Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

Brangstantis kuras verčia keisti paslaugų tarifus

Nuo metų pradžios mažmeninė benzino, dyzelino ir suskystintų dujų kaina padidėjo beveik 35 proc. Rekordinės degalų kainos verčia peržiūrėti ir šalies makroekonomines prognozes. Tačiau skaudžiausiai augančios degalų kainos smogė keleivių ir krovinių vežėjams.

Jau vasarа vežėjai nuogаstavo, kad nesustojus brangti kurui, jiems teks kelti paslaugų įkainius - tai svarsto taksi bendrovės, keleivinio transporto įmonės, krovinių vežėjai. Kai kurios aviakompanijos, iš jų ir „Lietuvos avialinijos“, ketina didinti kuro rinkliavas. Brangstantys degalai neramina ir šalies pramonės gamintojus. O Lietuvos ekonomikos ekspertai neatmeta galimybės, kad dėl kuro kainų didėjimo infliacija gali viršyti 3 proc.

Naujienų agentūros RBC atlikto tyrimo duomenimis, Lietuvoje degalų kainos yra 1,08 karto didesnės už pasaulinį vidurkį. Pagal šį rodiklį Lietuva iš 141 šalies užima 61-аjа vietа, Latvija - 59-аjа, Estija - 77-аjа. Beje, JAV užima 102-аjа, o Rusija - 123-iаjа vietа. Be to, daug kа pasako tas faktas, jog Lietuvoje didmeninė kuro kaina nedidėjo taip greitai, kaip mažmeninė.

Vežėjai dar laukia

Asociacijos „Linava“ transporto politikos ir informacijos sekretorius Algirdas Baranauskas prognozuoja, kad degalų brangimа sunkiai išgyvens tiek mažosios, tiek didelės vežėjų įmonės. Pasak sekretoriaus, asociacijos ir Statistikos departamento duomenys rodo, jog nuo 2001 iki 2004 metų spalio 20 d. asociacijai priklausančių įmonių paslaugų vidutinė kaina kito labai nedaug. Palyginti su 2003 m., šiais metais vežėjų paslaugų vidutinė kaina sumažėjo iki 2,02 Lt/km, todėl vežėjai kol kas laukia ir dairosi vieni į kitus, kurie pirmieji kilstels paslaugų įkainius, nes kitaip prasidės įmonių bankrotai.

Tuo tarpu kuras brangsta labai sparčiai. A.Baranausko teigimu, 2002 m. kuro kaina bendrose sаnaudose sudarė apie 25 proc., o 2004 m. kai kuriose įmonėse jos viršija jau 50 proc. „Taip pat nereikia pamiršti didėjančių mokesčių bei minimalaus atlyginimo didinimo“, - primena sekretorius.

Daugiausia Vakarų rinkoje dirbančios UAB „Immensum“ direktoriaus pavaduotojas Virgilijus Navickas teigia, jog dabartinėmis sаlygomis geriau sekasi Rytų rinkoje dirbančioms bendrovėms. „Kadangi dirbame tik Vakarų rinkoje, degalus perkame Lietuvoje. Iš sunkios padėties išbristi padeda kita aplinkybė - nuo spalio iki metų pabaigos transporto paslaugų poreikis paprastai išauga, todėl šiek tiek kyla ir paslaugų kainos“, - sakė V.Navickas. Tačiau UAB „Immensum“ paslaugų tarifai nuo metų pradžios nepadidėjo, nors darbų savikaina išaugo beveik 10 proc. „Konkuruoti su vakariečiais mes dar turime šiek tiek rezervų, nes lietuvių firmos vairuotojams kol kas moka mažesnius atlyginimus, tačiau juos didiname ir greitai teks dar labiau didinti“, - sakė V.Navickas.

Rezervai išnaudoti

„Degalų brangimo tempai šalyje mūsų vežėjams labai sunkina verslo sаlygas ir mažina šio sektoriaus konkurencingumа tiek vidaus, tiek ir užsienio rinkose, - tvirtina asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius. - Tai liečia ir krovininio transporto, ir keleivinio transporto sektorius. Asociacijos specialistų analizė rodo, jog palyginti su 2001 m., šiemet vežėjų vidutinės pajamos už 1 km padidėjo tik 1 proc., o vidutinės 1 km išlaidos kurui padidėjo 25 proc.“. Kaip teigė prezidentas, spalį kuro kainos padidėjo visoje Europoje, išskyrus Norvegijа ir Belgijа, kuriose dyzelino kaina sumažėjo.

„Be kuro brangimo, vežėjų laukia nauji išbandymai. Tai didėjantys kelių ir kiti mokesčiai, - teigia A.Kondrusevičius. - Vežėjų įmonėms reikia atsiskaityti lizingo bendrovėms, pirkti padangas ir kitas detales. Manau, vežėjų įmonių vidiniai rezervai jau išnaudoti. Todėl ne tik patys vežėjai, bet ir šalies valdžia turi analizuoti susidarančiа situacijа ir palaikyti šį sektorių konkurencingа. Kaip pavyzdys galėtų būti Vokietijos vyriausybė, kuri savo transportininkams kaip kompensacijа už kelių mokesčio didinimа siūlo mažinti transporto priemonės turėtojo mokestį“.

Pasak asociacijos prezidento, nenumaldomai kylant naftos kainoms Prancūzijos ir Belgijos valdžios pareigūnai jau svarsto galimybę kompensuoti akcizo mokestį degalams, o Lietuvos valdininkai šio mokesčio mažinti nesiima.

UAB „Vylaista“ vadovas Vytautas Milėnas stebisi, kad dalis netoliaregiškų vežėjų dempinguoja paslaugų kainas ir taip kenkia visiems rinkos dalyviams. “Manau, netrukus sužinosime apie pirmаsias bankrutavusias įmones, nes jos veža krovinius žemiau paslaugos savikainos. Tai veda į bankrotа. Tuomet sumažės rinkos dalyvių, paslaugų kainos neišvengiamai pakils“, - teigia V.Milėnas.

PVM grаžinimas - kokybiška „Linavos“ paslauga

Atgauti iš Lenkijos 2002 m. II pusmečio PVM lėšas (0,921 mln. Lt) paraiškas pateikė 167 asociacijai „Linava“ priklausančios vežėjų įmonės. Iki š.m. spalio 1 d. už minėtа laikotarpį Lenkijos mokesčių inspekcija vežėjams grаžino 0,91 mln. Lt PVM. Negrаžinta 11 tūkst. Lt, nes pateiktos sаskaitos buvo pripažintos netinkamomis. Atgauti 2003-2004 m. PVM jau panoro 450 vežėjų įmonių, kurios asociacijai pateikė per 25 tūkst. sаskaitų paraiškoms parengti.

Asociacijos „Linava“ vežėjų bendrovės Lenkijos mokesčių inspekcijai yra pateikusios paraiškų susigrаžinti 14,23 mln. Lt PVM. Tačiau dėl neteisingai išrašytų, pavėluotai pateiktų ar fiktyvių sаskaitų dalis sumokėto PVM negrаžinama.

Lenkijos finansų ministerija Lietuvos įmonėms sutiko grаžinti 2002 m. II pusmečio (t. y., atgaline data) PVM. Iš tikrųjų mokesčio grаžinimas prasidėjo tik nuo 2003 m. lapkričio, nes pagal Lenkijos mokesčių inspekcijos tvarkа PVM pradedamas grаžinti praėjus 6 mėnesiams nuo dokumentų pateikimo dienos. Ta tvarka taip pat numato, jog galima pateikti ne trumpesnio kaip 3 mėn., bet ne ilgesnio kaip 1 metų laikotarpio paraiškas.

Kaip teigė asociacijos „Linava“ PVM grаžinimo poskyrio vadovė Danutė Andruškevičienė, dažniausiai Lenkijos mokesčių inspekcija atmeta tas sаskaitas, kurios išrašomos perkant degalus už grynuosius pinigus. Tokiose sаskaitose neretai trūksta įmonių rekvizitų, sаskaitos numerių, nėra išskirta PVM suma arba jos būna fiktyvios. Vadovė sako, jog dar nė karto nepasitaikė, kad būtų atmestos sаskaitos, išrašomos perkant kurа pagal „Petroprofit“ arba „Orlen“ kuro korteles, kurias platina asociacija ir UAB „Linavos“ servisas.

PVM grаžinimo poskyrio darbuotojai kruopščiai tikrina visas vežėjų pateiktas sаskaitas ir gali iš anksto vežėjа informuoti, kurios sаskaitos turi trūkumų ir nebus priimtos. Anot darbuotojų, jie tik negali patikrinti, ar sаskaita fiktyvi. Tai nustato Lenkijos mokesčių inspekcija. ši institucija, atlikusi įmonės pateiktų dokumentų patikrinimа, perveda pinigus į vežėjų įmonės sаskaitа, o PVM grаžinimo tarpininkui (šiuo atveju „Linavai“) atsiunčia atlikimo nutarimа. Jame nurodyta, kada Lenkijos mokesčių inspekcija gavo įmonės dokumentus, įmonei grаžinta suma, įmonės sаskaita ir, jei yra, nepriimtų sаskaitų numeriai su paaiškinimais, kodėl pagal tas sаskaitas negrаžinamas PVM. Nutarimo kopijа visada gauna ir konkreti vežėjo įmonė.

Pasak D. Andruškevičienės, už tarpininkavimа susigrаžinant PVM Lietuvoje dirbančios įmonės ima 13-15% mokestį, asociacija „Linava“ savo nariams šiа paslaugа teikia už 11% mokestį. Be to, vežėjai gali pateikti paraiškas Lenkijos mokesčių inspekcijai ir savarankiškai arba pasinaudoti kitų tarpininkavimu užsiimančių bendrovių paslaugomis.

D. Andruškevičienės teigimu, klaidingai manoma, jog grаžintos PVM sumos patenka į asociacijos sаskaitа. Visi vežėjo įmonei grаžinami pinigai patenka į paraiškoje nurodytа įmonės sаskaitа ir tik tada vežėjas turi atsiskaityti su asociacija už suteiktа paslaugа.

Pasak asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Valdo Gilio, kai kurios vežėjų įmonės, jau atgavusios PVM, asociacijai šiuo metu yra skolingos dar 50 tūkst. Lt. Tačiau generalinis sekretorius vis tiek pataria vežėjams naudotis „Linavos“ paslaugomis pateikiant paraiškas Lenkijos ar Vokietijos mokesčių inspekcijoms. Kaip rodo asociacijos „Linava“ praktika, savarankiškai pildantys paraiškas vežėjai dažnai nepastebi klaidų dokumentuose ir todėl nesusigrаžina dalies lėšų.

šiuo metu asociacija rengia 2004 m. III ketvirčio paraiškas Lenkijos mokesčių inspekcijai bei š. m. gegužės-rugpjūčio mėnesių paraiškas Vokietijos mokesčių inspekcijai.

Lenkijos mokesčių inspekcijai pateikta

grаžinti PVM suma:

2002 m. II pusmetis - 0,92 mln. Lt

2003 m. - 9,25 mln. Lt

2004 m. I ir kai kurių

įmonių II ketvirtis - 4,06 mln. Lt

Iš viso laikotarpiu: - 14,23 mln. Lt

Lenkijos mokesčių inspekcija iki

2004 m. spalio 1 d. grаžino PVM

2002 m. II pusmetis - 0,91 mln. Lt (11 000 Lt negrаžino - blogos sаskaitos)

2003 m. grаžinta - 2, 22 mln. Lt

Iš viso: - 3,13 mln. Lt

Anatolijus JAKIMOVAS

Asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

Primename dėl PVM grаžinimo iš Lenkijos

įmones, norinčias susigrаžinti 2004 metų III ketvirčio PVM iš Lenkijos Respublikos, prašome atsiųsti sаskaitų faktūrų originalus iki š. m. lapkričio 15 d. Jeigu iki nurodytos datos neturėsite visų III ketvirčio sаskaitų, prašome mus informuoti raštu arba telefonu. Primename, kad PVM grаžinamas už pirktus degalus, stovėjimo aikšteles, plovyklas, remontа.

Taip pat informuojame, kad nuo š. m. gegužės 1 dienos, PVM už pirktus degalus galima susigrаžinti ir iš Vokietijos Respublikos: reikia pateikti gegužės–rugsėjo mėnesių sаskaitų faktūrų originalus. Galioja tik tie kvitai, kuriuose pirkimo suma mažesnė nei 100 eurų. Taip pat reikia pateikti PVM mokėtojo registravimа patvirtinantį sertifikatа (išduoda mokesčių inspekcija). šio sertifikato versti į vokiečių kalbа nereikia.

Danutė ANDRUšKEVIčIENė

Asociacijos „Linava“ PVM

grаžinimo poskyrio vadovė

Su VKTI vadovybe aptarti vežėjams svarbūs klausimai

Spalio 26 d. asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, transporto politikos ir informacijos sekretorius Algirdas Baranauskas bei Krovininio transporto skyriaus vadovas Gintautas Ramaslauskas susitiko su Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininku Vidmantu žukausku, jo pavaduotoju Leonu Vilkeliu ir Krovininio transporto skyriaus viršininku Algirdu Kuzmicku. Aptarti papildomų leidimų gavimo į Rusijа bei lietuviškų leidimų, išduotų užsienio vežėjams, kontrolės klausimai.

šiemet vežėjus neramina leidimų stygius į Rusijа. Gali pritrūkti apie 5-8 tūkst. rusiškų leidimų. Susitikime su Valstybinės kelių transporto inspekcijos vadovais asociacijos „Linava“ vadovybė aptarė šiųmetinių kelionės leidimų skyrimo principus, svarstė galimybę gauti papildomų leidimų. Tai turėtų padaryti Susisiekimo ministerijos Kelių ir kelių transporto departamentas, kreipdamasis į Rusijos transporto ministerijа.

Pasak asociacijos transporto politikos ir informacijos sekretoriaus Algirdo Baranausko, Lietuvai įstojus į Europos Sаjungа, pasikeitė užsienio vežėjų, turinčių lietuviškus leidimus, kontrolė. Anksčiau šios problemos nebuvo, kadangi kontrolės funkcijos buvo atitekusios Muitinės pareigūnams. Nuo š. m. gegužės pirmosios lietuviškų leidimų niekas nekontroliuoja, o Valstybinės kelių transporto inspekcijos pajėgos menkos. Tartasi, kaip sustiprinti valstybinių institucijų kontrolę užsienio vežėjams, turintiems lietuviškus leidimus, kokia turėtų būti VKTI ir asociacijos „Linava“ veikla šiuo klausimu. Svarstyti įvairūs pasiūlymai, kaip koreguoti įstatyminę bazę, kad užsienio vežėjai nepažeidinėtų leidimų tvarkos. Nutarta minėtus klau simus apsvarstyti lapkričio viduryje įvyksiančiame asociacijos „Linava“ krovininio transporto tarybos posėdyje.

Kazys MATAčIūNAS

Dėl eismo apribojimų Rygoje

Latvijos vežėjų asociacija „Latvijas Auto“ informavo, jog vadovaujantis Rygos tarybos 2004 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. 228, sunkvežimiams, kurių bendroji masė viršija 5 tonas, nuo 2004 m. spalio 15 d. nebus leidžiama važiuoti darbo dienomis nuo 7.00 val. iki 10.00 val. „Akmens“ tiltu (kiekviena kryptimi), „Salu“ tiltu (centro link) per Dauguvos upę, Dauguvos upės krantine bei gretimomis Rygos gatvėmis. Rygos administracija planuoja įrengti atitinkamus ženklus, kviečiančius sunkvežimių vairuotojus palaukti šalia esančiose aikštelėse arba pasinaudoti aplinkkeliu, einančiu per Rygos elektros stoties tiltа.

Vežėjai, įvažiuojantys į Latvijа, pasienio postuose galės gauti informacijа apie eismo apribojimus, bus supažindinti su vietomis, kuriose įvesti apribojimai, bei informuoti apie Rygos aplinkkelius.

Papildomа informacijа galima rasti interneto svetainėje (Rygos planas su eismo apribojimais ir aplinkkeliais): www.satdep.lv/images/kravas_transp_aizl.jpg

Informacijos ir IT skyrius

Aptartos keleivių vežėjų problemos

Spalio 22-аjа Kaune, UAB „Kautra“ patalpose, rinkosi asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto tarybos nariai. Pasitarime aptartos opiausios pastarojo laikotarpio keleivių vežėjų problemos. Viena iš didžiausių - drastiškai brangstantys degalai, dėl ko transporto įmonės patiria milžiniškų nuostolių. Vien „Kauno autobusų“ sаnaudos per mėnesį padidėjo 100 tūkst. Lt, „Vilniaus autobusų“ - net 300 tūkst. Lt, nuvažiuojamo kilometro savikaina šiais metais išaugo nuo 66 iki 80 ct.

Kauno miesto politikai jau pradėjo kalbėti apie bilietų kainų didinimа. Važiavimo bilietus reikėtų branginti ir sostinėje, antraip kompensacijos už važiavimа miesto transportu miestų savivaldybėms taps nepakeliama našta. Kai kurie vežėjai pranešė, kad didins važiavimo kainas jau nuo lapkričio mėnesio, kadangi negali dirbti nuostolingai.

Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis informavo, kaip vyksta Transporto lengvatų įstatymo pataisų priėmimas. Susisiekimo ministerija, prašydama keleivių vežėjų pratęsti lengvatų studentams taikymа savo sаskaita, pažadėjo, kad klausimas bus išspręstas keleivinio transporto įmonių naudai. Susisiekimo ministerija ėmėsi realių žygių: parengė Transporto lengvatų įstatymo pataisos projektа ir išsiuntinėjo jį derinti kitoms ministerijoms. Nneaiški pasirodė švietimo ministerijos pozicija, kuri anksčiau taipogi žadėjo palaikyti pataisų priėmimа. šiek tiek suabejojusi dėl vežėjų skaičiavimų - 5,8 mln. Lt - pastaruoju metu pažadėjo surasti lėšų vežėjų nuostoliams kompensuoti ir Finansų ministerija. Artimiausiu metu turėtų paaiškėti, ar problema bus išspręsta vežėjų naudai.

Keleivinio transporto įmonių vadovai neslėpė savo pasipiktinimo 9-ajame žurnalo „Kelias“ numeryje pasirodžiusiu straipsniu „Linavos“ ultimatumas“. Asociacija „Linava“ parašė atsakymа „Kelio“ redakcijai. Pateikiame laiško tekstа.

„Apie šiа problemа dauguma Lietuvos leidinių rašė rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais. Korespondentai nagrinėjo šį klausimа nuodugniai - susitikinėjo su vežėjais, studentais ir asociacijos „Linava“ darbuotojais. Laikraščiuose ir žurnaluose pasirodė nemažai objektyvių straipsnių šia tema, kurių tikslas - išaiškinti skaitytojams padėtį.

Deja, Jūs „pramiegojote“. šiuo metu ši tema nėra „sensacija“. Lengvatų studentams suteikimo galimybės keleiviniame kelių transporte buvo svarstomos daug kartų ir įvairiuose lygiuose. Prieš dvi savaites asociacija „Linava“ paprašė keleivių vežėjų pakeisti savo sprendimа ir tęsti nuolaidų teikimа studentams tolimojo susisiekimo autobusuose.

Dar 2003 metų pradžioje asociacijos „Linava“ darbuotojai buvo susitikę su studentų organizacijų vadovais ir informavo juos apie tai, kad teikiama nuolaida yra laikina, ir kad vežėjai dėl finansinių problemų negalės taikyti jos nuolat. šiame susitikime studentų lyderiai pareiškė, kad sieks Transporto lengvatų įstatymo pataisos. Vežėjų pavedimu, asociacija „Linava“ 2003 m. ir šių metų pradžioje raštu priminė Lietuvos studentų sаjungai ir Lietuvos studentų atstovybių sаjungai apie šios problemos sprendimo būtinumа. Jokių ultimatumų ir „griežtų ir konfrontuojančių viešų pareiškimų“ iš asociacijos vadovų šia tema nebuvo.

Straipsnio tonas ir teiginiai rodo, kad autoriai nesiekė tikslo informuoti skaitytojus apie problemа ir jos sprendimo eigа, jų tikslas - eilinį kartа mesti šešėlį ir apjuodinti vežėjų asociacijа „Linava“. Tokia žurnalo „Kelias“ „specializacija“ jaučiama nuo pat šio leidinio įkūrimo. Tai jau nieko nestebina, tačiau tai nedaro garbės leidiniui ir nedidina jo populiarumo.

Daug dėmesio pasitarime skirta ir skaudžiausiai vežėjams - nelegalų - problemai. Nors nelegaliai dirbantys vežėjai turėtų būti valstybės, o ne legalių vežėjų galvos skausmas, tačiau iki šiol taip nėra. Keleivinio transporto įmonės didžiules lėšas išleidžia autobusų stočių apsaugai, tačiau ir tai nuo įžūliai besibraunančių nelegalų neapsaugo. Nemenkas smūgis būtų suduotas nelegaliems vežėjams, jei pagaliau įteisintų lengvatas studentams tolimojo susisiekimo maršrutuose. Tarybos nariai svarstė, ar nevertėtų įkurti saugos firmos, kuri dirbtų visoje respublikoje, kontroliuotų skirtingų šalies miestų stotis. Nutarta, kad visų šalies keleivių vežėjų įmonių vadovai iki lapkričio 15 d. turėtų pateikti asociacijai „Linava“ savo siūlymus, kaip geriau apsaugoti rinkа nuo nelegalia veikla besiverčiančių vežėjų.

Aptartas regioninių pasitarimų organizavimas. Nutarta į juos, kaip ir kasmet, kviesti atsakingus savivaldybių darbuotojus bei Vyriausybės atstovus apskrityse. Kiekvieno regiono pasitarimų datos bus nurodytos vėliau.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Vežėjų žinios"
Spalis Nr. 20 (80)

"Linava" informuoja

Naujienos

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

Valstybės sienos apsaugos tarnyba

Naujienos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

Naujienos

Susisiekimo ministerijoje

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams