Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

Daugybę metų - nuo automobilio atsiradimo iki paskutiniųjų XX a. dešimtmečių - kelių transportas kartais stichiškai ir karštligiškai, o kur kas dažniau nuosekliai ir tvarkingai tobulėjo. Palyginti stabilios kuro kainos bei nuolat didėjanti krovinių vežimo nuo durų iki durų paklausa skatino sunkvežimių gamintojus kurti vis didesnes ir vis galingesnes transporto priemones. Ir gaminti jų vis daugiau. Visa tai anksčiau ar vėliau neišvengiamai turėjo atsiliepti, nes tiek kažko stoka, tiek perteklius visuomenei pridaro nemaža rūpesčių ir ji ieško būdų, kaip išspręsti naujas užgriuvusias problemas.

XX a. pabaigoje išryškėjo dvi prieštaringos tendencijos: gabentinų krovinių srautai nuolat didėja, tačiau nuolat auga ir naftos kainos. Dar prieš 5-7 metus ekonomistai prognozavo: jei barelio kaina pakils iki 33 dolerių, pasaulį ištiks ekonominė katastrofa. Pernai barelio kaina šoktelėjo ir stabiliai laikėsi ties 50 dolerių riba. Katastrofos pasaulio mastu neįvyko, tačiau transporto kompanijos skaičiuoja milžiniškus nuostolius. Kaip, beje, ir sunkvežimių gamintojai, tik pastaraisiais metais pradėję lipti iš stagnacijos duobės.

Analizuodami rinkos pokyčius, ekonomistai pastebėjo, kad pasaulinė katastrofa dėl milžiniško naftos kainų šuolio neįvyko tik todėl, kad kažkas amortizavo pasekmes. Nereikia būti finansų genijumi, kad pasakytum, jog tas kažkas - naftos gaminių vartotojai. Jie, nepaisydami vos ne kasdien lyg ant mielių kylančių kuro kainų, neperkėlė šio augimo pasekmių ant eilinio vartotojo pečių. Tačiau juo toliau, juo labiau tampa akivaizdu, jog ilgai šitaip tęstis negali: kiekvienos įmonės veiklos variklis - pelnas, jeigu jo nėra - įmonė pasmerkta žlugti. Realus bankrotų bei stagnacijos pavojus kaip ta komunizmo šmėkla jau pradėjo klaidžioti po Europа.

Pirmieji jа pastebėjo, ko gero, sunkvežimių gamintojai. Matydami, kokiа didelę (ir vis didėjančiа!) vežimų savikainos dalį sudaro išlaidos kurui, jie ėmė kurti vis taupiau dyzelinа naudojančius variklius. Pasekmes vežėjai pajuto greit: sumažinus kuro sаnaudas 5 proc., įmonė, turinti 500 automobilių, per metus nuvažiuojančių 120 tūkst. kilometrų, sutaupo apie milijonа litrų dyzelino. Tačiau kuro kainos vis dėlto kilo kur kas sparčiau negu inžinieriai tobulino variklius. IRU, suvokusi virš vežėjų pakibusio pavojaus mastа, pabandė sukurti praktines rekomendacijas vežėjams. Jų esmė - tiksli ir aiški transporto įmonės išlaidų kalkuliacija, akivaizdžiai atskleidžianti kuro kainų didėjimo įtakа vežimų savikainai, o tikslas - priversti krovinio gabenimo užsakovа šių išlaidų didėjimu pasidalinti su vežėju. Vokietijos nacionalinė vežėjų asociacija (BGL) rekomenduoja savo nariams į sutartį su klientais įtraukti punktа apie transporto kompanijos paslaugų indeksavimа atsižvelgiant į kuro kainas.

Rekomenduoti, žinoma, lengviau negu tai padaryti - niekas nenori papildomų išlaidų. Antra vertus, netgi tie krovinių siuntėjai, kurie suvokia, jog vežėjai vieni negali prisiimti kylančių kuro kainų pasekmių, prisibijo, kad šia dingstimi gali būti pasinaudota ir jie bus priversti mokėti daugiau negu pabrango kuras. Jų kontrargumentas derybose dėl vežimo kainos - reikalavimas pateikti išsamiа transporto kompanijos išlaidų kalkuliacijа. Siekdama padėti transporto įmonėms, IRU, apibendrinusi Vokietijos (BGL) ir Britanijos (FTA) vežėjų asociacijų pateiktus duomenis, sudarė transporto įmonės eksploatacijos išlaidų lentelę, kurioje atsižvelgiama į didėjančių kuro kainų įtakа vežimo savikainai.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (49)

Aktualijos

KURAS BRANGSTA, TURI BRANGTI IR PASLAUGOS

Naujenos

Alternatyvos

Biodyzelino kelias: nuo rapsų lauko iki degalų bako

Idėjos

Olandijos eksperimentas: 25,25 m ir 60 t

Padangos

Kuo apauti vilkikа?

Pas kaimynus

Amerikietiškų vilkikų privalumai

Patirtis

GVZ PRADEDA IR LAIMI

Psichologija

KADA „PELėDAI“ į REISА?

Servisas

„Linavos“ servisas: degalų įsigijimo projektas Lietuvos vežėjams

Užsienyje

Naujovės pasaulio darbo rinkoje

Transporto politika

Intelektualizuotos transporto sistemos ir jų perspektyvos Lietuvoje

NAUJIENOS Iš BRIUSELIO TRUMPAI: 2004-ųjų PABAIGA

Perspektyvos

APIE VILTIS, PROJEKTUS IR KASDIENį GYVENIMА

Keleivinis transportas

METų SANDūROJE

Technika

IR VėL APIE PADANGų KONTROLę...

Palyginamasis testas

Teisė

Neterminuotos ir terminuotos darbo sutartys

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

IR į DARBА, IR į SODА NUVAžIUOSI TU SU šKODA...