Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Regioniniuose pasitarimuose – keleivių vežėjų problemos

Lapkričio mėn. vyko asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus regioniniai pasitarimai. Lapkričio 22-аjа rinkosi Kauno ir Panevėžio, 23 d. – Klaipėdos ir šiaulių, 29 d. – Vilniaus regionų vežėjai. Pasitarimuose dalyvavo Susisiekimo ministerijos, Valstybinės kelių transporto inspekcijos atstovai, Vyriausybės atstovai apskrityse, atsakingi savivaldybių darbuotojai.

Regioninių pasitarimų dienotvarkėje – keleivių vežėjų statistinių duomenų analizė bei dinamika, teisės aktų, reglamentuojančių keleivinį transportа, pakeitimai, einamieji klausimai.

Pastarojo meto keleivių vežėjų problemas bei asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus atliekamus darbus apžvelgė viceprezidentas Mindaugas Grigelis. Viena iš didžiausių tiek keleivių, tiek krovinių vežėjų problemų – vairuotojų trūkumas. Pasak M. Grigelio, būtina rengti daugiau persikvalifikavimo kursų vairuotojams, antraip darbuotojų gali tekti ieškotis kaimyninėse šalyse.

Dar ne visos savivaldybės moka vežėjams kompensacijas už suteiktas visuomenei būtinas paslaugas. Praėjusiais metais, įsikišus Vyriausybės atstovams apskrityse, padėtis šiek tiek pagerėjo. Tikimasi, kad jie ir toliau prižiūrės, ar savivaldybės vykdo įstatymus.

Tarptautiniais maršrutais vežantiems vežėjams atsirado nauja – pigių skrydžių bendrovių – problema. Nelygios konkurencijos sаlygomis jos laimi prieš vežėjus autobusais, atimdamos nemenkа dalį keleivių.

M. Grigelis priminė, kad kitais metais ketinama surengti konkursа geriausiam bakalauro ar magistro darbui išaiškinti. šįkart bus vertinami ir darbai krovininio transporto tematika.

Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis aptarė statistinius pirmojo pusmečio keleivių vežėjų rezultatus. Jie šiek tiek prastesni nei buvo tikėtasi – dirbti sėkmingiau trukdė smarkiai padidėjusios kuro kainos.

Asociacijos „Linava“ transporto politikos ir informacijos sekretorius Algirdas Baranauskas apžvelgė šiuo metu svarstomas keleivių vežėjams aktualias Kelių transporto kodekso pataisas. Lapkričio 16-аjа asociacijos atstovai buvo pakviesti į Seimo Ekonomikos komiteto posėdį, kuriame svarstytos pastaruoju metu Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento parengtos 14, 16 bei 18 straipsnių pataisos. Jei jos būtų priimtos, savivaldybių tarybos privalėtų nustatyti konkrečius keleivių vežimo reguliariaisiais reisais vietinio susisiekimo maršrutais tarifus. Savivaldybių skiriamų kompensacijų dydis vežėjų nuostoliams padengti tiesiogiai priklausytų nuo savivaldybių tarybų nustatytų keleivių vežimo reguliariaisiais reisais vietinio susisiekimo maršrutais konkrečių tarifų dydžių, o vežėjai negalėtų nusistatyti mažesnių tarifų bei gauti daugiau kompensacijų iš savivaldybių. Tokiu būdu reikėtų mažiau vietinio biudžetų lėšų.

Be to, priėmus pataisas, būtų suduotas smūgis ir nelegalia veikla besiverčiantiems vežėjams. Išplėtus kontrolės pareigūnų įgaliojimus, pagerėtų teisės aktų reikalavimų, reglamentuojančių kelių transporto verslа, laikymasis. Uždraudus šalia autobusų stočių rinkti keleivius vežti juos užsakomaisiais reisais, nebūtų atimami keleiviai iš teisėtų vežėjų. Jei įstatymas būtų priimtas, jis teigiamai atsilieptų keleivių vežėjų verslo sаlygoms. įstatymui įgyvendinti nereikėtų papildomų biudžeto lėšų.

A. Baranauskas taip pat priminė apie vairuotojų trūkumа vežėjų bendrovėse. Vairuotojų amžiaus vidurkis – daugiau kaip 40 metų, jauni išvyksta dirbti į užsienį. Svarstyta amžiaus cenzo problema – ar neatsirastų galimybių jį sumažinti. Daug šalies mokyklų pasiruošusios rengti vairuotojus, tačiau ne visoms pavyksta surinkti grupes – specialybė nėra populiari tarp jaunimo.

Valstybinės kelių transporto inspekcijos Keleivinio transporto skyriaus vedėjas Rolandas Mazaliauskas apžvelgė labiausiai keleivių vežėjus dominančias problemas, atsakė į jiems rūpimus klausimus. Pasak kalbėjusiojo, vežėjams, vežantiesiems keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais, šiais metais jau išmokėta 8 mln. Lt už suteiktas lengvatas studentams. Tai nemenka paspirtis šalies keleivių vežėjams, iki tol taikiusiems lengvatas savo sаskaita.

Aptarti kiti vežėjams aktualūs klausimai. Pastaruoju metu šalyje atsiranda nauja vežimų rūšis. Didieji prekybos centrai samdo autobusus, vežančius keleivius nemokamai į šias prekybos įstaigas. šiuo metu taip keleiviai vežami miestuose, tačiau pastaruoju metu vežėjai gauna informacijos, jog ketinama organizuoti nemokamas išvykas į didžiuosius miestus ir rajonų gyventojams. Daliai keleivių vykstant nemokamai, didėtų rajonų autobusų parkų nuostoliai, savivaldybės privalėtų išmokėti daugiau kompensacijų. Taigi būtų padaryta žala ir šalies biudžetui. Kadangi tokia vežimų rūšis plinta, juos reikėtų teisiškai reglamentuoti.

Vilniaus miesto savivaldybės atstovas Kastytis Lubys informavo vežėjus, kad artimiausiu metu ketinama statyti naujа autobusų stotį sostinės prieigose. Tuomet autobusams iš rajonų nereikėtų važiuoti į miesto centrа, o keleivius iki jiems reikalingos vietos vežtų ekologiškesni miesto autobusai. Pasak kalbėjusiojo, tai – pažangi iniciatyva, taip daroma Europos miestuose.

Eugenijus Stolovickis apžvelgė, kaip miestų bei rajonų savivaldybės kompensuoja vežėjams susidariusius nuostolius dėl visuomenei būtinų paslaugų teikimo. įstatymas priimtas, jį vykdyti privalu, tačiau ne visos savivaldybės tai daro. Dar ne visi vežėjai pasirašę sutartis su savivaldybėmis dėl nuostolių kompensavimo. šiek tiek geresnė padėtis miesto vežimuose: poreikis – 24 mln. Lt, kompensuojama – 22,3 mln. Lt. Priemiestyje – poreikis 3,8 mln. Lt, vežėjai gauna 1,8 mln. Lt kompensacijų. šiokių tokių neaiškumų kyla ir dėl atsiskaitymo už lengvatinių keleivių vežimа: vežėjai per metus gauna 80 mln. Lt kompensacijų, o savivaldybės nurodo, kad tam išleidžia 105 mln. Lt. Kur dingsta likę pinigai, kuriuos privalu panaudoti pagal paskirtį, – nėra visiškai aišku.

Dar viena problema – vis labiau plintantys geltonieji autobusai. „Miestų bei rajonų autobusų parkai sukurti tam, kad vežtų keleivius. Jie privalo tenkinti ir moksleivių vežimo poreikius. Savivaldybės dažnai naudoja geltonuosius autobusiukus ne pagal paskirtį ir sudaro nesаžiningа konkurencijа keleivių vežėjams“, – teigė E. Stolovickis.

Keleivių vežėjai skundėsi ir dėl kai kur prastai tvarkomų šalies kelių. Susisiekimo ministerija pažadėjo padėti spręsti šiа problemа. Vežėjai paraginti atsiųsti konkrečiа informacijа apie padėtį jų rajonų keliuose.

E. Stolovickis priminė, kad nuo 2006 metų naujai perkami autobusai privalo būti su skaitmeniniais tachografais. O sugedusius ne senesnių nei 1996 metų autobusų tachografus taip pat privaloma keisti skaitmeniniais. Problemų gali sudaryti ir nuo 2007-ųjų įvedamas euras – vežėjai privalės perkoduoti kasos aparatus, vairuotojams bei konduktoriams susidarys papildomų sunkumų dėl atsiskaitymo už bilietus.

Pasitarime aptarti ir kiti keleivių vežėjams aktualūs klausimai: naujai priimti autobusų stočių nuostatai, tarifų nustatymas naujai atsiradusiai ketvirtai stočių kategorijai, autobusų parkų atnaujinimas ir kt.

Lina JAKUBAUSKIENė

Siūloma sukurti lankstesnę priežiūros tarnybа

Asociacija „Linava“ ir Mėsos perdirbėjų asociacija oficialiai kreipėsi į Rusijos federalinę veterinarijos ir fitosanitarijos priežiūros tarnybа, siūlydamos sukurti Lietuvoje Federalinės veterinarijos ir fitosanitarijos priežiūros tarnybos įgaliotojo atstovo institucijа. Jos tikslas – vykdyti kontrolę vietoje, vadovaujantis Rusijos veterinarinėmis ir fitosanitarinėmis taisyklėmis.

Pasak asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus, egzistuojantys draudimai ir biurokratiniai formalumai silpnina Lietuvos ir Rusijos prekybinius santykius maisto pramonės bei kelių transporto srityse. Asociacijų vadovai mano, jog kol nėra aiškios ir skaidrios maisto prekių kontrolės bei įforminimo technologijos, didėja transporto ir mėsos perdirbimo kompanijų rizika.

Lietuvos valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovybė yra pasirengusi bendradarbiauti kuriant naujа veterinarinės ir fitosanitarinės kontrolės technologijа kroviniams, vežamiems iš Lietuvos į Rusijа.

Rusijos muitinės pareigūnai konsultavo „Linavos“ vežėjus

Lapkričio 29 d. asociacijos „Linava“ surengtoje konferencijoje „Prekių ir transporto priemonių muitinio įforminimo ypatumai, teisės aktų pažeidimai, prevencija ir atsakomybė“ dalyvavo vežėjų atstovai daugiau kaip iš 100 transporto bendrovių. Konferencijoje pranešimus skaitė Rusijos Federacijos muitinės bei transporto tarnybų pareigūnai.

Konferencijoje dalyvavę transporto įmonių vadovai ir specialistai sulaukė išsamių ir naudingų komentarų apie Rusijos Federacijos muitinės ir Administracinio kodeksų reikalavimus. Vežėjams buvo pristatyti svarbiausi aspektai dėl prekių importo, eksporto, vidinio ir tarptautinio tranzito procedūrų, transporto priemonių ir prekių muitinio įforminimo reikalavimų. Konferencijos dalyviai aktyviai domėjosi vežėjų administracinės atsakomybės taikymo praktika Rusijoje bei kitais klausimais.

Pasak asociacijos „Linava“ atstovybės Maskvoje vadovo Rimanto Budrevičiaus, panašias konferencijas ir susitikimus vežėjams atstovybė numato rengti ir ateityje. Jis įsitikinęs, kad tokie praktiniai renginiai asociacijos įmonėms yra labai naudingi.

Anatolijus JAKIMOVAS

Asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

Dėl degalų įvežimo tvarkos

Asociacija „Linava“ primena, kad vežėjai privalo griežtai laikytis transporto priemonių stacionariose talpose įvežamų degalų ir tepalų deklaravimo bei mokesčių mokėjimo tvarkos. Asociacija atkreipia dėmesį, jog nustatytos tvarkos pažeidimai gali sukelti daug finansinių nuostolių kiekvienai įmonei, taip pat tam tikras sankcijas visai kelių transporto šakai.

Vadovaujantis 2001 m. spalio 30 d. Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr.IX-569 17 ir 41 straipsnių nuostatomis yra numatyti atvejai, kai akcizais apmokestinamos prekės (taip pat ir degalai bei tepalai) atleidžiamos nuo akcizo mokesčio.

Pirmiau minėto Akcizų įstatymo 41 straipsnio 1 dalies 8 punktu nustatyta „energetiniai produktai, į Lietuvos Respublikа įvežami transporto priemonių stacionariose gamintojo techniniuose dokumentuose numatytose variklių degalų ir tepalų talpyklose, iš kurių variklių degalai ir tepalai tiesiogiai patenka į stacionarias transporto priemonės variklių degalų tiekimo ir tepimo sistemas“.

Vadovaujantis 1983 m. kovo 28 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr.918/83 115 straipsnio nuostatomis „muitais neapmokestinami degalai negali būti naudojami kitoje transporto priemonėje nei toji, kurioje jie buvo įvežti, ir negali būti iš tos priemonės išpilti ir sandėliuojami, išskyrus tos transporto priemonės būtino remonto metu; jų taip pat negali perleisti, už atlygį ar nemokamai, asmuo, kuris juos įvežė be muito“. Būtino remonto atvejais degalai gali būti išpilti į atskirа talpа ir po remonto supilti į tа pačiа transporto priemonę.

Informacijos ir IT skyrius

Dėl skaitmeninių tachografų įvedimo

Atsižvelgdama į vežėjų prašymus, asociacija „Linava“ kreipėsi į Susisiekimo ministerijа ir gavo raštа, kuriame pranešama apie Europos Komisijos pozicijа dėl galutinio skaitmeninių tachografų įvedimo termino.

Komisija mano, jog Europos Sаjungoje kuo greičiau įvesti skaitmeninius tachografus yra nepaprastai svarbu, kad būtų užtikrinta vairuotojų darbo ir poilsio laiko kontrolė, taip pat siekiant padidinti eismo saugumа ir gerinti sаžiningos konkurencijos sаlygas.

2004 m. Komisija paskelbė moratoriumа, kuriuo skaitmeninių tachografų įvedimo terminas buvo pratęstas nuo 2004 m. rugpjūčio 5 d. (galutinio termino, nustatyto Tarybos reglamentu (EB)2135/98) iki 2005 m. rugpjūčio 5 d. šis pereinamasis laikotarpis suteikė valstybėms narėms galimybę užbaigti būtinа teisinį, techninį ir administracinį pasirengimа laiku. šiuo metu dauguma problemų yra išspręsta, pirmosios transporto priemonės su skaitmeniniais tachografais jau pateiktos prekiautojams. Kelios valstybės jau išduoda tachografų korteles. Valstybių narių pastangos sudarė sаlygas įvesti skaitmeninius tachografus jau dabar, nors kelioms valstybėms narėms reikia daugiau laiko užbaigti visų būtinų nacionalinės teisės aktų įgyvendinimа.

Todėl Komisija nustatė paskutinį pereinamojo laikotarpio pratęsimа iki 2005 m. gruodžio 31 d. Po šios datos jokių išimčių nė vienai iš valstybių narių nebus daroma ir visos naujai registruojamos transporto priemonės privalės būti su skaitmeniniais tachografais, nepriklausomai nuo to, ar jos dirbs tarptautiniuose, ar vietiniuose maršrutuose. Valstybėms narėms, pažeidusioms šiа tvarkа, bus taikomos sankcijos.

Su šia Europos Komisijos pozicija yra supažindintos visos Europos Sаjungos valstybės narės. Europos Komisija šiuo metu konsultuojasi su ne ES šalimis dėl vairuotojų, atvykstančių automobiliais, kuriuose yra skaitmeniniai tachografai, kontrolės.

Transporto politikos ir informacijos departamentas

"Vežėjų žinios"
Gruodis Nr. 23 (107)

"Linava" informuoja

Naujienos

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

Rotransa – patikima transporto verslo apskaitos sistema

VKTI informuoja

Dėl prisijungimo prie Europos duomenų keitimosi apie skaitmeninių tachografų korteles sistemos

Susisiekimo ministerijoje

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams