Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Dėl PVM mokėtojo registracijos pažymėjimo

įmones, nepristačiusias PVM mokėtojo registracijos pažymėjimo, skirto Lenkijos Respublikos mokesčių inspekcijai dėl PVM sugrаžinimo už pirktа kurа 2004 metais, prašome kuo skubiau minėtаjį pažymėjimа atsiųsti. Dar kartа primename, kad PVM mokėtojo registracijos pažymėjimas, skirtas PVM sugrаžinti iš Lenkijos Respublikos, galioja tik vienerius metus nuo išdavimo datos.

Taip pat primename, kad 2004 m. II ketvirčio PVM sаskaitas faktūras už pirktа kurа Lenkijos Respublikoje prašome pristatyti (arba atsiųsti registruotu laišku) iki liepos 30 d. adresu:

J. Basanavičiaus g. 45, LT-03506 Vilnius, asociacija „Linava“.

Danutė ANDRIUšKEVIčIENė

Ekonomistė

Dėl TIR procedūrų įforminimo

Muitinės departamentas 2004 m. liepos 16 d. raštu Nr. 3B-17.3/7-7789 informavo, kad yra tokių TIR procedūrų įforminimų, kai TIR gabenimas pradedamas ES valstybėje narėje ir baigiamas Lietuvoje. Muitinės departamentas tai vertina kaip TIR konvencijos nuostatų ir principų pažeidimа.

Tuo pačiu raštu Muitinės departamentas įpareigojo asociacijа „Linava“ informuoti vežėjus, kad ateityje, nustačius tokius pažeidimus, vežėjų įmonės bus svarstomos TIR procedūros vykdytojo leidimų išdavimo komitete.

Heliodoras GIEDRYS

TIR departamento direktorius

Dėl pasienio posto

Lavoriškės-Kotlovka rekonstrukcijos

Pagal Baltarusijos Respublikos užsienio reikalų ministerijos informacijа, gautа iš Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos, pranešama, kad nuo 2004 m. rugsėjo 1 d. iki 2006 m. rugpjūčio 31 d. bus uždarytas kontrolės praleidimo punktas „Kotlovka - Lavoriškės“ dėl Baltarusijos pasienio posto „Kotlovka“ rekonstrukcijos. šiuo laikotarpiu bus draudžiamas krovininių transporto priemonių eismas, taip pat nebus atliekama pasienio ir muitinės kontrolė.

Informacijos ir IT skyrius

KELEIVIų VEžėJAMS REIKIA VALSTYBėS PARAMOS

Keleivių vežimas tarptautiniais maršrutais - kol kas vienintelis pelningas verslas, palyginti su vidaus maršrutais. Ir šiame sektoriuje konkurencija didėja: Lietuva iš užsienio vežėjų jau gavo per 20 prašymų išduoti leidimus vežti keleivius reguliariais tarptautiniais maršrutais.

Eugenijus Stolovickis, asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas: „Vakarų patirtis rodo, jog be valstybės paramos keleivių vežimas reguliariais maršrutais pasmerktas merdėti“.

Laikai, kai išsirengus į kelionę tekdavo stumdytis ilgiausiose eilėse autobusų stoty, kad įsigytum bilietа, - jau praeitis. šiandieninė padėtis neguodžianti: daugelis autobusų važiuoja pustuščiai, todėl apie pelnа vidaus maršrutais šnekėti nėra ko. Išaugęs individualių automobilių skaičius, padidėję tarifai, patogumų trūkumas, klestintys nelegalūs vežėjai - visa kalba keleivių vežėjų nenaudai.

Kas kita - tarptautiniai maršrutai. Eugenijaus Stolovickio, Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo, teigimu, pernai šalies vežėjai, vežantys keleivius tarptautiniais maršrutais, uždirbo 1,7 mln. Lt pelno. Kad šis verslas perspektyvus, rodo ir užsieniečių ryžtas vežti keleivius per Lietuvа.

ҐKiekviena Europos Sаjungos šalis, gavusi prašymа leisti vykdyti reguliarius keleivių vežimus tarptautiniais maršrutais, turi apsispręsti per 2 mėnesius. šiuo metu turime 11 prašymų iš Lietuvos įmonių ir 22 - iš užsienio, - sako Rolandas Mazaliauskas, Valstybinės kelių transporto inspekcijos Keleivių transporto skyriaus viršininkas. - Kaip pavyks užpildyti autobusus, kaip seksis prisivilioti keleivių - jau vežėjo reikalas. Juo daugiau vežėjų važiuos tuo pačiu maršrutu, juo didės konkurencija, juo labiau išloš keleiviai, nes turės daugiau galimybių rinktis“.

Viltis -

tarptautiniai maršrutai

„Kadangi keleivių srautas ribotas, jais teks dalytis su užsienio vežėjais. Maža to, gavę leidimus jie greičiausiai patys keleivių nevežios, o samdys vietinius. Priežastis - pas mus pigesnė darbo jėga“, - prognozuoja Arūnas Indrašius, Vilniaus UAB „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“ (TOKS) generalinis direktorius.

Pasak jo, po gegužės 1-osios ypač jaučiamas sujudimas Londono kryptimi. „Bilietai šiuo maršrutu parduoti jau kelioms savaitėms į priekį. Yra paklausa ir į Dublinа. Manome, netrukus daugiau klientų patrauks maršrutais į kitus Europos miestus“, - sako A. Indrašius. įmonė birželio vidury atidarė 2 naujus maršrutus: Vilnius-Flensburgas (Vokietija) ir Vilnius-Kopenhaga-Alborgas.

„Tarptautiniai maršrutai padeda įmonei dirbti pelningai, nes vidaus keleivių vežimas pelno negarantuoja. Jau dabar matome, jog reikės peržiūrėti vidaus maršrutus: juos trumpinti, retinti, sujungti. Antraip vidaus vežimai gali ištirpdyti iš tarptautinių maršrutų uždirbtа pelnа“, - neslepia TOKS vadovas. Bendrovė, norėdama klientus prisivilioti komfortu, nuolat atnaujina autobusų parkа. Pernai įsigyti 2 visiškai nauji autobusai, šiemet numatyta nusipirkti dar tiek pat. Vidutinis TOKS autobusų amžius - 7 metai.

Linas Skardžiukas, Kauno UAB „Kautra“ generalinis direktorius, teigia, jog šiemet įmonė įsigis 20 naujų autobusų, skirtų Lietuvos rinkai. į juos bendrovė investuos 5 mln. Lt. „Neatnaujindami transporto priemonių, negerindami kokybės, galime visiškai prarasti keleivius, nes individualių automobilių kasdien daugėja“, - sako jis. Kauniškių apyvarta pernai buvo 28 mln. Lt, uždirbta arti 1 mln. Lt pelno.

„šiemet planavome pasiekti ne blogesnių rezultatų, tačiau brangstantys degalai sumaišė visas kortas. Apskaičiavome, jei kainų kilimo tendencija nesikeis, per metus patirsime 800 000 Lt papildomų sаnaudų - jos gali suvalgyti visа pelnа“, - mano L. Skardžiukas. Jo nuomone, liberalizuota keleivių vežimo rinka pliusų Lietuvos vežėjams nepridės.

„Jau dabar Lenkijoje darbo jėga pigesnė. O juk į Lietuvа ims važiuoti ir latviai, ir estai. Mums daryti papildomų kilpų - važiuoti į kaimynines šalis, ten paimti keleivius ir grįžtant per Lietuvа sukti į Vakarus - neapsimoka dėl geografinės padėties“, - aiškina „Kautros“ vadovas. Birželio pabaigoje bendrovė planavo atidaryti 2 naujus maršrutus: į Italijа ir į šveicarijа. į Romа jau važiuojame, o šveicarijos teks palaukti.

Specialistai neneigia, jog konkurencijа jiems žada ne tik ateisiantys užsienio vežėjai, bet ir aviakompanijos, sumažinusios bilietų kainas. Tačiau jie mano, jog tai laikina akcija, nes aviakompanijos neišgyvens skraidindamos keleivius už tokiа kainа, ypač kai taip pabrango reaktyvinis kuras. Be to, keleiviai, pamatę, jog prie reklamuojamos bilieto kainos prisideda oro ir aptarnavimo mokesčiai, vėl grįš prie pigesnio transporto.

Problemų daug

Užsienio vežėjai, norintys Lietuvoje užsiimti keleivių vežimu vidaus maršrutais, pirmiausia turi čia įsteigti įmonę. „Nemanau, jog ši sritis domintų užsienio investuotojus. Keleivių vežimas ir miesto, ir priemiestiniais maršrutais yra nuostolingas. Net ir tolimieji maršrutai pelno negarantuoja“, - sako E. Stolovickis.

Anot jo, pagrindinė problema - per mažas finansavimas. Juk savivaldybės sprendžia, kokiais miesto ir priemiesčio maršrutais reikia vežti keleivius, koks turi būti autobusų grafikas, kokia bilieto kaina. Visa tai lemia keleivių vežimo verslo sėkmę. Kadangi šiuo metu keleivių bilietų kainos negarantuoja vidaus maršrutų pelningumo, tai logiška, kad savivaldybės turi kompensuoti keleivių vežėjų nuostolius.

„Vežėjams kompensuojamos negautos pajamos dėl lengvatinio keleivių vežimo. Tačiau subsidijavimas kol kas stringa. Vakarų patirtis rodo, jog be valstybės paramos keleivių vežimas pasmerktas vegetuoti“, - įsitikinęs jis. Kad vežėjai išgyvena ne pačius geriausius laikus, rodo ir nepaliaujamai senėjantis transporto priemonių parkas - net 80 proc. autobusų ir troleibusų yra senesni kaip 10 metų.

„Miesto tipo standartinis autobusas kainuoja apie 700 000 Lt, sujungtas - 900 000 Lt, turistinis - per 1 mln. Lt. Tuo tarpu vilkikas su puspriekabe kainuoja apie 400 000 Lt, krovinių vežėjai juk patys pasirenka, kur, kada ir už kiek jiems važiuoti. Tad lyginti krovinių ir keleivių vežėjų verslo neįmanoma“, - sako specialistas. E. Stolovickis neabejoja, jog vien tik savo jėgomis vežėjai nepajėgs atnaujinti automobilių parkų. Beje, pirmieji žingsniai pažangos link jau žengti. Vilnius per 3 metus numato įsigyti 90 naujų autobusų, naujoms transporto priemonėms pirkti konkursas jau įvyko Kaune. „Tačiau yra ir likusioji Lietuva. Neįsivaizduoju, kad kokio mažesnio rajono vidaus maršruto keleivių vežėjai uždirbtų tiek, kad galėtų investuoti į naujа autobusа“, - teigia „Linavos“ atstovas.

įstatymas neveikia

Keleivių vežėjų padėtį komplikuoja ir kai kurios savivaldybės, nevykdančios teisės aktų reikalavimų. Juk Kelių transporto kodekso 17-1 straipsnis reglamentuoja visuomenei būtinų keleivinio transporto paslaugų teikimа ir nuostolių kompensavimа vežėjams. Dar 2003 m. susisiekimo ministras patvirtino vežėjų nuostolių kompensavimo tvarkа. Tačiau iki šiol ši tvarka, pasak vežėjų, nelabai vykdoma.

„šiais metais nuostolingų keleivinių maršrutų vežėjams sostinės savivaldybė yra numačiusi skirti 8 mln. Lt. Tas lėšas savivaldybė gauna iš Vyriausybės. Taip pat į kompensacijas gali pretenduoti ir lengvatinius keleivius - studentus, pensininkus, invalidus - vežančios įmonės“,- sako Vitalijus Bertašius, Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus pavaduotojas ekonomikai.

UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius bei vežėjų asociacijos „Linava“ viceprezidentas Mindaugas Grigelis teigia, jog Kaune šis įstatymas veikia, „nors galėtų veikti ir geriau“. Pernai UAB „Kauno autobusai“ gavo 3,7 mln. dotacijų.

„įstatymas veiktų ir dar geriau, jeigu valdžia koreguotų savo sprendimus, atsižvelgdama į pasikeitusias verslo sаlygas. Pavyzdžiui, 2000 m. autobusams už 1 km buvo kompensuojama 83 ct, o troleibusams - 40 ct. Tačiau visai kitokia situacija tapo, kai pabrango kuras, o kompensacijos nepasikeitė. Tada ir išmokas reikėtų didinti. Dėl to buvome susitikę su premjeru A. Brazausku, jis žadėjo atsižvelgti į mūsų siūlymus“,- sako M. Grigelis.

„Geresnė padėtis tik Vilniuje ir Klaipėdoje. čia tarifai keičiasi lanksčiau. Kaune viskas kitaip, galbūt todėl, kad šiame mieste yra labai daug mikroautobusų“, - svarsto „Linavos“ viceprezidentas.

Rolandas LEKEVIčIUS

"Vežėjų žinios"
Liepa Nr. 14 (74)

"Linava" informuoja

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

VKTI pristatyta „Skaitis“ sistema

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams