Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Rusija pademonstravo galią

Pradžia – netikėta

Sėkmingai dirbančius Lietuvos vežėjus, kaip itin stiprius konkurentus, nesyk bandyta išstumti iš rinkos. Rugpjūtį jie sulaukė dar vieno smūgio – gerą savaitę vilkikai su lietuviškais numeriais, sustatyti į atskirą eilę, laukė ties Latvijos ir Rusijos siena. Nors šiuo metu problema lyg ir išspręsta, eilės pasienyje pamažu tirpsta, tačiau vežėjai niekada negali būti ramūs dėl ateities – situacija bet kuriuo metu gali pasikartoti.

Pirmieji signalai iš Rusijos pasienio atėjo jau rugpjūčio pradžioje – tuomet pirmosios vilkikų eilės susiformavo Kybartų pasienio poste. Tuo pat metu pradėjo ilgėti eilės ir ties Terechovo-Burački pasienio postu. Tačiau kurį laiką tai dar neatrodė rimtas pavojaus signalas: vežėjai vylėsi, kad Rusija, kaip buvo žadėjusi, pradėjo įgyvendinti naujas muitinės taisykles. Jose numatyta itin detali sugriežtintos vilkikų patikros tvarka: jie turi būti sveriami, įvertinami jų gabaritai, nuodugniai tikrinami muitinės dokumentai, kreipiamasi į gavėją, ar jam tikrai buvo pristatytas krovinys ir pan.

Netrukus sugriežtintą patikrą pradėjo taikyti dar vienas pasienio postas – Pytalovo-Grebnevo, todėl Latvijos ir Rusijos pasienyje esančiuose punktuose netruko nusidriekti kilometrinės vilkikų eilės. Įvažiavę į Rusijos teritoriją, vairuotojai susidūrė su dar viena naujove – vidinėse muitinėse kroviniams pradėta taikyti nuodugni patikra: krovinius prireikė iškrauti, po to vėl sukrauti į vilkikų puspriekabes. Ši procedūra vežėjams kainavo ne tik laiko, bet ir pinigų. Jau tuomet kilo pirmieji įtarimai, kad sustiprinta kontrolė taikoma tik Lietuvos vežėjams.

Situacija tampa grėsminga

Netrukus pasirodė, kad būgštauta ne be pagrindo: rugpjūčio 6-ąją Muitinės departamentas gavo oficialų Rusijos Federacijos muitinės tarnybos raštą, kur informuota apie sustiprintą muitinės kontrolę Lietuvos vežėjų gabenamiems kroviniams. Rašte teigta, kad nuo šių metų pradžios nustatyta keliolika muitinės veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų, kai Lietuvos vežėjų gabenamoms prekėms nebuvo įformintos muitinės procedūros. Teigta, kad dėl to už įvežamas prekes į Rusijos biudžetą nebuvo sumokėti muito ir kiti mokesčiai. Lietuvos muitinė, atsakydama į šį raštą, paprašė Rusijos muitinės nesudaryti kliūčių visiems Lietuvos prekių vežėjams, tuo pačiu įsipareigodama bendradarbiauti su Rusijos muitine, siekiant išaiškinti konkrečius pažeidimus.

Asociacija „Linava“ šią priežastį pavadino pretekstu ir tvirtino, kad keliolika pažeidimų nuo metų pradžios yra normali statistika, jų pastaruoju metu nedaugėjo. Rusijos muitinės tarnyba nurodė šešiolika nuo metų pradžios nustatytų Lietuvos vežėjų galimų pažeidimų, kai jų gabenamoms prekėms nebuvo baigtos forminti muitinės procedūros. Tai sudaro vos 0,03 proc. visų Lietuvos vežėjų vykdytų muitinės procedūrų – toks pasitaikančių pažeidimų skaičius nėra didesnis nei įprastai.

Eilės nemažėja

Rugpjūčio 9-ąją iš Rusijos pusės jau driekėsi 15 kilometrų ilgio eilė, iš Latvijos ji sudarė ne mažiau 10–12 kilometrų. Terminale buvo įstrigę 150 vilkikų iš Lietuvos. Kai kurie vilkikai jau buvo prastovėję po penkias paras.

Problema susidomėjo šalies valdžios institucijų atstovai: rugpjūčio 11-ąją į Lietuvos užsienio reikalų ministeriją iškviestas pasiaiškinti Rusijos ambasadorius. Vladimiras Čchikvadze patikino, kad Lietuvos vežėjų problemos pasienyje su Rusija priežastys nėra politinės ir jos turėtų būti sprendžiamos žinybiniu lygmeniu, prie derybų stalo susėdus Lietuvos bei Rusijos muitinės atstovams.

Tą pačią dieną atėjo dar viena grėsminga žinia – vilkikų su lietuviškais numeriais eilės pradėjo formuotis ir Rusijos–Baltarusijos pasienyje. Sužinoję, kad sugriežtintos Rusijos muitinės procedūros Latvijos ir Rusijos pasienyje, Lietuvos vežėjai ėmė rinktis kelią per Baltarusiją. Tačiau ir čia jie pakliuvo į spąstus: dviejuose postuose susidarė maždaug po 50 krovininių automobilių eilės. Vežėjai tuo pat metu buvo įstrigę Krasnyj Kamen poste Briansko srityje ir Krasnaja Gorka poste Smolensko srityje.

Tapo aišku, kad Lietuvos vežėjai diskriminuojami nacionaliniu pagrindu. Rusijos atstovai oficialiai tvirtino, kad kontrolė sugriežtinta dėl muitinės procedūrų pažeidimų.

Keletui parų pasienyje užstrigusiems vairuotojams asociacija „Linava“ ėmėsi organizuoti humanitarinę pagalbą – į pasienį nugabenta mineralinio vandens, duonos, konservų.

Grėsmė verslui

Pradėjo aiškėti, kad situacija, susiklosčiusi ties Latvijos ir Rusijos siena, ne tik atneš milžiniškų nuostolių vežėjų įmonėms (vienos paros prastova pasienyje įmonėms atsieina nuo 200 iki 500 eurų), bet ir gali turėti neatitaisomų pasekmių verslui: iš maždaug 700 įmonių, dirbančių su Rusija, apie 600 jau gavo užsakovų pranešimus, kad krovinius perduos kitiems vežėjams.Kroviniai iš aklinai užstrigusių vilkikų lietuviškais numeriais imti perkrauti į kitų šalių vežėjų įmonių mašinas.

Nors Rusijos atstovai teigė, kad sugriežtintai tikrinami tik kroviniai, kurių gavėjai yra Rusijoje, vilkikai lietuviškais numeriais ėmė strigti ir Rusijos bei Kazachstano pasienyje.

Į Lietuvos ir Rusijos konfliktą įsijungė Europos Komisija. Reaguojant į Lietuvos skundą, Rusijai išsiųstas trijų eurokomisarų pasirašytas laiškas. Jame teigta, kad metodai, kuriais vadovaujasi Rusija, diskriminuoja Lietuvos vežėjus, nes sugriežtintos muitinės procedūros taikytos nacionaliniu pagrindu.

Rugpjūčio 12-ąją Rusijos federalinės muitinės tarnyba (FMT) pagaliau išplatino pranešimą, kad yra parengtas priemonių paketas, leidžiantis pasienyje tikrinti ne absoliučiai visus vilkikus iš Lietuvos, bet „tik atskirus nesąžiningus vežėjus“. Tai suteikė vilties Lietuvos verslininkams. Pateiktame sąraše įrašytos 29 vienos iš didžiausių Lietuvos bendrovių. Pasak Rusijos atstovų, šios įmonės ne kartą pažeidinėjo Rusijos teisės aktus, todėl pareikalauta, kad jos būtų pašalintos arba joms apribota teisė dalyvauti TIR priežiūros komitete. Tą pačią dieną Lietuvos muitinės departamento ir Rusijos federalinės muitinės tarnybos vadovų susitikime sutarta sušvelninti sugriežtintą patikrą mainais už 29 „nepatikimų“ Lietuvos vežėjų neįleidimą į Rusiją.

Sprendimas priimtas

Rusijos muitinės atstovai rugpjūčio 13-ąją sutiko panaikinti sugriežtintą kontrolę Lietuvos vežėjams mainais į, jų teigimu, nepatikimų įmonių veiklos apribojimą vežant krovinius į Rusiją. 14 d. Rusijai nusiųstas „patikimų“ įmonių sąrašas, kurių vilkikai turėtų būti tikrinami normalia tvarka. Latvijos ir Rusijos pasienyje esančiame Grebnevo kontrolės punkte vilkikų eilė ėmė judėti greičiau.

Tą pačią parą Terechovo–Burački pasienio punkte sieną kirto 246 vilkikai, 130 iš jų buvo Lietuvos. Ties pasieniu vis dar tebestovėjo apie 700 vilkikų. Grebnevo pasienio punkte sieną kirto 120 vilkikų, 63 iš jų - lietuviški. Eilės čia tebelaukė 450 vilkikų. Terechovo-Burački pasienio punkto įprastinis pralaidumas yra apie 400 vilkikų per parą, Grebnevo – apie 70.

Rugpjūčio 17 d. Rusijos federalinės muitinės tarnybos pirmasis pavaduotojas V. M. Malininas patikino, kad Lietuvos vežėjams, išskyrus tuos, dėl kurių yra informacijos apie jų įvykdytus pažeidimus, nebetaikomos papildomos sugriežtintos patikros priemonės. Sutarta, kad Lietuvos muitinė su Rusijos kolegomis nuolat keisis duomenimis apie vežėjus, įrašomus arba išbraukiamus iš rizikingų įmonių sąrašo. Lietuva taip pat įsipareigojo dar kartą kruopščiai patikrinti įmones, dėl kurių Rusijos muitinė pareiškė įtarimus, ar jos atitinka visus TIR konvencijos reikalavimus.

Įvykių eigą bei chronologiją paprašėme pakomentuoti asociacijos „Linava“ prezidentą Algimantą KONDRUSEVIČIŲ.

- Kaip manote, kodėl buvo surengta tokia „egzekucija“ Lietuvos vežėjams? Ar padaryti pažeidimai buvo adekvatūs toms priemonėms, kurių ėmėsi Rusijos atstovai?

- Žinojome, kad šiokių tokių pažeidimų būta, tačiau piktavališkų nebuvo daug. Jie ir tapo pretekstu nepraleisti Lietuvos vežėjų per Latvijos ir Rusijos sieną, nors tikrosios įvykusio incidento priežasties, ko gero, reikėtų klausti Rusijos muitininkų. Rusija iš anksto nepateikė mums jokių pretenzijų dėl pažeidimų. Manau, bet kuriuo atveju Rusijos muitininkų taikytos priemonės nebuvo adekvačios lietuvių padarytiems nusižengimams. Gali būti, kad taip bandyta išstumti mus iš Rusijos rinkos.

- Ar vežėjai patenkinti tuo, kaip į problemą Lietuvos ir Rusijos pasienyje sureagavo šalies valdžios institucijos?

- Džiaugiamės, kad šįsyk apskritai buvo reaguota. Anksčiau, susidūrę su panašia situacija, sulaukdavome ne pagalbos, bet vien tiktai kaltinimų. Jų būta ir šįkart, bet sulaukėme ir teigiamos valdžios institucijų reakcijos. Šiuo atveju Lietuvos valdžios pozicija buvo gana aktyvi.

Nemanau, kad buvo reaguota per vėlai – visada pirmiausia reikia išsiaiškinti situaciją, po to imtis veiksmų, antraip pasekmės gali būti netikėtos. Nėra gerai, kad iš pradžių informacija buvo renkama iš pačių vežėjų – ji gali būti subjektyvi, kadangi vežėjai buvo suerzinti situacijos, įpykę. Asociacija „Linava“ stengėsi teikti objektyvią bei operatyvią informaciją. Be abejo, džiugu, kad Lietuvos valdžios institucijos šįsyk reagavo gana efektyviai, sulaukėme ir Europos Sąjungos paramos.

- Kaip prisidėjote palengvindami pasienyje įstrigusių Lietuvos vairuotojų padėtį?

- Sunkiausia dalia pasienyje, be abejo, teko vairuotojams. Vos tik gavę signalus, kad ties Latvijos ir Rusijos siena formuojasi eilės ir čia ilgam užstringa vairuotojai iš Lietuvos, ėmėme galvoti apie pagalbą jiems. Nuvežėme jiems maisto, vandens. Esame dėkingi Valstybinei priešgaisrinei gelbėjimo tarnybai, kuri organizavo budėjimą pasienyje. Labai svarbu buvo teikti informaciją užstrigusiems vairuotojams, kadangi laukti nežinioje visada yra sunkiau.

- Rusija pateikė asociacijai 29 neva nusižengusių krovininio transporto įmonių sąrašą. Ką galvojate daryti su tikrais ar tariamais pažeidėjais, ar šalinsite juos iš TIR sistemos?

- Visų pirma nemanau, kad visos šios įmonės gali būti įtrauktos į nepatikimų vežėjų sąrašus. Tikrai nežadame paaukoti visų, uždrausti jiems įvažiuoti į Rusiją, atimti TIR garantijas. Asociacija visada gins sąžiningus vežėjus ne tik Rusijoje, bet ir kitose rinkose. Kol kas Rusijos sąrašuose išvardintos 29 įmonės nepašalintos iš TIR sistemos, kol negausime įrodymų apie padarytus pažeidimus, to daryti tikrai neketiname.

Už nedidelius ir nepiktavališkus pažeidimus, kuriuos išvardina Rusijos muitinės atstovai, vežėjams turi būti taikomos administracinės nuobaudos. Pašalinimas iš Rusijos rinkos būtų pernelyg griežta ir neadekvati bausmė.

- Dėkojame už pokalbį.

"Vežėjų žinios"
Rugpjūtis Nr.14-15 (194-195)

"Linava" informuoja

Rusija pademonstravo galią

Rusijos leidimai galioja

Vairuotojų meistriškumo varžybų taisyklės

Aktualijos

Rusijos PKP optimizavimas

Susisiekimo ministerija padeda Lietuvos vežėjams siekiant paskolų draudimo

Vilkikų nuoma – populiarėjanti paslauga vežėjams

Kaimynų naujienos

Baltarusiai atvyksta į Lietuvą

Muitinės postų Pamaskvėje mažiau

Sunkiausios autoavarijos Rusijoje – valstybinės reikšmės keliuose

Pokalbiai

LMC: vežėjų gidas ir pagalbininkas ne tik ekonominio sunkmečio laikotarpiu

Rinkos naujienos

„KEP transporteriai – 2009

„Volkswagen“ - Europos rinkos lyderis

„Volvo Group“ nuostoliai

Vž informacija

Populiariausi sunkvežimiai ir autobusai 2009

Keleivinis transportas

Dujiniams autobusams – specialios remonto dirbtuvės

VKTI informuoja

Bendra Lietuvos ir Lenkijos pareigūnų kontrolė

Dėl Rusijos federacijos leidimų kroviniams vežti

Pasikeitimas geriausia patirtimi ir praktika, siekiant nustatyti vairavimo ir poilsio režimo apskaitos vedimą apgaulės būdu

Sunkiasvorių ir (ar) didžiagabaričių transporto priemonių kontrolė liepos mėnesį

Sunkiasvorių ir (ar) didžiagabaričių transporto priemonių, registruotų užsienio valstybėse, kontrolė liepos mėnesį

Nauji teisės aktai

Darbo santykiai

Draudimas

Keleivinis transportas

Konvencijos

Mokesčiai

Naujausia teismų praktika vežėjų bylose

Pavojingi kroviniai

Privalomasis draudimas

Smulkus ir vidutinis verslas

Socialinės įmonės

Sodra

Transportas