didelę keliamąją jėgą ir optimaliai sumažina įprastą oro ir kelio dangos pasipriešinimą, kurį galima prilyginti savotiškam skrydžiui automagistralėmis. Vis dėlto ši didžiatūrė transporto priemonė užimtų didesnį kelio plotą nei standartinių matmenų autotraukinys, todėl galėtų važinėti tik tarp logistikos centrų, kur būtų gerai išvystyta šiuolaikinė, o galbūt ir ateities kelių infrastruktūra.

Antrąją vietą ir 1000 eurų piniginį prizą vertinimo komisija skyrė jaunajam dizaineriui N. Lee iš Koventrio (D. Britanija) universiteto už „Turbosteamer“ – kelių turbininio garlaivio – projektą. Tradicinės balninio vilkiko ir puspriekabės junginio projekto aerodinamiškos ir techniškai optimizuotos formos primena automobilių keliams pritaikytą garlaivį. „Turbosteamer“ ratus suktų patobulinta dyzelinė-elektrinė jėgainė, o į bendrą lankstaus futliaro formą integruota kabina turėtų džiuginti jo vairuotoją didele erdve, kurioje įrengta virtuvė ir net vonia.

Už modulinio sunkvežimio „Duality“ koncepciją trečioji vieta teko Saksonijos žemės (Vokietija) atstovams – J. Müller’iui ir A. Kieschnik’ui iš Drezdeno ekonomikos ir technikos instituto. Stilizuotų formų balninį vilkiką su puspriekabe primenantis junginys labai universalus: jis lengvai gali būti pritaikytas kombinuoto krovinių gabenimo grandinėje. „Duality“ modulį sudaro ne tik automagistralėms skirtas transporto priemonių junginys, bet ir pailgą lėkštę primenanti speciali žemagrindė geležinkelio platforma, ant kurios autotraukinys lengvai gali užvažiuoti arba nuo jos nuvažiuoti savo eiga. Tokią specialią platformą be papildomų tvirtinimų geležinkelio vagonų sąstate arba vieną iki logistikos centro pakrovimo-iškrovimo rampos gali traukti arba stumti lokomotyvas.

Pagal pritaikymo galimybes dar universalesnės transporto priemonės koncepciją, kurią sudėtingiau įgyvendinti techniniu požiūriu, pateikė keturi dizaineriai iš Vienos taikomosios dailės universiteto. Trijų ašių „Chiron“ turi specialią važiuoklę su hidrauline įranga, kuri savarankiškai gali pasikabinti ir gabenti standartinį jūrinį konteinerį. Be to, šis konteinerių vilkikas turi dvigubų ratų komplektą: vienas iš jų pritaikytas važiuoti automagistralėmis, kitas – geležinkelio bėgiais. Konteinervežio „Chiron“ ratus suka jų stebulėse įtaisyti elektros varikliai.

Panašią ašių konfigūraciją, tačiau visiškai kitą pritaikymo tikslą turi trijų ašių sunkvežimis „Felidae“ su savarankiškai pagal poreikį keičiama ratų baze ir krovinių skyriaus tūriu. Tarp antrosios ir trečiosios ašies įtaisyti slankūs rėmo elementai, kurie iš vertikalios maždaug 45 laipsnių padėties kartu su kėbulu gali būti išskėsti pagal reikalingo gabenti krovinio matmenis. Maksimalus kėbulo tūris pasiekiamas, išskėtus rėmo elementus iki horizontalios padėties.

Bet kokių matmenų ir svorio kroviniams gabenti gali būti pritaikyta ir „King Kong“ koncepcija. Toks autotraukinys turėtų ne tik galingą jėgainę, bet ir labai judrią priekinių ratų pakabą su alkūniniu šarnyriniu sujungimu bei ištraukiamą arba pagal poreikį sustumiamą galinę kėbulo dalį. Netradicinė, technikos gudrybes demonstruojanti priekinių ratų pakaba užtikrina ypatingai gerą manevringumą ir neįtikėtinai mažą posūkio trajektoriją.

Sunkvežimio ir autobuso hibridas

Formuojant ateities optimalaus transporto koncepciją, dizainerių ir konstruktorių fantazijai nėra ribų. Pasirodo, jog tradiciškai įsivaizduojamą sunkvežimį galima pritaikyti ne tik kroviniams, bet ir keleiviams vežti arba atvirkščiai: autobusas kartu su keleiviais ir jų bagažu gali gabenti ir sunkius krovinius. Vadovaudamasis šia nuostata, konstruktorius H. Frost’as iš Didžiosios Britanijos pasiūlė daugiafunkcinio transporto „FreightBUS“ koncepciją, kuri yra ne kas kita, o autobuso ir sunkvežimio hibridas.

Konstruktoriaus teigimu, „FreightBUS“ galėtų ženkliai sumažinti ne tik transporto priemonių srautus keliuose, bet ir krovinių bei keleivių gabenimo sąnaudas. Naujai koncepcijai įgyvendinti reikalinga speciali logistikos infrastruktūra, į kurią kartu su hibridiniais sunkvežimiais-autobusais įeitų krovinių sandėliavimo centrai su tarpinėmis prekių įforminimo, pakrovimo ir iškrovimo bei keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo stotimis. Taip galima būtų atsisakyti daugelio miestuose dubliuojamų autobusų maršrutų ir priemiesčio zonose važinėjančių autobusų bei prekes išvežiojančių sunkvežimių. Mažiau automobilių – mažesnės spūstys, mažiau teršalų ir keleivių bei krovinių gabenimo sąnaudų.

Pasak konstruktoriaus, „FreightBUS“ galėtų tapti ekonomiškiausia transporto priemone, kadangi jos eksploatavimas vežėjui nieko nekainuotų: degalų ir kitas eksploatavimo sąnaudas padengtų krovinių gabenimo užsakovai, o administravimo ir kitas smulkesnes išlaidas – hibridinių transporto priemonių keleiviai. Be kitų privalumų, „FreightBUS“ – labai ekologiška transporto priemonė. Jos koncepcijos autorius siūlo net dviejų variantų aukščiausius ekologijos reikalavimus atitinkančius variklius. Vienas iš jų – 2 l vidaus degimo jėgainė, dirbanti suskystintomis gamtinėmis dujomis LPG, kitas – jėgainė su vandenilio elementais ir elektros varikliais, įtaisytais transporto priemonės ratuose. H. Frost’o tvirtinimu, jau dabar naujausios technologijos leidžia pasiekti net iki 80 proc. baterijų įkrovos per vieną minutę. Kiekviename rate numatyta įtaisyti atskirus elektros variklius, kurie, pasak idėjos autoriaus, leistų sutaupyti net iki 50 proc. degalų.

„FreightBUS“ sukomponuotas taip, kad juo vienu metu galima vežti 150 keleivių ir 35 europadėklus su kroviniais. Šį savo projektą H.Frost’as jau pasiūlė Londono valdžios atstovams ir nepraranda vilties, jog sulauks rėmėjų ir galės sėkmingai įgyvendinti sunkvežimio ir autobuso hibrido koncepciją.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (98)

"Linava" informuoja

Dėl TIR operacijos pabaigos

Kronika (2009 m. sausis)

Regioniniai susirinkimai

„Linavos“ boulingo taurė′ 2009

Aktualijos

Darbą vėl keičia imitacija

Ir profesionalams būtina tobulinti kvalifikaciją

Atvirai

Kas proteguoja nelegalų verslą?

Dilerių naujienos

Lyderio vaidmuo įpareigoja

Įkurtuvės

„Autokurtas“ plečia servisų tinklą

Perspektyvos

Žvilgsnis į ateities transportą

Precedentas?

Negali būti, bet... būna! Geriantys vairutojai – nuostoliai transporto įmonėms

Rinka

Rinkos dialektika: kelias įkalnėn neišvengiamai baigiasi nuokalne

Stambiu planu

„Metų autobuso“ titulas vėl atiteko „Setrai“

Lietuvoje ir pasaulyje

Automatizuotas sukabinimo įtaisas

Medininkų poste pristatyta NAS sistema

Nauji automagistralių mokesčio tarifai Vokietijoje

Stovėjimo vietų aikštelėse rezervavimas

Sunkvežimių mugė NUFAM

Supaprastinta skaitmeninių tachografų kortelių išdavimo tvarka

„Daimler“ ir „KamAZ“ partnerystė

Keleivinis transportas

Autobusų su žvaigždutėmis – daugiau

Meistriškumo varžybose – daugiau elementų

„Kėdbusui“ – 50

Technika

BPW ašys su nauja stabdžių sistema

Tobuliausias padangų tikrinimo įrenginys – jau ir Lietuvoje

Teisė

Areštas

Muziejus

„Tatra“ iš Aukštųjų Tatrų papėdės