Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ant permainų slenksčio

Asociacijos „Linava“ praėjusių metų veiklа apžvelgia ir mintimis apie veiklos perspektyvа dalinasi asociacijos prezidentas Algimantas KONDRUSEVIčIUS.

Derlingi Lietuvos vežėjų metai

įžengus į kitus metus įprasta apžvelgti prėjusius, pasidžiaugti nuveiktais darbais, įvertinti trūkumus, kurti naujus veiklos planus.

Lietuvos vežėjus pagrįstai galime laikyti vienais iš lyderių - TIR sistemos duomenimis, 2003-iaisiais „Linava“ buvo trečia (2002 metais - ketvirta) pagal išduotų TIR knygelių skaičių. Tai leidžia optimistiškai žvelgti į ateitį. Pernai vežėjai iš asociacijos „Linava“ nupirko 333 303 knygeles - 14,48 proc. daugiau nei 2002 metais. Daugiau nei trečdalį (34,4 proc.) visų TIR knygelių įsigijo Vilniaus regiono transporto įmonės - net 114 742. Per metus TIR knygelių poreikis išaugo 14,2 proc.

Antri pagal TIR knygelių naudojimа buvo kauniečiai, nupirkę 75 432 knygeles (augimas, lyginant su 2002 metais, - 16,4 proc.). Bet sparčiausia krovinių gabenimo įmonių plėtra buvo šiauliuose: šio regiono vežėjai nupirko 54 156 TIR knygeles, o jų skaičius, palyginus su pernykščiu, padidėjo net 19,1 proc. Klaipėdos transporto įmonės nupirko 37 477, Panevėžio - 28 530, Alytaus - 22 975 TIR knygeles.

Augantis TIR knygelių naudojimas rodo, kad Lietuvos vežėjai nuolat didina tarptautiniais maršrutais gabenamų krovinių kiekį. ši tendencija leidžia daryti išvadа, kad mūsų šalies transporto įmonės pajėgios konkuruoti Europos Sаjungos rinkoje.

2003 metais Lietuvos vežėjai krovinius gabeno daugiausia į Belgijа, Lenkijа, Vokietijа, Olandijа, Rusijа, o kelionės leidimų išduota 5,2 proc. daugiau nei 2002 metais. Per metus leidimų skaičius padidėjo nuo 450 906 iki 474 531. Keleiviai ir kroviniai vežami daugiau nei į 40 Europos, Azijos ir netgi Afrikos valstybių.

Pernai Lietuvos vežėjai dirbo dar profesionaliau ir sėkmingai mažino fiksuojamų pažeidimų skaičių. Didžiausiа jų dalį sudaro, vežėjų terminais kalbant, technologiniai pažeidimai. Tai reiškia, kad dalis ar visas krovinys nebuvo pristatytas į paskirties muitinę ne dėl vežėjo kaltės, o dėl plėšimo ar vagystės. Iš viso pernai užfiksuota 189 Lietuvos vežėjų pažeidimai, tačiau 108 iš jų susiję su labai mažomis pretenzijomis. Rusijos Federacijoje užfiksuota 18 pažeidimų, iš kurių tik trys pasitvirtino. Lenkijoje nustatyta 19, kitose šalyse - 44 pažeidimai. Tokį žemа pažeidimų skaičių lėmė 2003 metais asociacijos vykdyta griežta TIR sistemos kontrolė ir prevencinis darbas, asociacija ėmėsi visų priemonių, kad į TIR sistemа būtų atrenkami tik patikimi kandidatai. Teigiamos įtakos turėjo ir vežėjų mokymo organizavimas, ir VKTI rengiami profesinės kompetencijos egzaminai. Kelių transportas - tai padidinto pavojingumo verslas, jame turi dirbti tikri profesionalai, sugebantys ne tik pradėti, bet ir tinkamai užbaigti TIR procedūras. Tik tada bus galima išvengti nemalonumų, kokie buvo kilę asociacijai prieš porа-trejetа metų.

Verslo požiūriu teisingas žingsnis buvo ir pernai metais Maskvoje atidaryta asociacijos „Linava“ atstovybė. Tai vartai ne tik į Rusijos rinkа, kurios dalis Lietuvos vežėjų versle sudaro daugiau nei 30 proc., bet ir kelias į Kazachstanа, Užkaukazę bei kitas Azijos šalis. Atstovybės darbo efektа pajuto ne tik „Linava“, tiesiogiai iš Maskvos gaudama naudingа informacijа, bet ir vežėjai, kuriems atstovybės darbuotojai padeda įveikti Rusijoje kylančias problemas. Atstovybė jau surengė keletа vežėjams naudingų renginių, iš kurių bene svarbiausias buvo susitikimas su Rusijos valstybinio muitų komiteto atstovais. šiemet per transporto parodа Maskvoje planuojame kartu su atstovybe surengti seminarа.

Dabar „Linava“ jungia 1367 Lietuvos vežėjus, kurių transporto parkа sudaro per dvylika tūkstančių krovininio transporto priemonių, turinčių licencijų korteles tarptautiniams krovinių vežimams, ir apie tris tūkstančius autobusų bei troleibusų. šalies transporto įmonės eksploatuoja maždaug aštuonis tūkstančius Euro 1, Euro 2, Euro 3 sertifikatus turinčių vilkikų.

Narystė Europos Sаjungoje

Nuo 2003 metų gegužės 1-os dienos labai pasikeis Lietuvos transporto įmonių darbo sаlygos. Vežant krovinius į Vakarų Europos valstybes jau nebereikės pirkti TIR knygelių - pakaks ES leidimų, kuriuos gaus licencijas dabar turinčios transporto įmonės, ir krovinį lydinčių dokumentų. Krovinių gabenimo neribos ir leidimų kvotos. Iki šiol vežėjams šis apribojimas buvo tikras peilis, neleidęs natūraliai augti ir plėstis transporto įmonėms, kaip to norėjo verslininkai. 2003 metais vežėjai panaudojo apie pusę milijono kitų šalių leidimų. Svarbu ir tai, kad įmonių plėtrai apribojimų nebus, išskyrus reikalavimа užtikrinti finansinį pajėgumа. Tai reiškia, kad įmonės už savo automobilius turi garantuoti pinigais ar turimu turtu: už pirmа transporto priemonę - 32 tūkst. Lt, už kitas - po 18 tūkst. Lt.

Laukdami Lietuvos narystės Europos Sаjungoje pradžios, vežėjai juokauja: laukiame rojaus, o kur atsidursime - nežinia. Kad verslininkams nebūtų šoko, asociacija „Linava“ nuo vasario mėnesio ėmėsi organizuoti vežėjams specialius seminarus, kuriuose bus aiškinama, kokios darbos sаlygos jų laukia. šiuose renginiuose pakviesti dalyvauti atstovai iš kompetentingų institucijų - Susisiekimo ministerijos, VKTI, VMI, Finansų ministerijos, Muitinės departamento, Valstybinės sienos apsaugos tarnybos. Seminaruose vežėjai galės išsiaiškinti jiems rūpimus klausimus bei tikėtinų problemų sprendimo būdus. Numatoma, kad seminaruose bus gvildenamos tokios transporto įmonėms aktualios temos kaip muitinės, pasienio tarnybų funkcionavimas, PVM taikymo schemos ir kt.

Jau šiandien reikia svarstyti apie veiksmingesnį kelių transporto interesų atstovavimа Briuselyje. Dabar ten mūsų interesams atstovauja Susisiekimo ministerijos darbuotojas, su kuriuo palaikome gerus dalykinius santykius bei koordinuojame bendrus veiksmus.

Suprasdami, kad vežėjus domina labai konkretūs dalykai, pavyzdžiui, pasienyje atliekamos muitinio patikrinimo ir pasų kontrolės procedūros, jų tvarka, tuo domėjomės neseniai organizuotame susitikime su VSAT. Ar važiavimas per sienas bus visiškai netrukdomas? Ar vairuotojui reikės pateikti pasа, kelionės dokumentus? Juk tam irgi reikia laiko... Norėtume, kad dėl patikrinimų nesusidarytų transporto eilės.

Neaiškumų, nesusipratimų yra ir bus, o „Linavos“ pareiga - siekti jų iš

vengti, rasti problemų sprendimo būdus. Pirmajame narystės ES etape gali su kai kuriomis Europos valstybėmis kilti neaiškumų. Tarkim, tokių kaip su Vokietija: šios šalies migracinė ir darbo tarnybos ETMK leidimus traktuoja kitaip nei ES valstybėse įprasta ir baudžia Lietuvos vežėjus, gabenančius krovinius iš Italijos į Vokietijа - tai laiko kabotažu.

Naujos veiklos kryptys

Asociacija „Linava“ , Lietuvai įstojus į ES, išlaikys pagrindines savo funkcijas - gins teisėtus vežėjų interesus šalies valstybinėse institucijose bei tarptautinėje arenoje, sieks sudaryti geresnes verslo sаlygas.

Siekdama išlikti veiksminga, aktyvi ir naudinga vežėjams, „Linava“ ketina imtis komercinės veiklos, kuriai galimybę atvėrė pasikeitę Lietuvos įstatymai. Iki šiol vežėjai gaudavo paslaugų, finansuojamų iš lėšų už parduotas TIR knygeles. Lietuvai įstojus į ES, sаlygos keisis. Asociacijos specialistai apskaičiavo, kad TIR knygelių gali būti parduodama net 70 proc. mažiau - jomis naudosis tik transporto įmonės, gabenančios krovinius į Rytus. Taigi, sumažės asociacijos pajamos. šiuo metu asociacija tarpininkauja Lietuvos vežėjams, išduodant vizas į Rusijа, Ukrainа, Baltarusijа bei grаžinant PVM iš Lenkijos Respublikos. O ateityje konkrečių paslaugų teikimo spektras turi didėti ir būti stiprinamas.

Naujausiais Lenkijos mokesčių inspekcijos duomenimis, Lietuvos transporto įmonėms turi būti grаžinta apie 4,5 mln. Lt. Pirmiausia grаžinamas PVM už 2002 metų antrа pusmetį ir 2003 metų pirmа ketvirtį. šiuo metu, tarpininkaujant asociacijai „Linava“, daugiau nei 100 Lietuvos transporto įmonių grаžinta per 1 mln. zlotų PVM iš Lenkijos Respublikos.

Prieš kelias savaites vykusiame prezidiumo posėdyje analizavome Portugalijos, Airijos vežėjų asociacijų modelius ir jų veiklos kryptis. Pasinaudodami užsienio kolegų patirtimi ir mes galime rasti būdų, kaip uždirbti pinigų, pavyzdžiui, iš draudimo, automobilių nuomos ir kitų vežėjams teikiamų paslaugų.

Prezidiumas posėdyje priėmė nutarimа įpareigoti sekretoriatа iki vasario pabaigos parengti asociacijos „Linava“ veiklos kryptis Lietuvai įstojus į ES. Viena iš krypčių - alternatyvių pajamų šaltinių paieška.

2004 metais „Linava“ kelia sau ir kitus uždavinius: stiprinti kelių transporto operatorių mokymo bazę, pritraukiant ES struktūrinių fondų lėšas, didinti Lietuvos vežėjų konkurencingumа, tobulinti informacinę sistemа.

Aktualiu klausimu išlieka ir tai, kur bus įkurtas Vilniaus logistikos centras. šalia sostinės tėra nedaug sklypų, tinkamų tokiai veiklai. Keli jau nusižiūrėti, bet dar aiškinamės, kokios tai paskirties žemė. Tikimės, kad iki vasaros sklypа statyboms jau būsime pasirinkę.

Ateities projektas, kuriame ketina dalyvauti ir asociacija „Linava“, - Naujasis šilko kelias. Didžiuliai krovinių kiekiai - net 95 proc. - iš Pietryčių Azijos ir Kinijos į Europа keliauja jūromis, o Tarptautinė kelių transporto sаjunga (IRU) kartu su kitų šalių vežėjų asociacijomis nori, kad bent dalis šių krovinių būtų pradėta gabenti sausuma. Siekiant šio tikslo rengiamos tarptautinės konferencijos Irane, Pakistane, Kinijoje. Vežėjai tikisi gerų rezultatų ir intensyvaus darbo ateityje. Ilgi atstumai šiuolaikinėms kelių transporto priemonėms nėra kliūtis - tai įrodo ir Lietuvos vežėjų krovinių gabenimo maršrutai, jau nusidriekę iki Irano ir Irako.

Dabarties realijos

Lietuvos vežėjų konkurencingumа Europoje mažina keli mūsų šalies ekonomikos veiksniai - padidintas akcizo mokestis dyzeliniams degalams bei padidinti kelių mokesčiai.

Transporto įmonės patiria nuostolių pabranginus dyzelinius degalus - nuo metų pradžios dėl padidinto akcizo už litrа degalų tenka mokėti 14 centų daugiau. Paradoksalu tai, kad akcizas jau padidintas nuo sausio pirmos dienos, o muito mokesčių tarifai galbūt bus sumažinti nuo gegužės pirmosios.

Lietuvos ūkio ministerijos duomenimis, ES nustatytas 4,7 proc. muitų mokesčio tarifas, tačiau jis suspenduotas ir realiai netaikomas. Tai reiškia, kad Europos Sаjungai priklausančiose valstybėse degalus galima atsivežti su nuliniu tarifu. Lietuvoje nustatytas net 15 proc. dydžio tarifas. Dėl minėtų priežasčių Lietuvos vežėjams sunkiau konkuruoti ir Europoje, ir kaimyninėse valstybėse, pavyzdžiui, Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje, Rusijoje, Baltarusijoje, kur dyzeliniai degalai gerokai pigesni. Lietuvoje finansiškai nenaudinga pirkti degalus ir per mūsų šalį tranzitu važiuojantiems kitų šalių vežėjams. Lietuvos vežėjai tarptautininkai stengiasi nusipirkti pigesnių degalų, nuvežę krovinius į kaimynines šalis. Susiklosčius tokiai situacijai, Lietuvoje parduodama mažiau degalų, dėl to ir valstybės biudžetas gauna mažiau pajamų.

Brangūs dyzeliniai degalai daugiausia nuostolingi vietiniais maršrutais važinėjančioms transporto įmonėms, negalinčioms nusipirkti pigesnio kuro užsienyje.

Mokesčiai, mokami į Kelių fondа pagal Kelių priežiūros ir plėtros įstatymа, šiemet vienai transporto priemonei (iki 24 t) buvo padidinti maždaug apie 800 Lt. Asociacijos „Linava“ specialistai apskaičiavo, kad 2004 metais dėl to vežėjai į Kelių fondа turės sumokėti 2,31 mln. Lt daugiau. Pridėjus išlaidas dėl padidinto degalų akcizo, vežėjams mokesčių našta padidės maždaug 14,19 mln. Lt.

Asociacijos „Linava“ vertinimu, nepagrįstai didelį mokestį nustatė ir Veterinarijos tarnyba už veterinarijos sertifikato išrašymа tranzitu vežamam kroviniui. Juk realiai krovinio niekas netikrina... Negi tiek brangu išrašyti vienа dokumentа? Dar gerai, kad pavyko susitarti su Veterinarijos tarnyba ir už krovinius, atvežamus į terminalus, nusiderėti dėl mažesnio veterinarijos mokesčio, kurio tarifas nuo 80 Lt buvo sumažintas iki 10 Lt.

Artimiausiuose asociacijos „Linava“ planuose - regioniniai rinkiminiai susirinkimai, vyksiantys kovo-balandžio mėnesiais, bei rinkiminis kongresas, kurį ketinama sušaukti gegužės pabaigoje arba birželio mėnesį.

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (38)

"Linava" informuoja

Ant permainų slenksčio

Naujienos

Aktualijos

NARYSTė ES: NEžINOMųJų DAR DAUG

Dilerių naujienos

Prekyba naujais automobiliais pranoko lūkesčius

Patirtis

Apie „Gumintа“, kuri negali dirbti blogai

Regioniniai pasitarimai

Asociacijos „Linava“ regioninių pasitarimų aktualijos

Saugus eismas

Vokietijos policijos akcija „Saugus autobusas“

Užsienyje

Plieno krantai pieno upėms

Sunkiausias SISU

Veteranai

KAI ILSėTIS DAR ANKSTI..

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Jūrų greitkeliai - tarp ES transporto nfrastruktūros plėtros prioritetų

Privačios automagistralės ir kelių mokestis Vokietijoje

Keleivinis transportas

Vilniečiams pristatyti SOLARIS TROLLINO

žVAIGžDUčIų SUTEIKIMO šVENTė KAUNE

Vežėjo kalendorius

KOVAS

Technika

+GF+ GEORG FISCHER: naujos kartos balnai

KRYPTIS - UNIFIKACIJA IR MODERNIZACIJA

Teisė

Naujasis Akcinių bendrovių įstatymas

Sveikata

SIGNALAI Iš KARšTūJų TAšKų

Muziejus

Krovininiai Zaporožiečiai