Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Išvyka į Baltarusijos

pasienį ir Maskvа

Rugsėjo pabaigoje asociacijos „Linava“ atstovybės Maskvoje vadovas Rimantas Budrevičius ir ryšių su Rytų Europos šalimis vyriausioji specialistė Valerija Glebovienė lankėsi Smolensko ir Sebežo muitinės postuose bei Maskvoje susitiko su Rusijos Federalinės muitinės tarnybos pareigūnais. Kelionės tikslas - susipažinti su problemomis, kurios kyla mūsų šalies vežėjams šiuose maršrutuose, bei susitikti su Rusijos muitinių pareigūnais.

„Neseniai pasikeitė visa Sebežo muitinės vadovybė, todėl buvo pravartu ir naudinga susitikti su Sebežo pasienio posto viršininku ir pavaduotoju“, - sakė R.Budrevičius. Baltarusijos pasienyje didelio krovinių transporto srauto nėra, tačiau baltarusiai ir toliai tęsia griežtа krovinių į Rusijа kontrolę. Nors šių šalių aukšti pareigūnai yra sutarę tokios kontrolės netaikyti, bet iš tiesų taip nėra. Baltarusijos keliuose šiuo metu dominuoja baltarusių ir lenkų krovinių vežėjai, o lietuvių vilkikų sutinkama nedaug.

Konvojavimo problema

Smolensko pasienyje su muitinės pareigūnais „Linavos“ atstovai aiškinosi Lietuvos vežėjams kylančias problemas dėl konvojavimo. Rusijos teritorijoje konvojavimа pagal sutartį su Rusijos federalinės muitinės tarnyba vykdo Muitinės tarnybos veteranų sаjunga. Kalbantis su vežėjais paaiškėjo, jog pastaruoju metu užfiksuoti keli atvejai, kai konvojaus lydimas krovinys buvo apvogtas, bet Muitinės tarnybos veteranų sаjunga dėl to neprisiėmė atsakomybės. Smolensko konvojavimo tarnybos vadovas teigė, kad Federalinės muitinės tarnyba sudaro sutartis su įvairiomis saugos tarnybomis. Pagal Rusijos muitinės įstatymа, krovinių konvojavimo tarnybos nėra. Todėl Federalinės muitinės tarnyba sudarė laidavimo sutartį su Muitinės tarnybos veteranų sаjunga. Pastaroji prisiima papildomas garantijas laidavimo sutarčių forma. Pasak muitinės pareigūnų, konvojavimo tarnybos ir vežėjo santykių muitinė nekontroliuoja, nes tai jau dviejų ūkio subjektų reikalas, kuris turėtų būti įteisintas sandoriu. Kaip pastebi V. Glebovienė, mūsų šalies vežėjai privalėtų ne tik sumokėti už konvojavimа ir gauti čekį, bet ir turėti raštiškа sutartį su konvojavimo tarnyba. įvykus vagystei ar krovinį apgadinus ir neturint sutarties su palydos tarnyba net ir teisme labai sunku išreikalauti kompensuoti nuostolius.

Rusijos pareigūnai atsisakė parodyti sutarčių pavyzdžius, todėl niekas negalėjo pasakyti, ar tokie susitarimai yra kaip nors reglamentuoti. Taigi mūsų šalies vežėjai turi būti labai budrūs: pirmiausia, įmonių vadovai turėtų susipažinti su tokiomis sutartimis, o po to jas pasirašyti ir jokiu būdu nemokėti pinigų už konvojavimа, kol nėra sudaryta sutarties su palydos tarnyba.

Nors aukšti Federalinės muitinės tarnybos pareigūnai vienareikšmiškai teigia, kad konvojavimo tarnybos visiškai atsako už krovinio saugumа, tačiau iš tikrųjų taip nėra. Todėl vežėjai turi atsižvelgti į šį faktа.

Naujos galimybės

Maskvoje „Linavos“ atstovai dalyvavo Lietuvos verslo klube vykusiame susitikime. Klubo pirmininkas Rimantas Kudzmanas informavo, kad lapkričio pradžioje rengiama išvyka Lietuvos verslininkams į Nižnij Novgorodа. Mūsų vežėjams ši kelionė galėtų būti įdomi tuo, jog ten baigiamas statyti didelis importo bei eksporto terminalas. Tai leistų vežėjams plėsti maršrutus ne tik Maskvos kryptimi, bet ir skverbtis į kitus Rusijos regionus. Papildomos informacijos šiuo klausimu įmonių vadovai galėtų gauti asociacijos „Linava“ atstovybėje Maskvoje.

Pasak R. Budrevičiaus, ateityje šis verslo klubas šalies verslininkams planuoja surengti išvykas į Samarа ir kitus Rusijos miestus.

Asociacijos darbuotojai Maskvoje buvo susitikę su aukštais Federalinės muitinės tarnybos pareigūnais ir domėjosi, ar pagrįstai Sebežo muitinės pareigūnai reikalauja antspaudų ant sаskaitų faktūrų (invoice). Federalinės muitinės tarnybos pareigūnai teigė, kad Sebežo muitinės pareigūnų reikalavimai yra neteisėti.

Rusijos pareigūnai asociacijos „Linava“ atstovams pranešė, jog Rusijoje dabar plačiai diegiamas elektroninis deklaravimas. ši supaprastinta muitinės įforminimo procedūra dar nėra privaloma, bet greitai ji bus taikoma visiems.

TIR knygelių problema

Maskvoje taip pat buvo aptartas klausimas dėl TIR knygelės elektroninės kopijos formavimo pasienio postuose. Mūsų šalies vežėjai dėl to dažnai kreipiasi į asociacijа, nes už tai imamas mokestis iki 2000 rublių priklausomai nuo prekių kodų pozicijų. Federalinės muitinės tarnybos pareigūnai teigė, kad tokia procedūra pasienio postuose neprivaloma ir yra vežėjo pasirinkimo teisė. Tačiau pasienio muitinės pareigūnai yra gavę žodinį nurodymа, kad pirmiausia muitinės procedūros būtų atliekamos tiems vežėjams, kurie turi TIR knygelės elektroninę kopijа. Reikia pažymėti, jog Federalinės muitinės tarnyba yra nurodžiusi: už šiа paslaugа vietoje turi būti taikomi minimalūs įkainiai.

Pasienio poste Burački asociacijos atstovai gavo pastabų dėl mūsų vežėjų neteisingai užpildytų TIR knygelių. Viena iš pagrindinių klaidų - TIR knygelės 10 punkto užpildymas, kai vežėjai detaliai nenurodo prekių nomenklatūros, o to reikalauja TIR konvencija. Rusijos pareigūnai teigė, kad nustatę tokį pažeidimа visada taikys palydа. Asociacijos „Linava“ specialistai pataria vežėjams turėti papildomа specifikacijа su išsamia informacija apie vežamas prekes, kuri būtų pridedama prie TIR knygelės.

Taip pat asociacija prašo atkreipti įmonių vadovų dėmesį į tranzito terminų pažeidimus ir laiku raštiškai pranešti apie gresiantį termino pažeidimа paskirties muitinei arba netoliese esančiai muitinei.

Apšvita nekenksminga

Nemažai vežėjų kreipėsi į asociacijа „Linava“ dėl galimo neigiamo poveikio vairuotojų sveikatai, kai tikrinant krovinius muitinės postuose atliekamas peršvietimas jonizuojančiаja (rentgeno arba gama) spinduliuote. Asociacija iš Latvijos pasienio posto pareigūnų ir Radiacinės saugos centro gavo oficialų atsakymа, jog peršvietimas tikrinamiems objektams poveikio neturi - jie netampa radioaktyviais ir nekelia jokio pavojaus vairuotojų sveikatai. Patikra trunka ne ilgiau kaip 10 sekundžių, o krovinio apšvita patikrinimo metu neviršija 0,2 mSv (mikrosivertų).

Mobilių kontrolės sistemų konstrukcija garantuoja, kad jonizuojančiosios spinduliuotės generatorius įsijungia tik pravažiavus transporto priemonės kabinai su vairuotoju.

Todėl maksimali galima papildoma vairuotojo apšvita neviršija 0,01 mSv. Tai sudaro vienа tūkstantаjа leidžiamos papildomos apšvitos dozės dalį. Natūralus gamtinis fonas yra 0,1-0,2 mSv, todėl nurodytа 0,01 mSv dozę gyventojai sukaupia per keletа minučių. Teisės aktų reikalavimais nustatyta leistina papildoma metinė 1 mSv (milisiverto) apšvitos dozė gali būti sukaupta tik 1000 kartų per metus dalyvaujant krovinio patikrinime.

Dėl šių priežasčių dokumentai, patvirtinantys transporto priemonės ir krovinio kontrolę jonizuojančiаja spinduliuote bei nurodantys apšvitos dozes, nėra išduodami.

Anatolijus JAKIMOVAS

Asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

DERYBOS SU SUOMIAIS

Rugsėjo 27-28 d. Helsinkyje vyko derybos tarp Lietuvos susisiekimo ministerijos ir Suomijos transporto ir komunikacijų ministerijos delegacijų. Lietuvos delegacijai vadovavo Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininko pavaduotojas L. Vilkelis, delegacijoje buvo Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamento vyriausioji specialistė B. Sviklienė ir asociacijos „Linava“ Krovininio transporto skyriaus vadovas G. Ramaslauskas.

Derybų pradžioje aptarta užsienio prekybos tarp Lietuvos ir Suomijos eiga per pastaruosius metus bei įvairių transporto rūšių svarba. Pažymėta, jog tarpusavio prekyba sparčiai augo 1999-2002 metais. Vėliau augimo tempai sulėtėjo. Kelių transportu iš Lietuvos į Suomijа gabenama apie 50 proc. visų krovinių, iš Suomijos - net 94 proc. Suomijos delegacija konstatavo, jog šių vežimų didžiаjа dalį sudaro Lietuvos vežėjų vežami kroviniai.

Iki Lietuvos įstojimo į Europos Sаjungа svarbiausias klausimas panašiose derybose būdavo leidimų kvotų kroviniams vežti nustatymas. Dabar leidimai liko tik vežimams į/iš trečiųjų šalių. Lietuvos delegacija pasiūlė liberalizuoti ir šiuos vežimus, atsisakant leidimų. Tačiau Suomijos delegacija pabrėžė, jog ir su senosiomis Europos Sаjungos šalimis Suomija yra išlaikiusi trečiųjų šalių leidimų sistemа, todėl išimčių mums nedarys. Lietuvos delegacija paprašė papildomai 2004 metams skirti 100 trečiųjų šalių leidimų, motyvuodama išaugusiu poreikiu krovinių vežimams iš Suomijos į Rusijа bei Ukrainа. Suomijos delegacija informavo, kad trečiųjų šalių leidimų kvotos Suomijos vežėjams pakanka. šiais metais Suomijos vežėjams išduoti tik 72 Lietuvos trečiųjų šalių leidimai, todėl ir suomiai nenori didinti esamos kvotos. Po ilgų diskusijų Suomija sutiko papildomai 2004 m. Lietuvos vežėjams skirti 30 trečiųjų šalių leidimų. Taip pat buvo nustatyta preliminari 410 trečiųjų šalių leidimų kvota 2005 metams.

Derybose dėl kabotažo leidimo Suomija patvirtino, kad laikysis bendros Europos Sаjungos formulės 2+2+1. O po pirmojo dvejų metų laikotarpio svarstys, ar pradėti derybas dėl kabotažo leidimo su kiekviena šalimi atskirai.

Lietuvos vežėjams, gabenantiems lengvuosius automobilius iš Suomijos uostų, itin aktualu leistinas autovežių ilgis bei aukštis Suomijoje. Iki šiol Suomijos kompetentingos institucijos neišduodavo Lietuvos vežėjams specialių leidimų ir griežtai kontroliuodavo, kaip laikomasi nustatytų parametrų. Derybose ši problema pagaliau buvo išspręsta. Lietuvos vežėjai gali kreiptis į Suomijos transporto priemonių administravimo centrа „Ajoneuvohallintokeskus“ (sutrumpintai AKE, adresu Fabianinkatu 32, 00101 Helsinki, tel.: +358 100 7800) dėl specialių leidimų išdavimo. Leidimai išduodami, jei maksimalus autovežio ilgis neviršija 20,75 m., aukštis - 4,40 m. Už leidimų išdavimа imami mokesčiai. Suomijos delegacija pažadėjo atsiųsti visа reikalingа informacijа, kuriа gavę, vežėjus informuosime papildomai.

Per derybas nagrinėti ir kiti aktualūs keleivių ir krovinių vežimo kelių transportu klausimai. Pasikeista nuomonėmis apie eismo saugumo problemas, skaitmeninių tachografų įgyvendinimа abiejose valstybėse, kelių mokesčius.

Gintautas RAMASLAUSKAS

Krovininio transporto skyriaus vadovas

DAR KARTА APIE LENGVATAS STUDENTAMS

Rugsėjo 28 d. Susisiekimo ministerijoje įvyko pasitarimas dėl Transporto lengvatų įstatymo pakeitimo projekto, kurį priėmus studentams būtų įteisintos pigesnės kelionės tarpmiestiniais autobusais. Pasitarime dalyvavo susisiekimo viceministras Valerijus Ponomariovas, kiti atsakingi Susisiekimo, Finansų, švietimo ministerijų darbuotojai, šalies keleivių vežėjų įmonių vadovai, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Lietuvos studentų sаjungos, asociacijos „Linava“ atstovai.

Susitikime konstatuota, kad šiuo metu Transporto lengvatų įstatymas numato teisę aukštųjų ir aukštesniųjų mokyklų dieninių skyrių studentams bei profesinio mokymo įstaigų dieninių skyrių moksleiviams įsigyti važiavimo keleiviniais traukiniais bilietus su 50 proc. nuolaida. Nuolaidas studentams autobusuose iki šiol keleivinio transporto įmonės taikė savo sаskaita. Kad konkurencijos sаlygos būtų vienodos bei skaidrios, vežėjų nuostoliai taip pat turėtų būti dengiami iš biudžeto lėšų. Asociacijos „Linava“ duomenimis, kompensuoti vežėjų patirtiems nuostoliams reikėtų maždaug 5,8 mln. Lt. Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktoriaus pavaduotojui Audriui želioniui pasitarime kilo klausimas, ar šie skaičiavimai yra pagrįsti. Nutarta sudaryti darbo grupę, kuri iki spalio 1 d. patikslintų ir pateiktų kompensavimui reikalingа sumа. Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius patikslino skaičius ir pateikė juos visiems darbo grupės nariams.

Pasitarimo dalyviai taip pat konstatavo: vežėjams kompensuoti už studentams teikiamas nuolaidas galėtų tikti tas pats mechanizmas, kuris patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 04 28 nutarimu Nr. 478. Jame nustatytas ir realiai veikia per Valstybinę kelių transporto inspekcijа vežėjų išlaidų (negautų pajamų) dėl keleiviams taikytų važiavimo tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais lengvatų kompensavimo (atlyginimo) mechanizmas. Pakeitus Transporto lengvatų įstatymа ir numačius 50 proc. bilieto kainos nuolaidа, minėtа mechanizmа būtų galima tiesiogiai taikyti dieninių skyrių studentams ir profesinio mokymo įstaigų moksleiviams tolimojo susisiekimo autobusuose.

Susisiekimo viceministras V. Ponomariovas paprašė „Linavos“ atstovų, kad asociacijos keleivių vežimo įmonės aptartų galimybes pratęsti 30 proc. nuolaidos studentams taikymа. Kaip žinome, nuo spalio 1 dienos vežėjai ketino nebetaikyti nuolaidų studentams. Kaip teigė asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis, asociacija, matydama, kad pasitarime pateikti pasiūlymai yra konstruktyvūs (rugsėjo pabaigoje buvo užregistruotas Seimo nario Jono Jurkaus pristatytas įstatymo pataisos projektas šiai problemai spręsti), bei nenorėdama dar labiau aštrinti situacijos, kreipėsi į vežėjus, prašydama pratęsti nuolaidų taikymа ir po spalio 1 dienos. Visi vežėjai pasiūlymui pritarė. Tad studentai ir toliau kol kas galės važinėti su 30 proc. nuolaida.

„Mes suprantame, kad tokios sudėtingos problemos neįmanoma išspręsti greitai, laiko reikia Vyriausybei bei ministerijoms priimti atitinkamus sprendimus, papildomų lėšų turi atrasti Finansų ministerija. Nors keleivių vežėjai per pirmаjį šių metų pusmetį tolimojo susisiekimo maršrutuose ir patyrė apie 2 mln. Lt nuostolių, tačiau sutiko eiti į kompromisа,“ - sakė E. Stolovickis.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Vežėjų žinios"
Spalis Nr. 19 (79)

"Linava" informuoja

Naujienos

Veteranai

EUGENIJUI STOLOVICKIUI - 50

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams