Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Asociacija „Linava“ - nuveikti darbai ir prioritetiniai uždaviniai

Sausio 21 d. įvyko asociacijos „Linava“ spaudos konferencija, kurioje pagrindinius asociacijos 2002 m. veiklos aspektus bei perspektyvas apžvelgė

asociacijos prezidentas

Algimantas KONDRUSEVIčIUS

ir transporto politikos ir

informacijos sekretorius

Algirdas BARANAUSKAS.

Nemažai dėmesio spaudos

konferencijoje skirta Europos Sаjungos reikalavimams

transporto srityje.

Pagrindiniais šių metų uždaviniais ir darbais asociacija „Linava“ įvardija įstatyminės bazės analizę ir tobulinimа, TIR sistemos prevencinį darbа bei pasiruošimа stoti į Europos Sаjungа. Kaip spaudos konferencijoje teigė A. Baranauskas, Lietuvos vežėjų pasirengimas stoti į Europos Sаjungа - vienas iš svarbiausių šių metų asociacijos veiklos uždavinių. Lietuvos vežėjai jau yra pajėgūs konkuruoti ir konkuruoja Europos rinkoje. „Be jokios abejonės, tobulesni įstatymai palengvintų sunkias vežėjų verslo sаlygas ir paspartintų integracijа į Europos rinkа“, - teigė sekretorius.

Europos Sаjungos reikalavimai

Derybas dėl transporto skyriaus Lietuvos euroderybininkai baigė jau 2001 m. Vienas iš svarbių vežėjų verslo pasikeitimų, susijusių su Europos Sаjunga, - nuo š. m. sausio 1 d. pradėjęs galioti vizų režimas į Rusijа, Baltarusijа ir Ukrainа. Asociacijos „Linava“ skaičiavimais, Rusijos ir Baltarusijos metinių vizų reikia dešimčiai tūkstančių vairuotojų, o Ukrainos - penkiems tūkstančiams Lietuvos krovininio ir keleivinio transporto vairuotojų. Pasikeitusi vizų išdavimo tvarka Lietuvos vežėjų išlaidas padidins apie 10 mln. Lt.

Pagal Europos Sаjungos direktyvas Lietuvos vežėjams skirti du pereinamieji laikotarpiai. Pirmajame numatyta įrengti darbo ir poilsio režimа registruojančiа įrangа (tachografus) keleivius ir krovinius vežančiuose automobiliuose. Tarptautinių reisų vežėjai jau turi įrengę tachografus, o vidaus vežimams juos privalu įrengti iki 2006 m. Antrasis pereinamasis laikotarpis numatytas įmonės finansiniam pajėgumui. Pagal šiuo metu galiojančiа Europos Sаjungos direktyvа 98/97, Lietuvos transporto įmonių finansinis pajėgumas turi būti 9000 EUR arba 31 075 Lt pirmai transporto priemonei ir po 5000 EUR arba 17 264 Lt kiekvienai tolesnei transporto priemonei. Pagal galiojusias licencijavimo taisykles finansinis pajėgumas buvo 14 000 Lt arba 4054 EUR kiekvienai tarptautiniams vežimams naudojamai transporto priemonei. Naujus finansinio pajėgumo reikalavimus transporto įmonės turės atitikti nuo 2007 m. pradžios. Vienas iš aktualiausių Europos integracijos klausimų - galimybė be apribojimų dirbti Europos Sаjungos rinkoje. Numatyti pereinamieji laikotarpiai ir derybos su kiekviena šalimi atskirai. Kabotažui numatyta schema 2+2+1. Vadinasi, su kiekviena šalimi bus galima derėtis po dvejų metų, dar po dvejų metų ir dar kartа po vienerių metų.

Kalbant apie socialinę kelių transporto veiklа, didžiausias dėmesys bus skiriamas darbo ir poilsio trukmei bei greičio kontrolei. Direktyva 92/6/EEC dėl greičio ribotuvų įrengimo reikalauja atskirti vidaus ir tarptautinius vežimus. Tarptautiniuose vežimuose dalyvaujančioms transporto priemonėms pagal direktyvа greičio ribotuvus privaloma buvo įsirengti iki 2003 m. Asociacija „Linava“ ne kartа ragino taikyti šį reikalavimа automobiliams, naujai ateinantiems į rinkа arba nuo įstojimo į Europos Sаjungа. Tačiau kol kas ši problema išlieka.

Lietuvos kelių transporto aplinka ir asociacijos „Linava“ veikla

Išankstiniais duomenimis, 2002 m. krovinių vežimo apimtis išaugo 15 proc. Praėjusiais metais kardinaliai pagerėjo kelionės leidimų gavimo kvotų reikalai. Galima teigti, jog buvo išspręstos problemos dėl leidimų į Rusijа ir Lenkijа. Pernai kelionės leidimų Lietuvos vežėjams išduota apie 450 tūkstančių (12 proc. daugiau negu 2001 m.), Latvijoje - 100 tūkstančių, o Estijoje - 80 tūkstančių.

Lietuvos vežėjų verslo sаlygos sudėtingės, prognozavo asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius. Pasak jo, numatomas mokesčių naštos didėjimas, įvedami nauji transporto reikalavimai pagal Europos Sаjungos direktyvas.

Viena iš opiausių problemų praėjusiais metais buvo Rusijos ir Baltarusijos sankcijos Lietuvos vežėjams. Dabar jau galima teigti, kad šios problemos išspręstos: nuo 2002 m. gegužės 15 dienos sаžiningiems Lietuvos vežėjams Rusija netaiko palydos, nuo š. m. vasario 1 dienos be palydos vežėjai važiuos ir per Baltarusijа. Anot asociacijos prezidento, svarbiausi praėjusių metų įvykiai - derybos su Rusijos Federacijos bei Baltarusijos muitinės komitetais dėl privalomos palydos Lietuvos vežėjams atšaukimo.

Kaip pastebėjo A. Kondrusevičius, mažėja asociacijos narių skaičius, tačiau transporto įmonės stambėja. šiuo metu asociacijoje yra daugiau kaip 1500 transporto įmonių. Praėjusiais metais į asociacijа kandidatais įstojo 18 įmonių, nariais tapo 52 įmonės. Už nario mokesčio nemokėjimа iš asociacijos pašalinti 125 nariai ir kandidatai į asociacijos narius, savo noru išstojo 6 įmonės. „Galime pasidžiaugti kokybiškai atnaujintu transporto priemonių parku - jau 91 proc. sunkvežimių sudaro vakarietiški automobiliai. Tai yra labai svarbus rodiklis, nes Vakarų Europa kelia vis didesnius eismo saugumo ir ekologijos reikalavimus“, - sakė A. Kondrusevičius.

2002 metais asociacija „Linava“ įpusėjo reorganizuoti asociacijos struktūrа. Reforma buvo gyvybiškai būtina. Siekiant didesnio asociacijos veiklos efektyvumo, penktadaliu sumažintas asociacijos valdymo aparatas, racionaliau panaudojamas potencialas, peržiūrėta atlyginimų sistema, pertvarkytas prezidiumo darbas. įvertintos visų struktūrinių padalinių funkcijos, peržiūrėtas kiekvienos darbo vietos užimtumas bei darbo efektyvumas. Reorganizuotas TIR departamento darbas, ypač sustiprintas analitinis TIR sistemos pažeidimų prevencinis darbas, kuris iki šiol buvo atliekamas nepakankamai. Spręsdama Lietuvos vežėjų problemas, „Linava“ labai dažnai susiduria ir su nevisišku TIR sistemos išmanymu bei neteisingu interpretavimu, buvo pažymėta spaudos konferencijoje.

Reorganizavus asociacijos struktūrа, didelis dėmesys skirtas prevenciniam TIR sistemos pažeidimų darbui bei analizei, sugriežtintos priėmimo į TIR sistemа taisyklės, atliekama kandidatų į narius analizė, įtarus galimus teisės aktų pažeidimus informuojamos valstybinės institucijos. „Galiu užtikrinti, kad ir toliau laikysimės tokios pačios griežtos narių priėmimo į TIR sistemа tvarkos“, - patvirtino A. Kondrusevičius. Asociacijos „Linava“ duomenimis, 2002 m. už TIR sistemos pažeidimus buvo pašalinti 223 nariai ir kandidatai į asociacijos narius.

Keleivinio transporto aplinka

ir perspektyvos

Viena iš didžiausių keleivinio transporto problemų asociacija „Linava“ įvardija delsimа įvesti kompensavimo mechanizmo tvarkа. 2002 m. kovo mėn. „Linavos“ iniciatyva priimtos Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso bendros pataisos. Asociacijos laimėjimas - kodekso papildymas nauju 171 straipsniu, kuris reglamentuoja keleivinio kelių transporto paslaugas, būtinas visuomenei. Straipsnis numato, kad tokios paslaugos teikiamos ir vežėjams komerciškai nenaudingomis sаlygomis, o nuostoliai vežėjams už tokius maršrutus turi būti kompensuojami Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. „Nors asociacija parengė kompensavimo mechanizmo tvarkа, tačiau iki šiol ji dar neveikia. Todėl didžiausias šių metų rūpestis, kad šis keleivinio transporto kompensavimo mechanizmas pradėtų veikti“, - sakė A.Kondrusevičius.

Kita ne mažiau aktuali problema - nelegalūs vežėjai. Autobusų stočių darbuotojų skaičiavimu, dėl nelegalių vežėjų veiklos teisėti keleivių vežėjai per metus praranda apie 200 mln. Lt pajamų. Atitinkamai ir valstybės biudžetas iš šios sumos negauna mokesčių. Asociacija „Linava“ siūlė Lietuvos Vyriausybei įpareigoti Susisiekimo, Finansų, Vidaus reikalų bei Teisingumo ministerijas, kad jos numatytų priemones, įgalinančias užkirsti keliа nelegaliai veiklai ir tuo pačiu sudarytų normalias sаlygas legaliam keleivių vežimo verslui.

Naujos keleivinio transporto vežėjų problemos - kuro brangimas, akcizai, didėjantys reikalavimai vežėjams, naujos licencijavimo taisyklės - vertinama profesinė kompetencija, finansinis pajėgumas, transporto priemonės. Nuo 2004 m. sausio 1 dienos laukia greičio ribotuvų įrengimas ir vidaus rinkoje, nauji mokesčiai (autobusų registravimo mokestis 500 Lt per metus). Todėl šiemet asociacija sieks, kad būtų padaryta išimtis dėl greičio ribotuvų įrengimo; sumažinti autobusų registracijos mokestį; kelti vežėjų kvalifikacijа. O pagrindinis darbas ir toliau bus tobulinti įstatyminę bazę. 2001 m. (pirmа kartа per aštuonerius metus) keleivių vežėjų skolos neaugo, netgi sumažėjo. Tikimasi, kad ir 2002 m., susumavus visus duomenis, rezultatas džiugins.

A. Kondrusevičius, reziumuodamas spaudos konferencijа, konstatavo: nepaisant dažnų vežėjų darbo trukdžių, nuveikta iš tiesų nemažai, tačiau laukia dar sudėtingesnis veiklos etapas. „Tikiu, kad savo kantrybės ir profesionalumo dėka Lietuvos vežėjai dar labiau stiprės ir taps lygiateisiais Europos Sаjungos nariais“, - pabrėžė jis.

Asociacija „Linava“:

skaičiai ir faktai

• šiuo metu asociacija „Linava“ vienija daugiau kaip 1500 Lietuvos vežėjų - transporto įmonių, turinčių per 11 000 krovininio transporto priemonių su licencijų kortelėmis vežti krovinius tarptautiniais reisais bei 2783 autobusų ir troleibusų.

• Lietuvos vežėjai keleivius veža 1 328 vietinio susisiekimo, 369 tolimojo susisiekimo ir 40 tarptautinio susisiekimo maršrutais.

• Keleiviai bei kroviniai vežami į daugiau kaip 40 Europos, Azijos ir Afrikos, valstybių. Pagrindinės šalys, į kurias Lietuvos vežėjai gabena daugiausia krovinių, yra Lenkija, Vokietija, Rusija, Olandija, Belgija, Italija. Daug krovinių vežama iš Lietuvos į NVS valstybes.

• Remiantis pirmųjų 2002 m. 10 mėnesių duomenimis, krovinių vežimas kelių transportu išaugo 15 proc. Labiausiai praėjusiais metais krovinių vežimai kelių transportu išaugo į Vokietijа, Lenkijа, Belgijа, Ispanijа, Italijа bei Olandijа.

• Asociacijos „Linava“ duomenimis, per praėjusius metus atlikta 291 136 TIR gabenimų.

Vidmanto KLIUKO nuotraukos

"Vežėjų žinios"
Sausis Nr. 2 (38)

"Linava" informuoja

Asociacija „Linava“ - nuveikti darbai ir prioritetiniai uždaviniai

Dėl bandymų atlikimo pagal JT EEK taisykles

Dėl mokesčių Lenkijos Respublikos kelio A-2 atkarpa Koninas - Vžešnia

Informacija Keleivinio transporto sekcijos nariams dėl kelių transporto veiklos licencijavimo

Krovinių vežimo licencijos vidaus maršrutais

Nauja užkarda - Dubičiuose

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Muitinėje

Muitinė pradėjo diegti supaprastintas procedūras

Susisiekimo ministerijoje

Kaliningrade patvirtintas projekto „2K“ plėtros planas