Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Rinkos dialektika: kelias įkalnėn neišvengiamai baigiasi nuokalne

Sunkvežimių gamintojai į 2009-uosius įžengė jau praėjusių metų pabaigoje prasidėjusiu rinkos sąstingio laikotarpiu, kai keblioje padėtyje atsidūrė ir gamintojai, ir jų produkcijos pirkėjai. Kada baigsis nuosmukis, nesiryžta tiksliai prognozuoti net finansų analitikai, tačiau automobilių gamintojai, vadovaudamiesi ilgalaikėmis rinkos pokyčių tendencijomis, vis dėlto optimistiškai žvelgia į artimiausią dvejų-trejų metų perspektyvą.

Gal ir neįtikėtina, kad vokiškai kalbančioje Europos dalyje populiariausia praėjusių metų pabaigos fraze tapo „finansų krizė“. Šokas per viešai pasklidusias diskusijas pirmiausia persimetė į individualaus smulkiojo verslo sektorių, o dėl pablogėjusių sąlygų naujoms investicijoms turėjo neigiamos įtakos ir transporto priemonių gamintojų rinkai. Vokietijos automobilių pramonės sąjungos VDA prezidentas Matthias Wissmann’as įspėjo gamintojus, jog praėjusių metų rezultatus tik sąlyginai galima laikyti stabiliais. Kai kurio segmento automobilių gamybos sektoriuje pirmieji mažėjančio rinkos poreikio požymiai pradėjo ryškėti gerokai anksčiau nei paskutiniais praėjusių metų mėnesiais.

Sunkvežimių, kurių bendroji masė didesnė kaip 6 tonos, gamintojų nerimą kėlė vien tai, jog jau praėjusių metų pradžioje paaiškėjo – Vokietijos vidaus rinkoje užsakymų sumažėja apie 44 proc., užsienio šalyse – net iki 84 proc. Žinoma, po tokio drastiško paklausos nuosmukio neverta tikėtis, jog užsakymų 2009 metais padaugės, išskyrus kai kuriuos klientus ir tiekėjus besivystančiose Europos šalyse bei kituose žemynuose. Siekiant dirbti pelningai, transporto priemonių gamintojams teks prisitaikyti prie sumažėjusio poreikio pasekmių: mažinti darbo laiką ir darbuotojų skaičių. Kai kurie iš didžiųjų gamintojų tai jau padarė, kiti taip pat rengiasi šiems nepopuliariems ir skausmingiems žingsniams. Štai sunkvežimių lyderis „Daimler“, panašiai kaip ir MAN, mažina gamybos apimtį maždaug 30 proc., „Volvo“ jau spalio mėnesį informavo, jog ketina sumažinti iki 1 400 darbuotojų. Puspriekabių gamybos lyderis „Schmitz Cargobull“, atsižvelgdamas į konkrečias aplinkybes, jau trumpina savaitės arba dienos darbo laiką.

Pasak „Daimler“ pagrindinės gamyklos, esančios Wörth mieste ir turinčios 11 800 darbuotojų, vadovo Martin’o Daum’o, kol kas negalima numatyti konkrečių sumažėjusio poreikio rinkoje padarinių, tačiau jau dabar aišku, kad užsakymų apimtis tirpsta kaip ledas ant įkaitintos viryklės. Tai, be abejonės, sukelia neigiamas pasekmes ir pagrindiniams automobilių gamybos partneriams – „Bosch“, „Continental“, „Jost“, ZF ir kitiems agregatų, įrangos bei įvairių priedų gamintojams. Jeigu užsakymų apimtis nedidės ir antrąjį šių metų ketvirtį, sunkvežimių gamintojai bus priversti atleisti dalį darbuotojų bei specialistų. Vokietijos transporto priemonių ir jų aksesuarų gamintojų situaciją bent šiek tiek turėtų palengvinti eksporto rinka, kurios poreikis stabilizavosi ir sumažėjo dviženkliais skaičiais, tačiau ne taip drastiškai kaip senosiose ES valstybėse. Net potencialiausiose rinkos plėtros šalyse – naujosiose ES valstybėse, pagal rinkos ekspertų prognozes, numatomas iki 18 proc. naujų sunkvežimių poreikio sumažėjimas. Daugiausia vilčių teikia Pietų Amerikos grupės (Mercosur) šalys, Kinija, Indija, Turkija ir kai kurios Rytų Europos valstybės. Po ypatingo rinkos šuolio rengiantis olimpiadai ir „sotumo“ efekto jai pasibaigus, Kinijos rinka vis dėlto lieka tarp stabilios plėtros potencialių klientų. Išsamūs duomenys pateikti lentelėse, su kuriais susipažinsite "Transporto pasaulis" Nr. 2(98).

Pasak Vokietijos automobilių pramonės sąjungos VDA atstovo Kunibert’o Schmidt’o, rinkos tendencijas ir dabartinius neigiamus pokyčius bei su jais susijusius padarinius vis dėlto reikėtų vertinti realiai. Nuo 1993 metų Vokietijos sunkvežimių gamintojai apyvartą padidino beveik trigubai, gamybos efektyvumas nuo 1995 metų vienam darbuotojui padidėjo iki 130 proc. Per beveik trijų dešimtmečių laikotarpį Vakarų Europos rinkoje dėl įvairių priežasčių buvo užfiksuoti trys pakilimai ir tiek pat nuosmukių. Pastarąjį kaip tik ir paaštrino prasidėjusi pasaulio finansų krizė, po kurios transporto priemonių gamintojai pagal rinkos dialektikos dėsnius sulauks ženklaus, o galbūt ir staigaus pakilimo.

Šiek tiek kitokia padėtis klostosi autobusų gamybos ir jų paklausos rinkoje. Pagal rinkos tyrimo instituto „Analyse & Prognose“ ekspertų duomenis, autobusų, kurių bendroji masė daugiau kaip 8 tonos, paklausa 2009 metais turėtų sumažėti tik apie 5 proc. ir stabilizuotis maždaug iki 25 tūkstančių šio segmento transporto priemonių. Vokietijoje, pagal šių ekspertų prognozes, autobusų rinkos poreikis 2009 ir 2010 metais gali sumažėti apie 2 proc. – iki 4 800 autobusų per metus. Kadangi rinkos ekspertai kol kas neįžvelgia jokių impulsų dėl didėjančios turistinių ir tarpmiestinių autobusų paklausos, prognozuojama, jog bendras autobusų poreikis nuo 2011 metų stabilizuosis ir bus panašus kaip ir 2009-aisiais, naudojant daugiau senų autobusų. Siekiant, kad Europos keliais važinėtų kuo daugiau naujesnių ir ekologiškesnių keleivinių bei krovininių transporto priemonių, reikėtų taikyti lanksčią diferencijuotų mokesčių už naudojimąsi automagistralėmis sistemą, nuo šio mokesčio visoje Europos Sąjungoje atleidžiant Euro 5 ir Euro 6 reikalavimus atitinkančias transporto priemones. Pasak Vokietijos automobilių pramonės sąjungos VDA prezidento M. Wissmann’o, tai būtų naujas ir efektyvus stimulas, siekiant pagyvinti teigiamus pokyčius sunkvežimių ir autobusų gamintojų rinkoje bei užtikrinant saugų keleivių ir krovinių gabenimą.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (98)

"Linava" informuoja

Dėl TIR operacijos pabaigos

Kronika (2009 m. sausis)

Regioniniai susirinkimai

„Linavos“ boulingo taurė′ 2009

Aktualijos

Darbą vėl keičia imitacija

Ir profesionalams būtina tobulinti kvalifikaciją

Atvirai

Kas proteguoja nelegalų verslą?

Dilerių naujienos

Lyderio vaidmuo įpareigoja

Įkurtuvės

„Autokurtas“ plečia servisų tinklą

Perspektyvos

Žvilgsnis į ateities transportą

Precedentas?

Negali būti, bet... būna! Geriantys vairutojai – nuostoliai transporto įmonėms

Rinka

Rinkos dialektika: kelias įkalnėn neišvengiamai baigiasi nuokalne

Stambiu planu

„Metų autobuso“ titulas vėl atiteko „Setrai“

Lietuvoje ir pasaulyje

Automatizuotas sukabinimo įtaisas

Medininkų poste pristatyta NAS sistema

Nauji automagistralių mokesčio tarifai Vokietijoje

Stovėjimo vietų aikštelėse rezervavimas

Sunkvežimių mugė NUFAM

Supaprastinta skaitmeninių tachografų kortelių išdavimo tvarka

„Daimler“ ir „KamAZ“ partnerystė

Keleivinis transportas

Autobusų su žvaigždutėmis – daugiau

Meistriškumo varžybose – daugiau elementų

„Kėdbusui“ – 50

Technika

BPW ašys su nauja stabdžių sistema

Tobuliausias padangų tikrinimo įrenginys – jau ir Lietuvoje

Teisė

Areštas

Muziejus

„Tatra“ iš Aukštųjų Tatrų papėdės