Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Aktualios keleivinio transporto problemos – regioniniuose susirinkimuose

Lapkričio viduryje asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius sukvietė keleivininkus į tradicinius regioninius pasitarimus. Lapkričio 19-ąją rinkosi Kauno, 20-ąją – Klaipėdos, 21-ąją – Vilniaus regiono vežėjai. Susirinkimuose dalyvavo asociacijos „Linava“ vadovai, Susisiekimo ministerijos, savivaldybių darbuotojai, Vyriausybės atstovai apskrityse.

Senos bėdos...

Pristatydamas 2008-ųjų Keleivinio transporto sekcijos darbo ataskaitą, viceprezidentas Mindaugas Grigelis apžvelgė pastarojo meto problemas bei asociacijos „Linava“ nuveiktus darbus. Kai kurie klausimai spręsti sėkmingai, inicijuota nemažai teisės aktų, reglamentuojančių keleivinio transporto darbą, pakeitimų, skatinančių keleivių vežėjų verslo plėtrą.

Šiais metais didėjo važiavimo autobusais bei troleibusais kainos, asociacija aktyviai gynė nuostatą, kad reikia didinti baudas už važiavimą be bilieto. Šiuo metu projektas dėl Administracinių teisės pažeidimo kodekso pakeitimų svarstomas, vežėjai tikisi teigiamo sprendimo.

Pasak M. Grigelio, nepavyko išspręsti dienpinigių normos padidinimo Lietuvos teritorijoje problemos, viršvalandžių pailginimo klausimo. Keleivių vežėjus pastaruoju metu itin piktina nesąžininga oro bei geležinkelio transporto konkurencija. „AB „Lietuvos geležinkeliai“, būdama monopolistinė krovinių ir keleivių vežimo įmonė, visokeriopai remiama ir palaikoma valstybės. Šios bendrovės nuostoliai už keleivių vežimą sudaro daugiau nei 100 mln. Lt per metus, jie dengiami krovinių vežimo pelno sąskaita, nors toks kryžminis finansavimas prieštarauja ES nuostatoms dėl vienodų konkurencinių sąlygų. O keleivių vežėjai autobusais priversti patys kapstytis iš sunkios ekonominės situacijos“, teigė M. Grigelis. Pasak UAB TOKS generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, geležinkelių transporto skatinimas yra akivaizdus – visi prioritetai Susisiekimo ministerijos strateginiame plane numatomi geležinkelininkams, apie keleivių vežimą autobusais čia neužsimenama nė vienu žodžiu. „Vežimo geležinkeliais tarifai yra gerokai mažesni nei savikaina, tačiau Valstybinė kainų bei energetikos komisija kažkokiu būdu juos patvirtina. Tokie veiksmai tiesiog nesuvokiami – kaip galima derinti akivaizdžiai nuostolingas bei dempingines vežimo kainas?“, piktinosi M. Grigelis. Tarptautinių maršrutų verslą žlugdo aviakompanijos, naudojančios akcizo mokesčiu neapmokestinamą kurą, todėl taip pat galinčios gabenti keleivius už neįtikėtinai mažą kainą.

Tačiau bene skaudžiausia lieka niekaip neišsprendžiama nelegalių vežėjų problema. Nors įstatyminė bazė, leidžianti bausti šiuos vežėjus, lyg ir parengta, valstybė su nelegaliais vežėjais nesusitvarko. „Dėl didėjančių mokesčių esame priversti branginti keliones, o nelegalūs vežėjai, nemokantys mokesčių, gali sau leisti vežti keleivius mažesnėmis kainomis. Kodėl sudaromos sąlygos jiems klestėti? Kodėl nieko nedaro Susisiekimo ministerija, kitos atsakingos institucijos? Ar iš tiesų vežėjai, užuot dirbę savo darbą, turi užsiimti nelegalių vežėjų vaikymu iš stočių?“, piktinosi A. Indrašius. Teisėtai dirbantys keleivių vežėjai negali patys nusistatyti bilietų tarifų, galinčių užtikrinti nenuostolingą veiklą – juos tvirtina Valstybinė kainų ir energetikos komisija. Vis daugiau tolimojo susisiekimo maršrutų tampa nuostolingi, todėl vežėjai kreipiasi į Valstybinę kelių transporto inspekciją, siūlydami juos uždaryti. Pasak Susisiekimo ministerijos atstovo Petro Mikalonio, Susisiekimo ministerija sudarė prielaidas išgyvendinti nelegalią veiklą, tačiau kovoti su nelegaliais vežėjais nėra jos prerogatyva.

Apžvelgdamas šių metų pirmojo pusmečio statistinius duomenis, asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis pasidžiaugė didėjusiu keleivių skaičiumi, deja, didesnio pelno vežėjams tai neatnešė. Itin sudėtinga situacija susiklostė tarptautinio vežimo rinkoje: čia keleivių skaičius itin ženkliai mažėja. Vežėjai priversti uždaryti maršrutus, traukiasi iš rinkos, užleisdami vietą pigių skrydžių bendrovėms.

Keleivinio transporto skyrius, norėdamas išsiaiškinti, kokie keleivių vežėjų santykiai su savivaldybėmis, nuo kurių labai priklauso sėkmingas įmonių funkcionavimas, parengė ir išsiuntė anketas su klausimais. Pasak E. Stolovickio, gauti statistiniai duomenys rodo, kad dauguma vežėjų santykius su savivaldybėmis vertina patenkinamai. Vis geriau atsiskaitoma su keleivinio transporto įmonėmis tiek dėl lengvatinių keleivių vežimo, tiek dėl nuostolingų, bet visuomenei būtinų maršrutų aptarnavimo. Tai nulėmė ir geri „Linavos“ santykiai su Vyriausybės atstovais apskrityse, kurie paragina savivaldybes laikytis įstatymų.

...ir naujos bėdos

Keleivių vežėjus itin baugina naujos formuojamos Vyriausybės paskelbta nuostata panaikinti visas mokestines lengvatas, tuo pačiu ir 5 proc. pridėtinės vertės mokesčiu apmokestintą keleivių vežimą reguliariaisiais maršrutais. „Manome, kad šios mokestinės lengvatos panaikinimas atneštų kur kas daugiau žalos negu naudos. Visų pirma, pabrangtų keleivių vežimo tarifai, nukentėtų savivaldybių biudžetai, gali sumažėti ir keleivių srautai, dėl to pakiltų važiavimo savikaina ir padidėtų nuostoliai visuomenei būtinuose maršrutuose, o savivaldybės būtų priverstos mokėti daugiau dotacijų“, kalbėjo M. Grigelis. Jei mokesčių lengvata būtų panaikinta, tarifai turėtų didėti apie 15 proc. Jei savivaldybės, žaisdamos politinius žaidimus, nutartų jų nedidinti, vežėjų nuostolius turėtų kompensuoti iš savo biudžetų. „Ar panaikinus mokestines lengvatas kam nors būtų geriau? Nukentės mažiau pajamų turintys žmonės, nukentės keleivių vežėjų verslas, mažiau pinigų gaus valstybė. Tokį žingsnį pavadinčiau labai keistu: krizės akivaizdoje verslą reikėtų gelbėti, o ne žlugdyti“, kalbėjo E. Stolovickis. Pasak jo, dar ne visi miestų merai supranta, kad dėl mokestinių lengvatų panaikinimo tiesiogiai nukentės savivaldybių biudžetai, tad paragino vežėjus kreiptis į savo miestų bei rajonų savivaldybes bei paaiškinti situaciją.

Nuveikti darbai ir iniciatyvos

Pasak M. Grigelio, Keleivinio transporto skyrius ne tik sprendė problemas – per šiuos metus organizuota nemažai renginių, kelionių, akcijų. Keleivių vežėjai dalyvavo asociacijos „Linava“ drauge su Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumu surengtoje protesto akcijoje „STOP degalų kainų augimui“. Itin daug keleivinio transporto įmonių dalyvavo XII tolimųjų reisų krovininių automobilių bei tarpmiestinių autobusų vairuotojų konkurse. Organizuotos net kelios dalykinės kelionės: vežėjai lankėsi Maskvoje, kur susipažino su visuomeninio transporto sistema, taip pat Vokietijos Žemutinės Saksonijos akademijos organizuotuose mokymuose Bavarijos sostinėje Miunchene. Rudenį keleivių vežėjai vyko į Helsinkį, kur susipažino su Suomijos viešojo transporto valdymu, finansavimu, priežiūros bei bilietų sistema.

Rinkti bei analizuoti Keleivinio transporto įmonių statistiniai duomenys, klasifikuoti turistiniai autobusai.

Neseniai 10 metų jubiliejų atšventusios savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ vadovas Vaidotas Antanavičius supažindino su pastaruoju metu sostinėje vykdomais projektais. Pagaliau pavyko padidinti bilietų kainas, diegiama, tiesa, ne itin sėkmingai, elektroninio bilieto sistema. Mieste jau veikia 32 švieslentės, informuojančios keleivius apie autobusų atvykimo laiką. V. Antanavičius atsakė į vežėjų klausimus dėl prieštaringai vertinamo šviesoforų projekto Vilniaus mieste. Projektas bus baigtas įgyvendinti gruodžio 10-ąją, tuomet ir paaiškės tikrasis jo efektyvumas.

Dar vienas naudingas keleivių vežėjų atliktas darbas – „Kautros“ darbuotojų sukurtas interneto portalas www.autobusubilietai.lt, skirtas visiems, planuojantiems naudotis tarpmiestinio ir tarptautinio susisiekimo autobusais. Čia galima įsigyti autobusų bilietus bei gauti informaciją apie autobusų eismą. Galutinis projekto tikslas – visas Lietuvos keleivių vežimo kompanijas, autobusų stotis ir bilietų pardavimo agentūras sujungti į vieną sistemą, kur pirkėjas surastų visą jam reikalingą informaciją apie autobusų eismą.

Lina JAKUBAISKIENĖ

"Vežėjų žinios"
Lapkritis Nr.22 (178)

"Linava" informuoja

Aktualios keleivinio transporto problemos – regioniniuose susirinkimuose

Privalomas papildomų veidrodžių įrengimas N2 ir N3 klasės transporto priemonėse

Susitikimas su Rusijos prekybos atstovybės vadovais

„Linavos“ vadovybė kviečia naują valdžią nepamiršti nacionalinių interesų

Kaimynų naujienos

Baltarusiški autobusai – Lenkijoje

„BelarusEKSPO – 2008“

„Sisu Auto“ ir MAZ bendradarbiavimas

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

Rinkos naujienos

Į Austriją – tik su žieminėmis padangomis

Įspėjimo apie kliūtį sistema

Rumunijos ir Bulgarijos vežėjai kaltina Vengrijos pareigūnus

„FIAT Scudo“ transporteris – ypatingiems svečiams

Sportas

Sodra

Veteranai

Svekiname

VKTI informuoja

Mokėsi, kaip nustatyti sukčiavimo tachografais atvejus

Pažeidimų prevencijos komisijos posėdžio rezultatai

Muitinėje

Muitininkai spalį gaudė kontrabandininkus ir naikino prekių klastotes

Sunkvežimio kabinoje – šimtai nelegalių DVD

Susisiekimo ministerijoje

Aptarta pasienio kontrolės punktų plėtra

Bus skirta 221 mln. Lt penkių Lietuvos regionų žvyrkeliams asfaltuoti

Įteikė proginius medalius projekto „Vikingas“ organizatoriams

Skatins aktyvesnį šalių bendradarbiavimą transporto srityje

Teisė

Alkoholio kontrolė

Darbo santykiai

Mokesčiai

Muitinė

Transportas