Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Svarbiausia – nestovėti vietoje

„Atvažiuokite į Jonavą. Mes stengiamės nepasiduoti sunkmečiui: pamažu tvarkomės, remontuojamės, stengdamiesi išnaudoti krizės pasiūlytas galimybes,“ – po metinio keleivių vežėjų susirinkimo, kuriame šįkart vyravo vien tik pesimistinės nuotaikos, kvietė vos prieš metus asociacijos „Linava“ nariu tapusio Jonavos autobusų parko direktorius Edmundas Mulokas.

Kvietimas suintrigavo – galimybė parengti reportažą nevartojant iki gyvo kaulo įsiėdusio žodžio „krizė“ visuotinio pesimizmo laikais retai pasitaiko.

Gauna išmokas

Nė vieno miesto ar rajono autobusų parkas negalėtų klestėti, jei nesiklostytų geri santykiai su savivaldybėmis. „Kaip ir dauguma šalies autobusų parkų, esame savivaldybės įmonė. Galiu pasidžiaugti konstruktyviu bei dalykišku bendradarbiavimu su Jonavos savivaldybės vadovais – kol kas iš biudžeto gauname visas mums priklausančias dotacijas bei kompensacijas. Tvarkingai bei laiku atsiskaitoma tiek už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą, tiek už nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimą“, – pasidžiaugė E. Mulokas. Tačiau savivaldybės darbuotojai nelinkę švaistyti pinigų ir kompensuoti dėl vežėjų neūkiškumo patiriamų nuostolių: parko vadovams prireikė nemažai laiko ir pastangų įrodinėjant, kad nuostoliai sumažinti iki minimumo ir jų neįmanoma išvengti. „Situaciją stebime nuolatos. Nagrinėjame maršrutus, kiekvieną mėnesį pateikiame savivaldybei ataskaitas. Jei nuostoliai viename ar kitame maršrute pernelyg dideli, svarstome, kaip juos galėtume sumažinti. Kur mažai keleivių, trumpiname, retiname maršrutus, optimizuojame tvarkaraščius. Laiku ėmęsi priemonių, vien per praėjusius metus sumažinome išlaidas trimis šimtais tūkstančiais litų“, – apie taupymo būdus pasakojo E. Mulokas.

Keleivių mažėjo nedaug

Šiuo metu Jonavos autobusų parkas aptarnauja devynis miesto, trisdešimt priemiesčio ir vieną tarpmiesčio maršrutą. „Daugiausia nuostolių – maždaug pusę – patiriame mieste. Priemiesčio maršrutuose situacija įvairi: kai kurie iš jų netgi pelningi“, – sakė E. Mulokas. Vis dėlto 90 proc. priemiesčio maršrutų yra nuostolingi, nors nuostoliai ir čia nedideli. Tiek miesto, tiek priemiesčio maršrutus stengiamasi išlaikyti – per pastarąjį laikotarpį atsisakyta tik keleto trumpų ir keleiviams ne itin reikalingų. Užtat priemiesčio maršrutais važiuojančių keleivių nemažėja – net ir per sunkmetį šis skaičius sumenko vos apie vieną procentą. Mieste keleivių važiuoja keliolika procentų mažiau: daugiausia įtakos tam turėjo sumažėjusi didžiausios Jonavos gamyklos „Achema“ darbų apimtis.

Jonaviečiai stengiasi pernelyg nebranginti važiavimo visuomeniniu transportu: bilietų kainos mieste ūgtelėjo lygiai tiek, kiek nuo metų pradžios išaugo PVM tarifas, užmiestyje kai kuriuose maršrutuose važiavimo tarifai didėjo šiek tiek daugiau. Šiuo metu Jonavos mieste vežama už 1,40 Lt, užmiestyje kilometras kainuoja 27 ct. Nemenka parama vežėjams mokinių pavėžėjimas iki mokyklų, už kurį atsiskaitoma iš savivaldybės biudžeto. Šiokių tokių problemų kyla, kai tenka vaikus vežti iki Kauno miesto mokyklų: šio rajono savivaldybė nepasižymi tokiu pareigingumu kaip Jonavos, ir vežėjams už moksleiviams teikiamas paslaugas laiku nesumoka.

Jonavos autobusų parko darbuotojai rūpinasi ir keleivių patogumu: neseniai sukurtas interneto puslapis, kur galima rasti ne tik parko aptarnaujamų maršrutų, bet ir visų per Jonavą važiuojančių autobusų tvarkaraščius.

Stengiasi atnaujinti parką

Keleivius jonaviečiai veža keturiasdešimčia autobusų. Transporto priemonių parkas jau gerokai pasenęs, vidutinis autobusų amžius – septyniolika metų. Tačiau kasmet stengiamasi atsinaujinti, įsigyjant naujų ar naujesnių pavažinėtų transporto priemonių. Kitų šalies autobusų parkų vadovų pavydą galėtų sukelti tai, kad Jonavos savivaldybė kasmet skiria tam lėšų – 3 proc. nuo parko rentabilumo. Per metus susidaro apie 150 tūkstančių litų. Pernai jonaviškiai įsigijo du naujutėlaičius „Volkswagen Crafter“ mikroautobusus bei pavažinėtą 1998-ųjų gamybos vidutinės klasės „Mercedes-Benz O614 D“, kurie šiuo metu važinėja miesto bei priemiesčio maršrutais. Dar vieną autobusą – visai naują „Irisbus Crosway“ – parkui, tuo pačiu ir Jonavos gyventojams, padovanojo čia veikiančios gamyklos „Achema“ vadovai. Patogus 46 sėdimų vietų autobusas vežioja keleivius į Kauną, Ruklą, veža darbuotojus į „Achemos“ gamyklą. Jį galima išsinuomoti ir turistinėms kelionėms.

Šie metai taip pat netaps išimtimi: Jonavos autobusų parko darbuotojai ketina įsigyti du autobusus. Bus nupirktas vienas naujas mikroautobusas bei maždaug 10–12 metų senumo vakarietiškas vidutinės klasės autobusas. „Dalį keleivių vis dar esame priversti vežti fiziškai bei morališkai pasenusiais PAZ, „Ikarus“ autobusais. Jei parkas būtų bent kiek naujesnis, galbūt ir galėtume palaukti geresnių laikų jam atnaujinti. Tačiau esant tokiai situacijai laukti negalime: senų autobusų aptarnavimo išlaidos pernelyg didelės, be to, brangstant bilietams, keleiviai nusipelno gauti geresnę paslaugą“, – sakė E. Mulokas.

Ir taip nedidelis Jonavos autobusų transporto priemonių parkas šiemet galėjo dar labiau sumažėti: žiemą nutiko iki tol precedento šalyje neturėjęs incidentas, kuomet dėl neblaivaus keleivius vežusio vairuotojo kaltės konfiskuotas įmonės autobusas. Laimė, kol vyksta teismai, jonaviškiams transporto priemone leista naudotis, „Neoplan 208“ vežioja keleivius priemiesčio maršrutais. Parko vadovai dėl nutikusio incidento savo kaltės nejaučia ir nesirengia taikstytis su tokia neteisybe: išsiųstas kreipimasis Lietuvos Vyriausiąjį administracinį teismą su prašymu kreiptis į Konstitucinį Teismą ir išaiškinti, ar teisėtai šiuo atveju pasikėsinta į visuomeniniam vežėjui priklausančią nuosavybę.

Po žingsnelį

Jonavos autobusų parkas netrukus švęs penkiasdešimtmečio jubiliejų – jis įkurtas 1960-ųjų balandį. Šio jubiliejaus link artėja ir parko statiniai, kurie seniai nematė remonto ir nebeatitinka nūdienos reikalavimų. Pernai parko vadovu paskirtas E. Mulokas autobusų parko ūkį rado gerokai nugyventą. Atsinaujinti bandoma laipsniškai, remontuojant bei gražinant patalpas.

1977-aisiais statytą Jonavos autobusų stotį, kurios dalis jau turi kitus savininkus, iš pradžių ketinta atnaujinti pasinaudojant Kėdainių, Utenos, Šiaulių miestų patirtimi: čia naujas stotis miestui savo lėšomis pastatė verslininkai mainais už dalį žemės, ant kurios įsikūrė prekybos centrai. Tačiau šio plano Jonavoje nepavyko įgyvendinti dėl keleto priežasčių. Visų pirma, Jonavos centre įsikūrusi autobusų stotis užima pernelyg mažą plotą, tad vietos prekybininkams bei vežėjams čia vargiai užtektų. Be to, užklupus sunkmečiui, plėtros galimybės prekybininkų kol kas nevilioja. „Nutarėme eiti kitu keliu – pamažu atnaujinti bei pertvarkyti dabartinę autobusų stotį. Kol kas mums užtenka ir patalpų, ir vietos autobusams. Tikimės, kad savivaldybė skirs pinigų fasadui sutvarkyti, o vidų pamažu įsirengsime savo jėgomis“, – vylėsi E. Mulokas.

Darbai stoties teritorijoje jau pradėti: vienas po kito tvarkomi darbuotojų kabinetai, atnaujinta laukimo salė keleiviams, sutvarkyti sanitariniai mazgai. Tiek stotyje, tiek garažuose bei remonto bazėje ketinama pakeisti pasenusią šildymo sistemą, tuomet pavyks sutaupyti lėšų vis brangstančiam šildymui. Parengtas projektas sovietmečiu statytai remonto bazei modernizuoti. „Lėšų šiems projektams įgyvendinti, be abejo, prireiks nemažai. Tačiau nesistengiame visų darbų atlikti iškart: jei kasmet investuosi bent po šimtą tūkstančių litų, rezultatas bus akivaizdus“, – sakė E. Mulokas. Išties, atliktų darbų negali nepastebėti: pilka, pagal vieningus sovietmečio standartus įrengta keleivių laukimo salė tapo gerokai šviesesnė, gražesne bei patogesne aplinka patenkinti ir stoties darbuotojai bei keleiviai.

„Geresnių laikų ir čia laukti negalime – pastatai nugyventi taip smarkiai, kad beregint pradės griūti. Investuoti į remontą šiuo metu verta ir todėl, kad tiek medžiagų, tiek darbų kainos yra gerokai sumažėjusios“, – teigė E. Mulokas.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 4-5 (100-101)

Aktualijos

... o vežimas – nė iš vietos

Vežėjų verslo potencialas ir verslo aplinka ekonominiu sunkmečiu

Dilerių naujienos

"AdBlue" pagaminta Lietuvoje

Distribucija

TGL - iš arti

Eismas

Modernios technologijos keičia situaciją keliuose

Idėjos

Degalai automobiliui - iš keptuvės!

Parodos

Kad ir per plauką, bet įvyko

„TransRussia 2009“: naujų galimybių ir klientų paieškos forumas

Priekabų ūkis

Krizė ne krizė, o šaldyti reikia...

Stambiu planu

DFM: aš taip pat sunkvežimis

Užsienyje

Prancūzijos keleivių vežėjų krizė negąsdina

Lietuvoje ir pasaulyje

Ekologiški distribuciniai sunkvežimiai

FIAT „Ducato“ ratus suka gamtinės dujos

Išregistruok nenaudojamą automobilį!

Reikės ir neeilinės techninės apžiūros

Tarptautiniam krovinių ir keleivių vežimui – nauja tvarka

„Peugeot Partner“ su dviguba kabina

Transporto politika

40 ar 60? Ne, 90 !!!

Keleivinis transportas

Svarbiausia – nestovėti vietoje

Technika

Įkroviklis vienas - darbo režimai keturi

Teisė

Draudimo klausimai teismų praktikoje

Muziejus

Ilga „Barkas“ kelionė