Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Krizė ne krizė, o šaldyti reikia...

Balandžio 18-ąją į Vilnių užsuko antrojo pagal dydį Europoje puspriekabių gamintojo „Krone“ šaldytuvų karavanas: Lietuvos vežėjai turėjo puikią progą susipažinti ir su serijinės gamybos produkcija, ir su perspektyviniais šios bendrovės modeliais.

Augimas su minuso ženklu

Sumaišties ir netikrumo užnuodytoje atmosferoje anksčiau buvę puikūs ir netgi prasmingi dalykai šiandien staiga tapo ir įtartini, ir negražūs, tad nuolat sensacijų išalkusioje bulvarinėje spaudoje lengvai ir greitai apšaukiami „puota maro metu“. Ko gero, tik tuo galima paaiškinti staiga sumenkusį įvairių gamintojų naujų gaminių prezentacijų skaičių. Manyti, jog mokslininkai, inžinieriai ir dizaineriai sumigo žiemos miegu ir lyg pavasario laukia pasibaigiant krizės, būtų labai naivu. Kūrybinių procesų jos niekad nepajėgė sustabdyti, daugiausia, ką galėdavo padaryti, tai pakreipti tyrinėjimų kryptį, nes naujos aplinkybės dažnai kelia naujų reikalavimų. Visa laimė, jog garsesnių užsienio bendrovių vadovai paprasčiau ir netgi su humoru išgyvena eilinį ekonomikos nuosmukį, neišvengiamai pasibaigsiantį eiliniu jos pakilimu. Kitaip kam kurti naujus daiktus, statyti naujas gamyklas, projektuoti naujas sistemas? Todėl netgi tada, kai „Krone“ puspriekabių ir priekabų gamyba, kaip tvirtino šios bendrovės ................ Ingo Geerdes‘as, „auga su minuso ženklu“ jos vadovai ryžosi neeiliniam renginiui – „Krone“ informacinei kelionei po Rytų ir Centrinės Europos šalis. Taip ir knietėjo šios misijos dalyvių paklausti – kodėl jūs, ponai, netaupote? Kodėl diržų nesiveržiate nei ant liemens, nei ant kaklo? Juk matote, kad krizė siaučia kur dairais, ir vežėjai neturi už ką pirkti jūsų puikiųjų puspriekabių.

Nepaklausiau. Nes atsakymas buvo aiškus: krizė anksčiau ar vėliau baigsis, ir mūsų gaminių vėl reikės. Dabar pats metas juos padaryti dar geresnius negu buvo. Padarėme. Pasižiūrėkit, o kai po audros bus vėl giedra, prisiminkit mus.

Tad ką „Krone“ specialistai šiandien siūlo, o rytojui žada?

„Aukštojo pilotažo“ puspriekabės

Kadangi penkių autotraukinių karavanas – gana griozdiškas darinys, bendrovės vadovams teko gerai pasukti galvą, ką vertėtų pasiimti į šią kelionę. Juk „Krone“ priekabų ir puspriekabių gamybinėje programoje yra dvylika šeimynų, turinčių „pavardę“ Liner ir kiekviena savo vardą – Profi..., Cool..., Mega..., Coil..., Paper..., Light..., Dry..., Fresh..., City..., Box..., Eco ir Giga. Kiekviena šeimyna – savita, kiekvienoje yra kas nors nauja ir įdomaus. Milžiniškuose parodos IAA Hanoveryje plotuose gali jas visas parodyti, o tokį tabūną ginti per pusę Europos?..

Apsiribota ekologiškuoju „Eco“ tentinės puspriekabės modeliu ir refrižeratoriais. Pirmiausia, matyt, todėl, kad 75 proc. šių gaminių rinkos pasidalijo keturi Europos gamintojai, o „Krone“ pagal gamybos apimtį yra antroji. Be to, iš beveik dviejų dešimčių šaldytuvų ant ratų gamintojų senajame žemyne gal tik kokie penki gali pagaminti sustiprintos izoliacijos modelius, atitinkančius sertifikato FRC reikalavimus, t.y. juose gali būti palaikoma temperatūra nuo +12 iki – 20OC. Tai, galima sakyti, šaldytuvų gamybos “aukštasis pilotažas“, kuriam pasiekti reikia ne tik milžiniškų investicijų, bet ir nemenkos mokslinės bazės. Ir pagaliau dar viena aplinkybė: mažai kas iš gamintojų ryžtasi refrižeratorių puspriekabes surinkinėti ant rėmo, nes tai gana brangus ir šiek tiek gaminio svorį didinantis malonumas. Daugelis jų, siekdami subalansuoti kainos ir kokybės santykį, refrižeratorius renka su vadinamuoju pusrėmiu arba, analogiškai kaip lengvuosius automobilius, visai berėmius. Kol tokios puspriekabės rieda gerais keliais, šis sprendimas pasiteisina, tačiau kai keliai prasti arba kai tenka keltis į keltą ar į geležinkelio platformą, šaldytuvo sienos ir grindys patiria milžiniškas apkrovas ir ilgainiui deformuojasi. Tuo tarpu „Krone“ puspriekabėse tokios apkrovos kliūva joms kur kas atsparesniam rėmui, tad šitai didina jų patikimumą, ilgaamžiškumą bei supaprastina remonto darbus bei išlaidas.

Be šaldymo agregato

Pirmiausia, ką pastebi apžvelgęs šią mobilią „Krone“ refrižeratorių parodą, – joje pristatyti patys naujausi bendrovės gaminiai, kuriuos pamatyti galėjai nebent IAA parodoje. Beje, buvo atvežti netgi tie, kurių idėjos dar nepasiekė masinės gamybos stadijos. Kadangi toks gaminys šioje improvizuotoje parodoje vienintelis ir techniniu požiūriu bene įdomiausias svečių eksponatas, apie jį vertėtų papasakoti šiek tiek plačiau.

Iš pirmo žvilgsnio „Cool Liner Duoplex EcoFridge“ puspriekabė niekuo nesiskyrė nuo šalia stovinčiųjų, tačiau atidžiau pasižiūrėjęs po jos rėmu galėjai matyti milžinišką juodą baką su užrašu „Nitrogen“. Iš jo tapo aišku, jog tai įrenginys, kažkuo susijęs su azotu. Antra šio refrižeratoriaus ypatybė – niekur nesimatė jokio šaldymo agregato. Į prezentaciją atvykę vežėjai smalsiai apžiūrinėjo šaldytuvą be šaldymo agregato ir bandė išsiteirauti „Krone“ atstovų Lietuvoje, koks čia „žvėris“. Paaiškinti galėjo tik patys svečiai, nes šis „Cool Liner Duoplex EcoFridge“ – eksperimentinis egzempliorius, skirtas tyrinėti ne šio modelio eksploatacinėms savybėms (jos, be abejo, detaliai išnagrinėtos kuriant šį modelį), o vežėjų reakcijai į naują šaldymo sistemą „EcoFridge“. Pramonėje šaldymas azotu – toli gražu ne nauja technologija, o mobiliuose šaldytuvuose puspriekabei bandomas pritaikyti bene pirmą kartą. Refrižeratorius vietoj šaldymo agregato turi maždaug 1000 l azoto baką, iš kurio ir pučiamos dujos. Ši technologija teikia nemažai privalumų: šaldoma apie 30 proc. greičiau, procesas ekologiškai švaresnis – neišmetamas anglies dioksidas, neeikvojamas deguonis. Be to, azoto įranga šaldo praktiškai be garso, nes nėra jokių mechaniškų agregatų. Vadinasi, nereikia ir jų priežiūros bei remonto. Lauko temperatūra iki automatiškai nustatytos krenta vidutiniškai vieno laipsnio per minutę greičiu. Suintriguoti vežėjai apipylė gamintojų atstovą daugybe klausimų, deja, atsakymų į daugelį nebuvo, nes technologija dar pernelyg nauja. Tačiau gamintojai pažadėjo: kai tik informacijos bus daugiau, mes ją gausime pirmieji. O kad eksperimentinis modelis nėra koks muliažas, svečiai pademonstravo jo darbą praktiškai.

Kitos „Krone“ naujovės – daugiau technologinio pobūdžio, skirtos pagerinti bendrovės produkcijai bei palengvinti vežėjų bei vairuotojų darbo sąlygoms. Senai žinoma, kad to, kas svarbiausia refrižeratorių ūkyje, klientas, deja, ir negali pamatyti: reikšmingiausios detalės „paslėptos“ po storu izoliuojančių medžiagų sluoksniu, paviršiuje lieka tik tai, kas reikalinga pakrovimo–iškrovimo darbams. Tad vežėjui lieka pasitikėti savo bei kolegų patirtimi ir gamintojų reputacija.

Patogios ir patikimos

Iš modelių, kuriuos vežėjai galėtų įsigyti jau šiandien, bene įdomiausias „Cool Liner Duoplex Steel“ su patikimu dviem aukštais išdėliotų krovinių tvirtinimu. Puspriekabėje kroviniai saugiai tvirtinami ištisinių tvirtinimo lentjuosčių, sukonstruotų puspriekabės apatinėje dalyje, ir suduriamų tvirtinimo lentjuosčių, sukonstruotų tarp antro aukšto sijų, dėka. Antram aukštui montuoti siūlomi trys sijų ilgio variantai: 1600 mm, 1900 mm ir 2200 mm.

Naujovė ir „Vario Lock“ įranga gėlėms transportuoti. Jos naudojimas paprastas: puspriekabės grindyse ir lubose pritvirtinta po keturis aliuminio profilius su angomis. Į angas įstatomi strypai, blokuojantys konteinerius ant ratukų, kuriuose sukrautos gėlės.

„Cool Liner Duoplex Steel“ bruožas – tvirta konstrukcija ir komfortiška įranga. Puspriekabės priekinė atraminė sienelė – 50 mm storio, ji sutvirtinta kiauryminiais aliuminio profiliais, per kuriuos patenka oras. Grindys – 125 mm storio, ištisinės, nepraleidžia vandens. Papildomai sustiprinta puspriekabės galinė dalis atlaiko dideles apkrovas, kurias sukelia autokrautuvas. Puspriekabės galinis portalas sukonstruotas iš nerūdijančio plieno, turi aliumininius durų šarnyrus, du plieninius užraktus. „Cool Liner Duoplex Steel“ viduje įrengtas elektros apšvietimas – atidarius puspriekabės galines duris, viduje užsidega šviesa. Lempos ir laidai įmontuoti į lubas, todėl gerai apsaugoti nuo pažeidimų. Ant lubų pritvirtintas oro kanalas tolygiai paskirsto oro srautą į abu aukštus.

Kitas modelis „Fresh Liner Duoplex Steel“ pagamintas iš „sandwich” tipo plokščių: jų storis lubose ir sienose iki 30 mm, plokščių pagrindą sudaro tankus putų poliuretanas ir metalinė smūgiams atspari danga, tai garantuoja puikią kėbulo izoliaciją ir atsparumą senėjimui. Nauji kėbulai, pagaminti Liubtene - naujausioje pagal paskutinį technikos žodį pastatytoje gamykloje Rytų Vokietijoje –pasižymi praktiškų detalių ir įrangos gausa. Vidinis puspriekabės aukštis – 2715 mm, galinio portalo aukštis – 2650 mm. Iš klijuotos 30 mm faneros segmentų sukonstruotos grindys nepraleidžia vandens ir atlaiko 7000 kg apkrovą ant ašies. Galinės durys iš lauko padengtos plieno, o iš vidaus aliuminio skarda. Lubose sumontuotos keturios lempos su jungikliu gerai apšviečia puspriekabės vidų pakraunant ar iškraunant prekes. Kroviniui tvirtinti 800 mm ir 1600 mm aukštyje įrengtos dvi kombinuoto tvirtinimo lentjuosčių eilės. Galima montuoti pageidaujamą šaldymo įrangą – „Thermo King“ arba „Carrier“. Naujo puspriekabės modelio vienas iš privalumųtas, kad jo kėbulas pagamintas iš „sandwich“ tipo plokštės su ištisine, o ne lakštine kaip anksčiau metaline danga. Dėl techninių naujovių puspriekabė tapo gerokai tvirtesnė, lengviau remontuojama, pagerėjo jos izoliacinės savybės.

Du įdomūs puspriekabių modeliai buvo skirti pakrovimo–iškrovimo darbams ženkliai pagreitinti. Vienas iš jų – „CoolLiner Folding Door“. Šios daugiafunkcinės puspriekabės kairioji pusė sudaryta iš 10 šarnyrais sujungtų durų, susiskleidžiančių po penkias į priekį ir į galą. Per keletą sekundžių vairuotojas atveria 11,83 m ilgio rampą, prie kurios vienu metu gali privažiuoti ir keletas krautuvų. Apie tokios sudėtingos konstrukcijos kokybę liudija tai, kad netgi ji atitinka FRC reikalavimus.

Kita ekologija ir ekonomija „alsuojanti“ puspriekabė „Krone EasyTarp-Plane“ – duoklė aerodinaminiams ieškojimams bei bandymams sukurti pneumatinę tento valdymo sistemą, leidžiančią vienu rankos judesiu atpalaiduoti jį apačioje ir sustumti į puspriekabės galą. Idėja įdomi, tačiau kol kas, matyt, taip pat iš eksperimentinių.

Dar viena visų pristatytųjų puspriekabių ypatybė – jų važiuoklėse pagal vežėjų pageidavimą gali būti montuojamos BPW, SAF arba „Gigant“ ašys. Beje, UAB „Skanbalt Trailer“ tapo oficialiuoju šių ašių gamintojų atstovu Lietuvoje, tad galima tikėtis, jog problemų su šiomis ašimis mūsų šalyje nebus.

Supažindinęs mūsų vežėjus su savo darbais ir planais „Krone“ karavanas pajudėjo toliau, į Lenkiją.

Kęstutis BRUZGELEVIČIUS

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 4-5 (100-101)

Aktualijos

... o vežimas – nė iš vietos

Vežėjų verslo potencialas ir verslo aplinka ekonominiu sunkmečiu

Dilerių naujienos

"AdBlue" pagaminta Lietuvoje

Distribucija

TGL - iš arti

Eismas

Modernios technologijos keičia situaciją keliuose

Idėjos

Degalai automobiliui - iš keptuvės!

Parodos

Kad ir per plauką, bet įvyko

„TransRussia 2009“: naujų galimybių ir klientų paieškos forumas

Priekabų ūkis

Krizė ne krizė, o šaldyti reikia...

Stambiu planu

DFM: aš taip pat sunkvežimis

Užsienyje

Prancūzijos keleivių vežėjų krizė negąsdina

Lietuvoje ir pasaulyje

Ekologiški distribuciniai sunkvežimiai

FIAT „Ducato“ ratus suka gamtinės dujos

Išregistruok nenaudojamą automobilį!

Reikės ir neeilinės techninės apžiūros

Tarptautiniam krovinių ir keleivių vežimui – nauja tvarka

„Peugeot Partner“ su dviguba kabina

Transporto politika

40 ar 60? Ne, 90 !!!

Keleivinis transportas

Svarbiausia – nestovėti vietoje

Technika

Įkroviklis vienas - darbo režimai keturi

Teisė

Draudimo klausimai teismų praktikoje

Muziejus

Ilga „Barkas“ kelionė