Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Pilietinė akcija – STOP degalų kainų augimui

Asociacijos prezidiumas pritarė protesto akcijai

Birželio 26 d. vykusiame „Linavos“ prezidiumo posėdyje buvo pritarta protesto akcijos „STOP degalų kainų augimui“ organizavimui Vilniuje š. m. liepos 2 d.

Asociacijos prezidiumo nariai aptarė prezidiumo ir sekretoriato darbo organizavimo klausimus, svarstė XVIII kongreso rezoliucijos vykdymo priemonių planą ir narystės klausimus. Asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus nuomone, nekontroliuojamai didėjančios degalų kainos spartina infliaciją ir gilina socialines problemas šalyje, todėl vežėjai ir profesinių sąjungų forumas nutarė ginti savo sektoriaus ekonominius ir socialinius interesus. „Solidarizuodamiesi su daugelio Europos šalių transportininkais ir norėdami paskatinti Vyriausybę skubiai spręsti problemą iš esmės, Vilniuje organizuojame pilietinę akciją, – sakė „Linavos“ prezidentas. – Mūsų siūlymus Vyriausybei skubiai spręsti problemą taip pat palaiko šalies žemdirbių, žvejų ir laivų savininkų asociacijos, Marijampolės regiono vežėjai, manau, jog ir visuomenė mus supras.“

Pirmoji pilietinė akcija įvyko. O toliau?

Liepos 2 d. 9 val. ryto maždaug po 70 vilkikų ir autobusų nuo Savanorių prospekto ir Ukmergės gatvės priešpriešinėmis kryptimis pradėjo trijų valandų protesto akciją „STOP degalų kainų augimui“. Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ iniciatyva surengtoje akcijoje specialiais lipdukais apklijuotas transporto priemones garso signalais palaikė ir daugelis sostinės lengvųjų automobilių vairuotojų.

Ši akcija buvo suplanuota ir jai pasirengta iš anksto. Per pastaruosius keturis mėnesius apie 40 proc. pakilusios degalų kainos į nuosmukį stums ne tik vežėjus, bet ir visą šalies ūkį. Visi akcijoje dalyvavę vežėjų įmonių vadovai tvirtino, jog dabar, kai litras dyzelino šalies degalinėse kainuoja apie 4,40 Lt, jiems tenka dirbti nuostolingai. Didinti paslaugų kainų neleidžia didžiulė konkurencija ir įsipareigojimai bankams ir klientams. Pasak uždarosios akcinės bendrovės „Vylaista“ savininko ir vadovo Vytauto Milėno, kadangi šiuo metu už degalus tenka atiduoti pusę visų bendrovės gaunamų pajamų, finansiškai negalima atlaikyti tokio brangimo. Krovinių vežimo kainoms nekylant, o kas mėnesį už degalus mokant vis brangiau, vežėjų įmonės po kelių mėnesių gali pradėti masiškai bankrutuoti. Anot V. Milėno, kol kas naudojamos ankstesniais metais sukauptos lėšos, bet jų pakaks tik porai mėnesių. Kolegai pritarė ir kitas akcijos dalyvis – transporto kompanijos „Vilniaus dobilas“ prezidentas Remigijus Žitkevičius, teigdamas, jog vežėjai priversti gyventi iš anksčiau sukauptų vidinių rezervų.

Rekordiškai išaugus degalų kainoms, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidiumas ir vežėjų įmonių vadovai iš įvairių šalies regionų gegužės 29 d. pasitarime svarstė įvairius galimus pilietinių akcijų variantus: degalų monopolininko Lietuvoje – AB „Mažeikių nafta“ blokadą, magistralinių šalies kelių ir eismo miestų gatvėse blokavimą. Vežėjų įsitikinimu, pagrindinė susidariusios itin sudėtingos situacijos priežastis – monopolinė naftos produktų didmeninė rinka, kai dėl sudėtingų atsargų kaupimo ir jų laikymo procedūrų AB „Mažeikių nafta“ neturi konkurentų. Pasitarimo dalyviai pritarė asociacijos „Linava“ parengtam kreipimuisi į LR Vyriausybę „Dėl situacijos naftos produktų rinkoje“.

Birželio 2 d. asociacijos „Linava“ vadovai dalyvavo Vyriausybėje surengtame pasitarime ir įteikė premjerui Gediminui Kirkilui kreipimąsi, kuriame išdėstyti asociacijos „Linava“, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos ir ekspeditorių asociacijos „Lineka“ siūlymai situacijai degalų rinkoje normalizuoti.

Vežėjai ne kartą ragino Vyriausybę kuo skubiau liberalizuoti naftos produktų importą ir atsisakyti degalų specifinių kokybės reikalavimų, kad atsirastų galimybė degalus importuoti iš ne Europos Sąjungos šalių. Vežėjų kantrybės taurę perpildė žinios, kad AB „Mažeikių nafta“ pagaminti degalai Latvijoje ir Estijoje kainuoja 11–15 proc. pigiau nei Lietuvoje. Nesulaukę teigiamų Vyriausybės sprendimų atsižvelgti į pateiktus reikalavimus, vežėjai skelbė, kad yra nusiteikę konstruktyviam dialogui, tačiau neatmeta galimybės prisijungti prie daugelyje Europos valstybių vykstančių protesto akcijų. Lietuvos transportininkus palaikė ir Kroatijos vežėjų asociacija, birželio 14 d. pakvietusi asociacijos „Linava“ vežėjus prisijungti prie visoje Europoje vykstančios protesto akcijos.

Atsižvelgdama į asociacijos „Linava“ vežėjų siūlymus ir ketinimus dalyvauti protesto akcijose, Vyriausybė ėmėsi pirmųjų žingsnių situacijai normalizuoti. Birželio 17 d. ūkio ministras V. Navickas pasirašė įsakymą, leidžiantį nuo rudens prekiauti pigesniu F klasės dyzelinu. Keičiamos ir Prekybos naftos produktais, biokuru, bioalyva ir kitais degiaisiais skysčiais taisyklės. Naujoje taisyklių redakcijoje panaikintas pereinamasis laikotarpis tarp žiemos ir vasaros.

Liepos 2 d. vykusią vežėjų akciją palaikė ir Transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumas, kuris kartu su asociacija „Linava“ birželio 30 d. paskelbė kreipimąsi į visuomenę. Kreipimesi pateiktiems asociacijos „Linava“ siūlymams Vyriausybei pritarė šalies žemdirbių, žvejų ir laivų savininkų asociacijos. Vežėjų pilietinei akcijai pritarė ir Vilniaus meras Juozas Imbrasas. Gegužės 30 d. jo iniciatyva Vilniaus savivaldybėje organizuotas pasitarimas su asociacijos „Linava“ vadovais ir sostinės policijos atstovais. Pasitarimo tikslas, pasak Vilniaus mero, – transporto eismo saugumo ir viešosios tvarkos užtikrinimas. Po šio renginio vykusioje spaudos konferencijoje meras Juozas Imbrasas teigė, jog pritaria teisėtiems vežėjų reikalavimams ir planuojamiems veiksmams, tačiau rūpinasi ir miestiečių saugumu, stengiasi, kad būtų užtikrinta rimtis sostinės gatvėse. Vilniaus meras prašė vežėjų atstovų akcijos metu neužkimšti sostinės gatvių.

Asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, paskelbęs pilietinės vežėjų akcijos maršrutus, sakė, jog tai vieša akcija, kuria norima atkreipti tiek visuomenės, tiek vyriausybinių organizacijų dėmesį į nenormalią situaciją. „Mes kol kas nieko neblokuosime – tai būtų nuostolinga visiems, mes tik pademonstruosime savo susirūpinimą situacija ne tik mūsų šalyje, bet ir visoje Europoje“ – taip Lietuvos vežėjų akciją apibūdino asociacijos „Linava“ prezidentas.

Nors numatytame akcijos maršrute buvo sumažėjęs transporto pralaidumas, tačiau tuo metu sostinėje budėjo apie 100 policijos pareigūnų – jie stebėjo ir reguliavo eismą sudėtingesnėse sankryžose. Sklandžiai vykusią vežėjų protesto akciją iš sraigtasparnio stebėjo Vilniaus miesto meras Juozas Imbrasas ir sostinės policijos vadovas Sigitas Mecelica.

Ant viaduko prie Pedagoginio universiteto transporto žiedo, kur susitiko priešpriešinėmis kryptimis važiavę akcijos „STOP degalų kainų augimui“ vilkikai ir autobusai, improvizuotoje spaudos konferencijoje asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius teigė, kad akcijoje dalyvauti verta, nes kolegų veiksmai Ispanijoje privertė Vyriausybę surasti rezervų ir degalai šioje šalyje atpigo 14 proc. Šiandien jie pigiausi Europos Sąjungoje.

Asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Valdo Gilio teigimu, norėta atkreipti valdžios dėmesį į tai, kad degalų kainos Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, yra nežmoniškos ir reikia kažką daryti. „Ši akcija – tik įspėjamoji protesto akcija, jeigu Vyriausybė nekreips dėmesio, mes galvosime apie tolesnius veiksmus,“ – teigė Valdas Gilys.

Liepos 2 d. protesto akcijas surengė ir Utenos bei Marijampolės regionų vežėjai. Taigi asociacijos „Linava“ vykusioje pilietinėje akcijoje dalyvavo per 250 vilkikų ir autobusų iš įvairių Lietuvos kelių transporto įmonių.

Birželio 27 d. protesto akciją Šiaulių miesto gatvėmis buvo surengę šio regiono vežėjai.

Jeigu situacija nesikeis, vežėjai ketina organizuoti ir kitas protesto akcijas, nukreiptas prieš atsakingų institucijų nenorą priimti sprendimus dėl efektyvių degalų kainų mažinimo.

Anatolijus JAKIMOVAS

Tomas LABŽENTIS

„Linava“ dėkoja visiems palaikiusiems protesto akciją

Pasibaigus pilietinei akcijai „STOP degalų kainų augimui“, vežėjų asociacijos „Linava“ vadovybė konstatavo, jog akcija buvo organizuota gerai ir praėjo sklandžiai. Protesto akcijoje Vilniuje, Utenoje ir Marijampolėje dalyvavo per 250 vilkikų ir autobusų iš įvairių Lietuvos kelių transporto įmonių.

Asociacijos „Linava“ vadovai dėkoja visiems akcijos organizatoriams ir joje dalyvavusiems vairuotojams, įmonių vadovams, sekretoriato darbuotojams. Asociacija taip pat dėkoja Vilniaus, Utenos ir Marijampolės savivaldybėms, Vyriausiojo policijos komisariato viešosios policijos Eismo priežiūros tarnybos pareigūnams, žiniasklaidos atstovams bei visiems šalies piliečiams, dalyvavusiems ar kitaip palaikiusiems vežėjų protesto akciją.

Vežėjų akcijos tikslai: kad Vyriausybė sudarytų palankesnes sąlygas degalų importui į Lietuvą, siekdama skatinti konkurenciją naftos produktų rinkoje, ir imtųsi visų įmanomų veiksmų, kad Europos Komisija peržiūrėtų akcizų taikymo degalams politiką bendrijoje.

Situacijai nesikeičiant, vežėjai ketina organizuoti ir kitas protesto akcijas, nukreiptas prieš atsakingų institucijų nenorą priimti efektyvius degalų kainų mažinimo sprendimus.

Pramonininkai palaiko vežėjus ir kritikuoja Darbo kodekso pataisas

Liepos 8 d. vykusiame LPK posėdyje pramonininkai nepritarė ekonominei ir socialinei logikai prieštaraujančioms Darbo kodekso pataisoms ir kreipimesi į Prezidentą, Seimo pirmininką ir Premjerą prašo panaikinti 2008 m. gegužės 13 d. Darbo kodekso 193 ir 194 straipsnių pakeitimus arba nukelti jų įsigaliojimą į 2009 m. kovo 1 d.

Pramonininkai taip pat pritarė asociacijos „Linava“ surengtai protesto akcijai ir nutarė oficialiai kreiptis į Seimą, Vyriausybę, kitas atsakingas institucijas, kad būtų imtasi visų įmanomų priemonių, leisiančių stabdyti kuro brangimą.

Posėdyje akcentuota, kad Seimo nariai, ignoruodami verslo visuomenės nuomonę, iškreiptai pateikdami Lietuvos trišalės tarybos poziciją, keičiant viršvalandžių apskaičiavimo apmokėjimo tvarką, apmokėjimą už darbą poilsio ir švenčių dienomis, net nederindami su Vyriausybe, priėmė Darbo kodekso 193 ir 194 straipsnių pakeitimus ir sukūrė žalingas prielaidas dėl šalies ekonominės ir socialinės plėtros stabdymo, tolesnio infliacijos šuolio.

Šis Seimo sprendimas žalingas dar ir tuo, kad griauna darbdavių ir profsąjungų derybų rezultatus, siekį patiems susitarti, kaip sėkmingai suderinti visų interesus, kolektyvines sutartis paverčia bereikšmėmis, stabdo jų diegimo darbo rinkoje procesus. Pramonininkų nuomone, šie pakeitimai turi būti panaikinti.

Po Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidento, asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus kuro brangimo problemos ir jos galimų sprendimo būdų pristatymo vyko diskusija, kurios metu susiformavo aiški nuomonė, jog reikia skubiai sudaryti kuo palankesnes sąlygas degalų importui iš kitų šalių. Tai ir valstybės kuro rezervo kaupimo sąlygų keitimas, ir kuro kokybės reikalavimų peržiūrėjimas, ir naujų kuro transportavimo galimybių paieška.

Ūkio ministerijos sekretoriaus A. Ignoto teigimu, leidimas prekiauti F klasės dyzelinu, tarpsezoninio eiliškumo suderinimas ir ketinimas padidinti normą, nuo kurios reikės kaupti kuro rezervą ženklios įtakos degalų kainai neturės. Tačiau, jo manymu, reikia ieškoti ir kitų išeičių, o gal net ir nepopuliarių sprendimų AB „Mažeikių nafta“ atžvilgiu.

Finansų ministerijos atstovas labai aptakiai siūlė siekti, kad Europos Komisija leistų pratęsti maksimalaus kuro akcizo įsigaliojimo laikotarpį Lietuvoje, tačiau kuras brangsta jau dabar.

Šiuo klausimu pramonininkai nutarė parengti kreipimąsi į Seimą ir Vyriausybę bei toliau reikalauti iš atsakingų institucijų, kad būtų priimami aiškūs ir efektyvūs sprendimai kuro kainoms mažinti.

Anatolijus JAKIMOVAS, asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

Į Rusiją vaisius ir daržoves eksportuojantiems ūkio subjektams – nauji reikalavimai

Pagal 2008 m. kovo 26 d. pasirašytą memorandumą į Rusiją įvežami augalinės kilmės produktai turi atitikti Rusijos Federacijos teisės aktais nustatytas normas dėl kenksmingų medžiagų (nitritų, nitratų, pesticidų) likučių šviežiuose vaisiuose ir daržovėse.

Memorandumo 3 punkte nurodyta, kad nuo liepos 1 d. kiekvienas eksportuotojas, veždamas į Rusiją vaisius ir daržoves, be iki šiol buvusio vienintelio privalomo fitosanitarinio sertifikato, liudijančio, kad vežami produktai yra patikrinti dėl ligų ir kenkėjų, dar turės pateikti ir laisvos formos sertifikatą-deklaraciją apie tai, kokiais cheminiais preparatais yra apdorota vežama produkcija, kada ir kokiais preparatais buvo atliktas paskutinis jos apdorojimas.

Jeigu produkciją patikrinusi Rusijos federalinė veterinarijos ir fitosanitarijos priežiūros tarnyba aptiks, kad deklaracijos duomenys neatitinka tikrovės, t. y. kenksmingų medžiagų likučių vaisiuose ir daržovėse yra daugiau negu nustatyta Rusijos teisės aktais, šią produkciją gabenanti šalis bus įspėta. Nuo įspėjimo dienos eksportuotojui jau teks laikytis 6-ojo memorandumo punkto, t. y. pateikti ne laisvos formos deklaraciją, bet patvirtintos formos sertifikatą, liudijantį, kad yra atlikti privalomi laboratoriniai tyrimai Rusijos Federacijos pripažintoje laboratorijoje.

Tarp šalių, iš kurių vežama Rusijos teisės aktų reikalavimų maisto saugai neatitinkanti produkcija, vardijama Lenkija (žalieji, kininiai ir žiediniai kopūstai, morkos, burokėliai, pomidorai, petražolės, vaisiai), Graikija (pomidorai, kiviai, nektarinai ir kt.), Nyderlandai (svogūnai, ridikėliai, salierai ir kt.), Ispanija (citrusiniai vaisiai ir kt.), Vengrija (morkos, vaisiai ir kt.), Vokietija (kopūstai, vaisiai ir kt. ), Italija (salotos,vaisiai ir kt.). Taigi per Lietuvą vežami išvardyti vaisiai ir daržovės iš minėtųjų šalių jau turės turėti kokybės sertifikatą arba tokį sertifikatą, atlikusios laboratorinius tyrimus, galės išduoti Rusijos pripažintos laboratorijos.

Valstybinės augalų apsaugos tarnybos informacija

Informacijos ir IT skyrius

"Vežėjų žinios"
Liepa Nr. 13 (169)

"Linava" informuoja

Naujienos

Kaimynų naujienos

Naujienos

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

Rytų rinkoje

Naujienos

Vž informacija

Naujienos

VKTI informuoja

Naujienos

Nauji teisės aktai

Darbo santykiai

Mokesčiai

Muitinė

Sodra

Transportas

Veterinarija

Muitinėje

Naujienos