Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Kęstutis Bruzgelevičius


Daugelio žmonių atmintyje kai kurių automobilių markė ir modelis taip susilieja į visumа, kad atskirti jų beveik neįmanoma. Kai Lietuvos vežėjas kalba apie “Volvo“, gali būti tikras – šneka apie FH. Ir, savaime suprantama, pašnekesys apie FH reiškia kalbа apie “Volvo“, nors šis koncernas gamina ir kitus modelius, ne mažiau vertus pagarbos. Tarp jų “mažyliai“ FL – tipiškas miesto transportas, “Volvo“ gamybinėje programoje iki šiol vienintelis likęs senos kartos. Buvo...


Turtinga istorija

Miesto lengvojo sunkvežimio istorija “Volvo“ gamybinėje programoje, ko gero, pati ilgiausia: dar gerokai prieš Antrаjį pasaulinį karа koncernas gamino 10–12 tonų kapotinius sunkvežimius – garsiuosius “Viking“ bei “Titan“, kurie anų laikų mastais visai nebuvo lengvieji. Tokiais šios klasės mašinos tapo gerokai vėliau, kai transporto parkai priaugdavo galios ne dienom, o valandom, kai tarpmiestiniuose vežimuose įsigalėjo 40 t autotraukiniai. Intensyvi transporto raida paspartino sunkvežimių klasių diferenciacijа, tad “Volvo“ gamybinė programa gerokai pasikeitė: XX amžiaus viduryje mažylių šeimyna prasidėjo nuo dabar mažai kam žinomo 5,5–7,5 t modelio F4 su 3,86 l “Perkins“ varikliu. Sekanti pakopa – 7,5–26 t sunkvežimiai FL6, turėję 5,5 l originalų 180, 220 ir 250 AG variklį. šios klasės flagmanas – FL7 – net ir nūdienos mastais buvo aparatas rimtas: 250–290 AG 7,3 l variklis nesunkiai susidorojo su 21–35 t bendrаja mase, o pirmа kartа pasaulio sunkvežimių istorijoje panaudotas dabar standartiniu įrenginiu tapęs tarpinis oro aušinimas (intercooler) leido efektingai išnaudoti variklio galiа ilguose maršrutuose. Du pastarieji modeliai pasirodė esа labai vykę, tad nieko nuostabaus, kad F7 bei F6 pelnė “Metų sunkvežimio“ titulus: pirmasis – 1979, antrasis – 1986 metais, o F4 ant konvejerio išsilaikė vos trejetа metų, nors dar ir dabar kartais gali išvysti jį miestų gatvėse.

XXI a. “Volvo“ pasitiko reikšmingomis permainomis, kurios daugiausia palietė sunkesniuosius modelius. “Mažylių“ eilė atėjo tik dabar, kai vyresniųjų brolių grupėje nusistovėjo hierarchija: FH16 išlaikė savo pozicijas, FH12 užleido vietа modeliui FH su 13 l varikliu, F10 – naujajai FM9 serijai, o vietoje kažkada buvusio FL7 bei iki šiol gaminto FL6 šiomis dienomis atsirado du nauji 12–26 tonų modeliai FL bei FE. Birželio viduryje Geteborge įvyko jų abiejų pristatymas visuomenei.


Visko tiek, kiek reikia

Rinkodaros šamanai neretai verčiasi per galvа prezentacijoms ieškodami superįspūdingų vietų, kuria pritrenkiančius scenarijus, nes puikiai žino, kad kai žuvys nebylios, labai iškalbingi turi būti jų pardavėjai. Tuo tarpu “Volvo“ savo svečius nugabeno į ... apleistа karinių oro pajėgų bazę. Liežuvis turėtų nudžiūti sakančiam “apleistа“, nes ji yra tik neveikianti: kaip tvirtino gamyklos atstovai, šios kažkada smarkiai įslaptintos karinės bazės darbuotojai dar ir šiandien be atlygio ateina čia padirbėti, tad 12 t svorio plieninės durys ir dabar veriasi negirgždėdamos. Ir štai po akimirkos, išdarinėdami fantastiškus posūkius begaliniuose bazės tuneliuose, pasirodo panašūs tarsi du vandens lašai naujieji FL ir FE. Jie, beje, panašūs ne tik vienas į kitа, bet lygiai taip pat ir į kitus “Volvo“ šeimynos narius, skiriasi nebent ūgis, matmenys, svoris ir viena kita detalė. Vos dirstelėjęs iš karto pasakysi – “Volvo“, tiktai kuris? Estetiniu požiūriu toks modelių unifikavimas vargu ar pagirtinas, o štai ekonominiu bei praktiniu požiūriais – optimalus sprendimas. Maty, ne veltui visas didysis sunkvežimių gamintojų septynetas pasuko šiuo keliu: modulinės konstrukcijos leidžia taupyti ne tik lėšas, bet ir laikа, skirtа naujų modelių kūrimui, o vartotojas, kartа susipažinęs su vieno privalumais bei ydomis, negaiš laiko studijuodamas kitа.

Pirmiausia, kas krinta į akis matant abu modelius greta – šiaurietiškas dizaino santūrumas: horizontalios lango, radiatoriaus apdailos linijos, vienos (FL) arba dvejos (FE) pakopos langui pasiekti bei subtiliai nuo stiklo iki pakopų palei šoninius deflektorius nuleista briauna vizualiai suskaldo priekinį panelį. Naujas vertikalus žibintų blokas jau nebe bamperyje, kaip kad būdavo ankstesniuose FL modeliuose, ir neišblaškytas po skirtingas vietas (bamperyje ir virš jo), kaip FL7. Abu jaunėliai gavo tokio paties stiliaus žibintus kaip kad vyresnieji broliukai FH bei FM, tad visų naujųjų “Volvo“ modelių eksterjeras išliko originalus ir savitas. O štai dėl interjero nuomonių, matyt, bus visokių. Tie, kam įsiminė FH bei FM subtiliai išlenktas priekinis panelis ir, ko gero, idealiai organizuota vairuotojo darbo vieta, viso to ieškos ir mažuosiuose “Volvo“ sunkvežimiuose. Kuriant dviejų spalvų (viršutinė juoda, apatinė – šviesiai pilka) priekinį panelį nepavyko išvengti didokų nuobodžių plokštumų, tad estetiniu požiūriu FL ir FE salonas, mano nuomone, nusileidžia kai kurių konkurentų gaminiams, tačiau techniniu – solidus tvirtas ir talpus, kaip bet kuris kitas “Volvo“. Net ir tolimesniems reisams skirtų automobilių salone tarsi vilkikuose gausu vietos ir virš lango esančiose daiktadėžėse, ir po miegamаja vieta, kuri, nors ir nėra tokia ištaiginga (plotis 600 mm) kaip magistraliniuose sunkvežimiuose, tačiau ne itin dažnoms nakvynėms (abu modeliai skirti miesto bei regioniniam krovinių gabenimui) vis dėlto visiškai normali. Po trumpo naujųjų sunkvežimių bandymo democentro teritorijoje tapo aišku, kad koncernas šį kartа kūrė darbinį arkliukа, kuriame visko yra tiek, kiek reikia duonai kasdienei užsidirbti. Abu šie modeliai, neabejoju, itin patiks komunalininkams, statybininkams, avarinėms brigadoms ir, žinoma, įvairiausių bazių bei sandėlių valdytojams, nes itin didelis priekinių ratų pasukimo kampas (apie 52 laipsniai) leidžia saugiai manevruoti ankštose teritorijose, o lygus be jokių išsikišimų rėmas - montuoti pačius įvairiausius antstatus.


Kas ir kiek?

Ir keletas žodžių apie visiškai konkrečius techninius dalykus.

Abiejuose modeliuose montuojami tie patys skirtingai suderinti nauji tik šešių cilindrų 7,2 l varikliai D7E, kurių galingumas 240, 280 ir 320 AG, o sukimo momentas atitinkamai 920, 1050 ir 1200 Nm gana plačiame 1200–1700 aps/min. diapazone, žinoma, Euro 3, Euro 4 ir Euro 5 lygio, ir žinoma, kaip ir visi kiti “Volvo“ Euro 4 bei 5 lygiui pasiekti naudojantys SCR technologijа. Patys mažiausieji 12–18 tonų FL – visi 4x2– dar skyla į tris grupes:

FLL – 12–16 tonų miesto distribuciniai sunkvežimiai ant žemarėmės važiuoklės;

FLM – 12–16 tonų sunkvežimiai ant aukštos važiuoklės;

FLH – 16–18 tonų aukštos važiuoklės sunkvežimiams bei statybinėms konstrukcijoms.

FL grupės automobilių kabinos trejopos: dieninė (ilgis 1600mm), komfortiškoji (ilgis 2000 mm) ir dviguba – vežti šešetui žmonių. Varikliai 240 ir 280 AG.

FE 18–26 tonų grupė turi užpildyti spragа, atsiradusiа tarp FL bei FM sunkvežimių nustojus gaminti itin populiarų užsienyje modelį FL7. Jа sudaro transporto priemonės gabenti didesnės apimties krovinius regionuose bei statybinei technikai montuoti. šioje grupėje:

19 tonų 4x2 sunkvežimiai, galintys dirbti 26–44 tonų junginiuose;

18–19 tonų 4x2 statybinės konstrukcijos, galinčios dirbti 26–44 tonų junginiuose;

26 tonų 6x2 konstrukcijos, galinčios dirbti 32–44 tonų junginiuose;

26 tonų 6x4 konstrukcijos, galinčios dirbti 32–44 tonų junginiuose.

FE grupėje nenumatytas sudvejintas salonas, užtat jai skirta dar viena miegamoji kabina, ilgesnė už komfortiškаjа dar 200 mm. šioje grupėje gali būti montuojami visų trijų galios lygių naujieji varikliai.

Kol kas abiems modeliams numatytos tik mechaninės 6 ir 9 pavarų dėžės, garsusis “I-Shift“ automatas – netolimoje ateityje. Pagal specialų užsakymа galima užsisakyti ir senos kartos paprastutę automatinę pavarų dėžę, turinčiа tik tris pozicijas – parkingas, važiavimas pirmyn ir važiavimas atgal. Miesto šiukšliavežei jos visiškai pakanka, o kaip ji veiktų, tarkim, kalnuotoje vietovėje – neaišku. Alyvos keitimo intervalas – 100 tūkst. km. Serijinė šių sunkvežimių gamyba turėtų prasidėti rugsėjy.

Vadovaudamiesi ankstesne lengvųjų sunkvežimių pardavimo statistika, “Volvo“ rinkodaros specialistai nustatė, kad tarp distribucinių automobilių bene populiariausi yra 12 tonų sunkvežimiai su kietašoniais kėbulais. “Volvo“ iki šiol vežėjams pardavinėdavo tik važiuokles, o jie toliau patys organizuodavo anstato gamybа. Neretai ši procedūra gerokai užtrukdavo, tad dabar koncernas, atsižvelgęs į klientų poreikius, pirmasis rinkoje siūlo savаjį tokio standartizuoto sunkvežimio variantа – “CityPro“. Tai bus FL grupės 12 t modelis su 240 AG varikliu, šešialaipsne mechanine pavarų dėže, dienine “Distribution“ (saikingiausios) komplektacijos kabina ir apie 40 m3 čekijoje pagamintu plastmasės “buterbrodo“ kėbulu su 1,5 t hidrauliniu „Zepro“ liftu. Tikimasi, kad paklausa tokiems sunkvežimiams turėtų būti nemaža. Vežėjas darbui parengtа automobilį galės gauti 2–3 savaitėmis greičiau, nei paprastai. Pristatymo laikas sutrumpėja, nes užsakius važiuoklę, iššsyk pradedamas gaminti ir kėbulas. Vežėjas galės pasirinkti sunkvežimio spalvа, papildomai užsisakyti oro kondicionavimo sistemа, šoninius ir stogo oro nukreipiklius bei keletа kitų priedų – visa kita komplektuojama automatiškai.

Naujieji “Volvo“ darbiniai arkliukai rudeniop išriedės į miestų gatves. Nėr abejonių, jie bus ne mažiau populiarūs kaip ir ankstesnieji modeliai, juolab kad koncernas, išleisdamas juos į gyvenimа, siūlo ir visа finansinių bei serviso paslaugų paketа (pav., iki šių metų pabaigos pristatomiems sunkvežimiams „Mėlynoji“ serviso sutartis ketverių metų laikotarpiui siūloma tik už 1750 eurų), padėsiančių vežėjams tiek įsigyti, tiek ir eksploatuoti naujuosius automobilius.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (67)

"Linava" informuoja

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Naujienos

Aktualijos

Policininkai atsisako... kyšių?

Saugaus eismo dienos aprėps visа Lietuvа

Dilerių naujienos

Su delfino ženklu

įvairenybės

Dviratis...dar kartа...

Padangos

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Parodos

„Kцgel“ naujovės – Hanoverio tarptautinės parodos ( IAA) išvakarėse

Patirtis

AITA prezidentas: Moldovos vežėjų problemos, asociacijos tikslai ir uždaviniai

Lietuvos vežėjai – ASMAP mokymo centre

Pažintys

GYVENIMO BūDAS – VAIRUOTOJA

Servisas

Geram sunkvežimiui - geras servisas

šventės

„Motorida“ plečia verslа

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Autobusai su ZAZ emblema

Meistriškumo varžybose paaiškėjo geriausieji

Technika

Populiariausias iš “Renault Trucks“ giminės

“MERCEDES BENZ SAFETY TRUCK“ – ATEITIS PRASIDEDA šIANDIEN

Mokymas

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Teisė

Senaties terminas

Muziejus

EDMUNDAS RUMPLERIS IR PRIEKINIų RATų PAVARA