Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

BOGDAN užkariauja Kijevа

Jau daugiau kaip metai Ukrainos sostinės Kijevo gatvėse pasirodę autobusai, nepanašūs į visus kitus maršrutuose dirbančius: kompaktiškas nedidukes mašinas dėl išvaizdos miestiečiai greit praminė "aukštakakčiais". Tai vienintelis "posovietinėje erdvėje" serijinis mažos klasės miesto autobusas A091 "Bogdan", kurį gamina akcinė bendrovė "čerkasskij avtobus".

Pati įmonė tikrai nebūtų sugebėjusi suprojektuoti gana modernų nūdienos reikalavimus daugmaž atitinkantį modelį, tad dokumentacijos parengimu ir brėžiniais rūpinosi Lvove esantis institutas "Ukravtobusprom". Tarybiniais laikais jis vadinosi Visasаjunginiu autobusų - troleibusų gamybos institutu ir buvo atsakingas už techninę politikа šioje srityje. čerkasų gamykla, tarybiniais metais buvusi viena iš daugelio autoremonto įmonių, dabar priklauso koncernui "Ukrprominvest", valdančiam kelias automobilių surinkimo gamyklas. Jo investicijos ir sutartis dėl agregatų tiekimo, pasirašyta su Japonijos firma "Isuzu", padėjo organizuoti labai įdomaus autobuso gamybа.

"Bogdan" nėra kokio nors anksčiau gaminto modelio sumažintas variantas, o specialiai darbui miesto maršrutams skirtas ir analogų Ukrainoje neturintis 7 metrų klasės (ilgis - 7205 mm, plotis - 2370 mm, aukštis - 2740 mm, bazė -3815 mm) 4600 kilogramų sveriantis modelis. Didžiausias leistinas svoris - 8,1 tonos.

Jo privalumai - erdvus salonas, aukštos lubos, palyginti žemos (aukštis nuo žemės 610 mm) grindys, puikus apžvelgiamumas pro didelius langus - maloniai nuteikia prie senųjų "pazų" ir "lazų" pripratusius keleivius. Jie netgi sutinka ilgiau pastovėti stotelėje, kad sulauktų baltai ar gelsvai dažytų savo numylėtinių. Salone telpa 50 keleivių, yra 21 sėdima vieta. Montuojamos dvejos durys ir pakelta vieta konduktoriui. Duris atidaro ir uždaro vairuotojas. Pirmuosiuose serijiniuose 2000-ųjų metų laidos autobusuose A091 salono langų stiklai buvo tvirtinami šiek tiek neįprastai - aliuminiuose rėmeliuose, tačiau dabar gamykla sugrįžo prie įprasto, "klasikinio" būdo: stiklus laiko guminiai sandarikliai.

Autobusа galima būtų vadinti internacionaliniu, nes jo konstrukcijoje naudojami Rusijoje, Japonijoje, Italijoje, Lenkijoje pagaminti agregatai ir mazgai. Kėbulas - ukrainietiškas, pagaminamas čerkasuose. Jis turi metalinį karkasа iš vamzdžių, stiklaplasčio stogа ir priekinę panelę, o kėbulo šonai - iš cinkuotos plieno skardos lakštų. Autobuso "širdis" - japoniškas 4,6 litro darbo tūrio "Isuzu 4HG1" markės dyzelis, pasiekiantis 121 AG (arba 145AG - variantas su turbokompresoriumi). Mieste jis 100 kilometrų kelio sunaudoja 16-21 litrа dyzelino, o užmiestyje, važiuojant pastoviu 60 km/h greičiu, pasitenkina ir 15 litrų. Iš Japonijos gaunama ir 6 laipsnių pavarų dėžė "Isuzu MXA 5R", vairo mechanizmas su hidrauliniu stiprintuvu, priekinis ir užpakalinis tiltai. Japoniška yra taip pat stabdžių sistema su vakuuminiu stiprintuvu, variklio dujų išmetimo sistema, salono apšildymo bei ventiliacijos įranga, priekiniai žibintai, dar kai kurios kitos smulkios detalės ir mazgai. Mat viena iš "Isuzu" veiklos krypčių - automobilių agregatų ir mazgų automobilių surinkimui kitose šalyse gamyba. Iš Rusijos gamyklų atkeliauja salono sėdynės ir 225R16S dydžio padangos, iš Italijos - pneumatinė durų atidarymo sistema, o kompresorių jai gamina lenkai.

Pirmųjų serijų autobusuose rusiškų detalių ir mazgų būta daugiau, bet jų patikimumas buvo pernelyg žemas, ir transportininkai pagrįstai kritikavo gamintojus. Dabar patikimumo problemos išspręstos ir didesnių nusiskundimų gamykla jau negauna. Patikimiausiai dirba japoniški agregatai. "Isuzu" atstovai, atvykę susipažinti su savųjų variklių eksploatacijos Ukrainoje patyrimu, konstatavo, kad net naudodami didelį sieros kiekį turintį ukrainietiškа dyzelinа, jų varikliai tarnaus ne mažiau 1 milijono kilometrų. Iki šiol seniausieji "bogdanai" jau nuvažiavo per 450 tūkstančių kilometrų, o jų japoniški dyzeliai tebedirba kaip laikrodis. Tai neturėtų stebinti, nes "Isuzu" pasaulyje yra seniausiai dyzelius automobiliams gaminanti firma, ir per daugelį dešimtmečių sukauptas patyrimas yra aukštos kokybės, ilgaamžiškumo ir ekonomiškumo garantija.

Bendras čerkasuose pagamintų autobusų "Bogdan" skaičius jau pasiekė penkis šimtus, skaičiuojant nuo gamybos pradžios 2000-aisiais metais, kai buvo pagaminti tik 27 autobusai. O štai pernai "čerkasskij avtobus" realizavo 300 mašinų. Patikimas ir Ukrainai modernus autobusas sudomino daugelio šalies miestų transportininkus. Pradžioje juos eksploatavo tik pačiuose čerkasuose ir Kijeve, o šiemet dešimtys "bogdanų" pasirodė Charkovo, Donecko, Odesos, Lvovo gatvėse. šiais metais Maskvos automobilių salone MIMS-2002 maršrutinis "Bogdan" iš tokios klasės autobusų buvo labiausiai domimasi, nes kokybiško ilgaamžio autobuso už 27 000 dolerių nesiūlo nė viena Rusijos gamykla. Kartu buvo pristatytas 18 vietų turistinis "Bogdan" variantas, kurio komplektacijoje minivirtuvėlė, kondicionierius, garso ir vaizdo įranga. Be miesto, priemiestinio ir turistinio variantų, galima užsakyti ir mokyklinį autobusа, o nesenai buvo pagamintas ir kilnojamas fluorografijos kabinetas A 091.1S.

Sėkmės paskatinta, įmonė planuoja artimiausiu metu pradėti naujo modelio autobuso, pavadinto kitu labai populiariu ukrainietišku vardu - "Taras"- gamybа. Kol kas gamykla neskuba pateikti informacijos, tačiau žinoma, jog netrukus pirmasis "tarasas" bus bandomas Kijevo gatvėse. O didelis 80 keleivių skirtas trejų durų autobusas A 144 jau debiutavo Maskvoje. Jis irgi sukurtas panaudojus "Isuzu" agregatus, jo ilgis - 9,5 metro.

Aleksandras GOVORUCHA

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...