Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Derybos su Austrija

Birželio 11-13 d. Vilniuje vyko eilinis Lietuvos ir Austrijos bendros kelių transporto komisijos posėdis. Lietuvos delegacijai vadovavo Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento direktorius R. Petravičius, delegacijoje buvo to paties departamento direktoriaus pavaduotojas D. Sadaunykas, vyr. specialistė B. Sviklienė, Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininko pavaduotojas L. Vilkelis, asociacijos „Linava“ Krovininio transporto skyriaus vadovas G. Ramaslauskas ir specialistė L. Bajorūnienė. Austrijos delegacijai vadovavo Federalinės susisiekimo, inovacijų ir technologijų ministerijos atstovas G. švarzas.

Derybų pradžioje delegacijos pasikeitė turima statistine informacija apie užsienio prekybos plėtrа tarp Lietuvos ir Austrijos. Importas į Lietuvа iš Austrijos gerokai viršija eksportа iš Lietuvos į Austrijа. Praėjusiais metais Lietuvos vežėjai pervežė per 70 proc. krovinių tarp Lietuvos ir Austrijos, tuo tarpu Austrijos vežėjai – tik 18 proc. Delegacijos pabrėžė, kad kelių transportas vaidina lemiamа vaidmenį prekių mainuose tarp mūsų valstybių. Iš Lietuvos į Austrijа 2002 m. kelių transportu buvo vežta 90 proc. viso krovinių srauto, į Lietuvа – 80 proc.

Daugiausia diskusijų kilo svarstant leidimų kvotų nustatymа. Austrija yra išskirtinė Europos Sаjungos šalis, skirianti labai daug dėmesio ekologijai, įvairiomis priemonėmis siekianti riboti krovininių automobilių tranzitа per savo teritorijа. šioje šalyje su problemomis susiduria ne tik Rytų ir Centrinės Europos šalių vežėjai, bet ir pačios ES narių vežėjai. Lietuva taip pat nėra išimtis. šiuo metu mūsų vežėjams jau yra išduoti visi 2003 m. leidimai.

Lietuvos delegacija, akcentuodama būsimа narystę ES, siūlė jau dabar pradėti liberalizuoti krovinių vežimų rinkа tarp abiejų valstybių, pradedant nuo dvišalių vežimų Euro 3 kategorijos sunkvežimiams. Tačiau Austrijos delegacija pareiškė ketinanti išsaugoti leidimų sistemа iki pat Lietuvos įstojimo į ES dienos. Ji informavo, kad 2002 m. Austrijos vežėjai panaudojo 336 Lietuvos leidimus, o per 5 šių metų mėn. – 168. Todėl Austrija nepageidauja didinti leidimų, ypač tranzitinių, kvotos. Lietuvos delegacija paprašė atsižvelgti į realius mūsų vežėjų poreikius ir šiais metais papildomai skirti 900 dvišalių leidimų. Po ilgų diskusijų Austrija sutiko šiems metams papildomai skirti 450 dvišalių leidimų Euro 2 kategorijos sunkvežimiams. 2004 m. iki Lietuvos įstojimo į ES dienos nustatyta dvišalių leidimų kvota sudarys 50 proc. šių metų kvotos, bendrųjų leidimų – 30 proc. šių metų kvotos. Lietuvos delegacija paprašė skirti ir trečiųjų šalių leidimų kvotа, tačiau Austrijos delegacija atsakė, jog trečių šalių leidimus skiria tik ES narėms, todėl po mūsų šalies įstojimo bus galima pradėti derybas šiuo klausimu.

Nemažai laiko derybose buvo skirta tolesniam mūsų bendradarbiavimui po Lietuvos įstojimo į ES aptarti. Delegacijos susitarė, jog dabartinė sutartis „Dėl tarptautinių krovinių vežimų automobiliais“ ir toliau liks galioti, išskyrus tuos straipsnius, kurie prieštarauja ES teisei. Lietuvos delegacijа ypač domino leidimų naudojimo tvarka po įstojimo į ES. Austrijos delegacija patvirtino, kad visi krovinių vežimai ES viduje bus vykdomi su Bendrijos licencijomis, o dvišalių leidimų nebereikės. Vežimus iš Austrijos į trečias šalis ir atvirkščiai mūsų vežėjai galės vykdyti be trečiųjų šalių leidimų tais atvejais, kai vežimo maršrutas eis per Lietuvа. Kitais atvejais bus reikalingi trečiųjų šalių leidimai, o derybos dėl jų kiekio nustatymo prasidės Lietuvai tapus ES nare. Kartu Austrijos delegacija informavo, kad laikysis bendros ES formulės kabotažo klausimu 2+2+1, tačiau stebės situacijа ir galbūt dėl kabotažo leidimo bus susitarta anksčiau.

Kitas labai svarbus Lietuvos vežėjams klausimas - tranzitas per Austrijа. šiuo metu ES narėms yra taikoma ekotaškų sistema, kurios galiojimas turi baigtis š. m. pabaigoje. Tačiau Austrija siekia pratęsti šios sistemos galiojimа iki 2006 m., ir šis klausimas dabar yra svarstomas ES Komisijoje. Jei jos galiojimas bus pratęstas, nuo 2004 m. gegužės 1 d. ši sistema bus taikoma ir Lietuvos vežėjams. Ekotaškų skaičių kiekvienai šaliai kasmet nustato ES Komisija, priklausomai nuo tranzitinių kelionių skaičiaus, todėl reikalingi gerai apskaičiuoti ir aktyvūs mūsų šalies kompetentingų institucijų, įgaliotų dalyvauti tokiose derybose, veiksmai.

Austrijos delegacija informavo, jog nuo 2004 m. sausio 1 d. įveda elektroninę kelių mokesčių mokėjimo sistemа. Mokesčius reikės mokėti už transporto priemones, kurių bendras svoris viršija 3,5 t. Mokesčio dydis priklausys nuo ašių skaičiaus ir nuvažiuoto atstumo. Mokėti reikės už važiavimа nustatytomis automagistralėmis ir greitkeliais. Palyginti su dabar galiojančiais mokesčiais, jie padidės apie 2 kartus.

Derybos su Ukraina

Birželio 18-19 d. Vilniuje vyko eilinis Lietuvos ir Ukrainos bendros kelių transporto komisijos posėdis. Lietuvos delegacijai vadovavo Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento direktorius R. Petravičius, delegacijoje buvo to paties departamento direktoriaus pavaduotojas D. Sadaunykas, vyr. ekspertė B. Sviklienė, Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininkas V. žukauskas ir asociacijos „Linava“ Krovininio transporto skyriaus vadovas G. Ramaslauskas. Ukrainos delegacijai vadovavo Valstybinio automobilių transporto departamento direktorius E. Zakirovas.

Delegacijos apžvelgė užsienio prekybos tarp Lietuvos ir Ukrainos rezultatus ir konstatavo, jog per pastaruosius metus prekyba nuolat augo. Kelių transportu 2002 m. iš Ukrainos į Lietuvа buvo pervežta 54% viso krovinių srauto, iš Lietuvos į Ukrainа – 26%.

Svarbiausias derybų klausimas - leidimų tarptautiniams krovinių vežimams kvotų nustatymas. šiemet Lietuvai skirta pakankamai bendrųjų leidimų. Tačiau Lietuvos vežėjams papildomai reikia nemažai trečiųjų šalių leidimų, nes šie leidimai jau panaudoti. Dažniausiai visos valstybės, siekdamos apsaugoti savo rinkа, labai riboja trečiųjų šalių leidimų kiekį, tačiau Ukrainos delegacija atsižvelgė į Lietuvos delegacijos argumentus ir buvo geranoriška Lietuvos vežėjų atžvilgiu. šiems metams Lietuvos vežėjams buvo papildomai skirta 600 mokamų leidimų vežimams į/iš trečiųjų šalių ir 500 nemokamų leidimų vežimams į/iš trečiųjų šalių. Jei šių leidimų vežėjams nepakaktų, šalys susitarė geranoriškai spręsti klausimа dėl papildomų leidimų skyrimo. 2004 m. buvo nustatyta šių metų lygio preliminari leidimų kvota, o galutinė kvota bus suderinta kitame bendros komisijos posėdyje.

Delegacijos taip pat aptarė kitus praktinius keleivių ir krovinių vežimo klausimus. Viena iš problemų, pastaruosius metus trukdžiusi Lietuvos vežėjams plėsti krovinių vežimus į Ukrainа, buvo kai kuriose Ukrainos pasienio srityse renkamos įvairios vietinės rinkliavos, kurių dydis siekė 50-60 JAV dol. Ukrainos delegacija informavo, jog priimtas įstatymas, uždraudžiantis tokias vietines rinkliavas. šis įstatymas įsigalios 2004 m. sausio 1 d., tačiau Ukrainos delegacija užtikrino, jog jau nuo š. m. gegužės 1 d. minėtos rinkliavos nerenkamos.

Gintautas Ramaslauskas

Krovininio transporto skyriaus vadovas

Prezidiumo posėdžio aktualijos

Birželio 12 d. vykusiame asociacijos „Linava“ prezidiumo posėdyje buvo svarstomi šie klausimai: XIII kongreso rezultatai ir rezoliucijos įgyvendinimo planas, asociacijos informacinės sistemos tobulinimas, ekspedicinės veiklos atsakomybės reglamentavimas, asociacijos stojimas į Tarptautinę visuomeninio transporto asociacijа (UITP) bei kiti klausimai.

Dėl XIII asociacijos kongreso

Aptardamas XIII kongresа, asociacijos prezidentas A. Kondrusevičius pažymėjo, kad narių dalyvavimas jame nebuvo aktyvus, todėl ateityje reikėtų atkreipti dėmesį į vežėjų suinteresuotumа dalyvauti asociacijos valdyme. Prezidiumo nariai aptarė kongrese priimtus nutarimus, rezoliucijа bei pateiktus pasiūlymus. Apsvarsčius visus punktus, nutarta parengti konkretų planа rezoliucijoje išvardintiems uždaviniams pasiekti.

Dėl asociacijos informacinės sistemos tobulinimo

A. Kondrusevičius akcentavo informacijos svarbа asociacijos ir jos narių kasdienei veiklai. Pristačius naujа „Linavos“ interneto svetainės struktūrа, kuria siekiama patobulinti informacijos skleidimа vežėjams ir atskirti informacijа, prieinamа tik nariams, bei viešа informacijа, prieinamа visiems, prezidiumas pritarė naujos informacinės sistemos kūrimui ir tobulinimui.

Dėl ekspedicinių bendrovių veiklos reglamentavimo

Asociacijos sekretorius A. Baranauskas ir asociacijos „Lineka“ prezidentas V. Levickas informavo prezidiumo narius apie situacijа siekiant reglamentuoti ekspeditorių veiklа. šiuo metu asociacija renka duomenis apie vežėjų patirtus nuostolius dėl nesаžiningų transporto-ekspedicinių bendrovių, nagrinėja įstatyminę bazę bei kitų šalių ekspedijavimo verslo patirtį.

Dėl stojimo į Tarptautinę

visuomeninio transporto

asociacijа (UITP)

A. Baranauskas informavo prezidiumа, kad asociacijai „Linava“ būtų tikslinga dalyvauti Tarptautinėje visuomeninio transporto asociacijos (UITP) darbe, nes ši pasaulinė visuomeninio transporto asociacija jungia per 2000 narių iš 80 šalių, organizacijos veikla būtų naudinga Lietuvos visuomeninio transporto plėtotei. Aptaręs pasiūlymа, prezidiumas pritarė asociacijos stojimui į UITP.

III Lietuvos ir Lenkijos verslo forumas

Lietuvos ir Lenkijos verslo forume dalyvavęs A. Kondrusevičius forumа įvertino kaip vienа reikšmingiausių susitikimų tarp Lietuvos ir Lenkijos verslininkų. Rezoliucijoje, pasirašytoje Lietuvos prezidento R. Pakso ir Lenkijos prezidento A. Kvasnievskio, numatyta spręsti kelis itin svarbius kelių transporto klausimus. Pirma, kelio “Via Baltica“ paskelbimas vienu iš nacionalinių Lenkijos prioritetų. Antra, tranzitinių vežimų liberalizavimas (Euro 2 ir aukštesnės kategorijos automobiliais). Trečia, skatinimas plačiau naudoti pasienio infrastruktūrа, pasinaudojimas Lazdijų pasienio postu vežant krovinius ekologiškai švariomis transporto priemonėmis. Ketvirta, glaudesnis Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimas ginant bendrus projektus Briuselyje, įsisavinant ES struktūrinių fondų lėšas, kuriant ir plėtojant logistikos centrus.

Prezidiumo narys R. Malkevičius informavo apie Klaipėdoje vykusiа konferencijа, kurioje buvo kalbama apie krovinių gabenimo formas ir būtinybę plačiau diegti intermodalinius gabenimus, įvairių rūšių transporto dalyvavimа vežant krovinius. Prognozuota, kad automobilių daugėjimas turėtų stabilizuotis, nes didėja ekologiniai, saugumo ir kiti reikalavimai. Konferencijoje nemažai dėmesio buvo skirta logistikos centrų kūrimui, jų funkcionavimui Lietuvoje aptarti.

TREčIASIS „AD HOC“ TRANSPORTO DARBO

GRUPėS SUSITIKIMAS

Susisiekimo ministerijoje dvi dienas vyko trečiasis „Ad hoc“ transporto darbo grupės susitikimas, kuriame dalyvavo Baltijos jūros regiono šalių (Lenkijos, Vokietijos, Latvijos, švedijos, Danijos, Suomijos) institucijų, atsakingų už transporto infrastruktūrа, taip pat Europos Komisijos delegacijos, Baltic 21, „Baltijos jūros valstybių erdvinio planavimo ir plėtros vizijos ir strategijų“ (VASAB) atstovai.

„Ad hoc“ transporto darbo grupė svarstė sienų kirtimo infrastruktūros plėtros, transporto infrastruktūros tarp skirtingų šalių suderinimo bei funkcionavimo užtikrinimo, 2007-2020 m. Baltijos jūros regiono transporto sektoriaus prioritetų, paneuropinių transporto koridorių ir transeuropinio transporto tinklo sujungimo ir bendradarbiavimo, plėtojant jūros, greitkelių ir geležinkelių transporto infrastruktūrа, klausimus.

Transporto darbo grupės nariai konstatavo, kad transporto koridorių priežiūros komitetų ir sekretoriatų veikla turėtų būti aktyvesnė, kad būtų užtikrinti reikalingi ištekliai ir priemonės, kurie būtų nukreipti į laisvа krovinių ir keleivių judėjimа ir leistų išvengti sienos kirtimo infrastruktūros problemų Baltijos jūros regiono valstybių I, II, VI ir IX transporto koridoriuose, atsižvelgiant į 2004-2006 m. programavimo laikotarpį.

„Ad hoc“ transporto darbo grupės nariai įsipareigojo apie susitikimo rezultatus ir išvadas informuoti atitinkamas institucijas ir koordinuoti veiklа rengiant praktinį bendrų veiksmų planа.

Vengrija

Vengrijos vežėjų asociacija ATRH informavo, jog fitosanitarinė kontrolė daugiau nebeatliekama Gyula pasienio poste (Vengrijos – Rumunijos pasienis).

Visа veterinarinių/fitosanitarinių tarnybų sаrašа galite rasti Asociacijos LINAVA interneto svetainėje esančiame “Transporto žinyne“ (prie nuorodos “Informacija“):

Vengrija // Krovininis transportas // Veterinarinės/fitosanitarinės tarnybos

Informacijos ir IT skyrius

Lietuva

2002 m. gruodžio 23 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pakeitė Kelių transporto veiklos licencijavimo taisykles, kurios įsigaliojo 2002 m. gruodžio 28 d.

Norėtume atkreipti dėmesį, kad licencijos išduodamos:

- licencija vežti krovinius tarptautiniais maršrutais – vežti krovinius tarptautiniais maršrutais ir Lietuvos Respublikos teritorijoje krovininėmis transporto priemonėmis, kurių bendroji masė, įskaitant priekabа, didesnė kaip 3,5 tonos.

- licencija vežti krovinius vidaus maršrutais – vežti krovinius Lietuvos Respublikos teritorijoje krovininėmis transporto priemonėmis, kurių bendroji masė, įskaitant priekabа, didesnė kaip 3,5 tonos;

įmonėms, kurios vykdys vežimus nesilaikydamos Kelių transporto veiklos licencijavimo taisyklių, nuo 2003 m. rugpjūčio 01 d. bus sustabdytas TIR knygelių išdavimas.

TIR departamentas

Vokietija

Tarptautinė vežėjų sаjunga IRU informavo, jog nuo 2003 rugpjūčio 31 d. Vokietijoje įsigalios nauji kelių mokesčiai krovininėms transporto priemonėms, kurių didžiausia leistina masė 12 t ir daugiau. Mokestis bus taikomas nepriklausomai ar transporto priemonė vyks su kroviniu, ar be. Transporto priemonėms, kurių didžiausia leistina masė mažesnė nei 12 t, mokestis netaikomas.

Egzistuoja dvi galimos mokesčių rinkimo procedūros:

1. Elektroninė sistema, skirta transporto kompanijoms, dažnai važiuojančioms į Vokietijа. Transporto priemonėje turi būti sumontuota speciali įranga OBU. Montavimo darbus, kurie truks ne ilgiau kaip 4 valandas, atliks licencijas turinčios tarnybos. OBU mobiliu ryšiu yra sujungta su centrine mokesčių stotimi. Prieš pradėdamas pervežimа, vairuotojas turi įvesti transporto priemonės ašių skaičių.

2. Rankinė sistema, skirta transporto kompanijoms, retai važiuojančioms į Vokietijа. Reikia nusipirkti specialų elektroninį “daugkartinį kelionės bilietа“, parduodamа degalinėse, pasienio postuose, muitinės tarnybose, ir pritvirtinti ant transporto priemonės prietaisų skydo.

Mokesčio dydis priklauso nuo transporto priemonės ašių skaičiaus ir taršos lygio. Naujieji tarifai (eurais už km) bus tokie:

Kelių mokesčio kategorija

Ašių skaičius A B C

ne daugiau

kaip 3 ašys 0.09 0.11 0.13

4 ašys ir

daugiau 0.10 0.12 0.14

Mokesčio kategorija priklausys nuo kenksmingų medžiagų klasės:

Mokesčio Kenksmingųjų

kategorija medžiagų klasė

A Euro 4 ir Euro 5

B Euro 3 ir Euro 2

C Euro 1 ir Euro 0*

* Euro 0 – transporto priemonės, nepriklausančios jokiai kenksmingųjų medžiagų klasei

Lietuva

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos “Linava“ ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių asociacijos “Lineka“

MEMORANDUMAS

Dėl bendradarbiavimo

Sparčiai vystantis kelių transporto verslui ir augant vežimo apimtims, ekspeditorių vaidmuo aprūpinant kroviniais ir teikiant kitas logistikos paslaugas vežėjams tampa vis reikšmingesnis. šiuo metu egzistuojančios ekspedijavimo paslaugų rinkos sаlygos lemia būtinybę apibrėžti ekspeditorių statusа.

šiandien ekspeditorių veikla nėra nei licencijuojama, nei sertifikuojama, nei registruojama. Jiems taip pat neprivalomas profesinės kvalifikacijos egzaminas. Ekspedijavimo versle taikomas rinkos liberalizavimo principas sukelia nemažai problemų atsiskaitymuose už transporto paslaugas. Vežėjai vis dažniau susiduria su nesаžiningais ekspeditoriais, kurie įkuria vienadienes bendroves, neatsiskaito už suteiktas paslaugas ir bankrutuoja.

Siekdama apsaugoti ekspedijavimo paslaugų rinkа, Lietuvos valstybė turi taikyti patikimumа apibrėžiančias priemones ekspedijavimo versle ir atkreipti dėmesį į tai, kad šios rinkos liberalizavimas neigiamai įtakoja minėto verslo sаlygas.

Tokia situacija daro žalа patikimų ekspeditorių veiklai ir reputacijai, o kartu ir iškreipia ekspedijavimo paslaugų rinkа. Siekiant išsaugoti profesionalių ekspeditorių vardа, būtina atkreipti dėmesį į jų veiklos reglamentavimа ir nustatyti jų patikimumа apibrėžiančius kriterijus. Vienintelis ekspeditorių patikumo kriterijus šiandien gali būti tarptautinis FIATA ekspeditoriaus diplomas, kurį išduoti turi teisę asociacija „Lineka“.

Asociacija „Linava“ ir asociacija „Lineka“ yra suinteresuotos, kad ekspeditoriai ir vežėjai taptų patikimais verslo partneriais ir išreiškia tvirtа pasiryžimа bendradarbiauti, siekiant apsaugoti ekspedijavimo verslа nuo nepatikimų ūkio subjektų.

Atsižvelgiant į tai, būtina:

1. Bendradarbiauti, sprendžiant transporto-ekspedicinių bendrovių patikimumo problemа ir numatant jų veiklos reglamentavimа.

2. Lietuvos įstatymais pripažinti transporto-ekspedicinių bendrovių veiklа, kaip licencijuojamа bei registruojamа veiklа.

3. Siekti, kad ekspeditoriams būtų privalomas profesinės kvalifikacijos egzaminas. Lietuvos ekspeditoriai turi kelti kvalifikacijа ir stiprinti savo profesionalumа, kartu užtikrindami konkurencingumа atsivėrusioje ES rinkoje.

4. Stiprinti vežėjų ir ekspeditorių bendradarbiavimа keičiantis informacija ir duomenimis apie nepatikimas transporto-eskpedicines bendroves.

5. Skatinti ekspedicinių bendrovių atsakomybę ir atskaitomybę prieš verslo partnerius.

6. Pripažinti tarptautinį FIATA ekspeditoriaus diplomа vienu iš ekspedicinės bendrovės patikimumo kriterijų.

7. Sudaryti palankias sаlygas patikimiems ekspeditoriams dalyvauti Lietuvos logistikos centrų tinklo steigime ir vystyme.

Asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius

Asociacijos „Lineka“ prezidentas Vytautas Levickas

"Vežėjų žinios"
Birželis Nr. 12 (48)

"Linava" informuoja

Naujienos

BTA draudimas

Naujos UAB „BTA DRAUDIMAS“ paslaugos vykstantiems į Rusijos Federacijа

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

MAžIEJI AUTOBUSAI: NAUJOVėS IR PERSPEKTYVOS

SOSTINėS GATVėSE - „MERCEDES-BENZ“AUTOBUSAI

Techninės apžiūros bus griežtesnės ir konkretesnės

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams