Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

įstatymo pataisa - smūgis nelegaliems keleivių vežėjams

Nuo 2005 m. sausio 1 d. įsigaliojusi Transporto lengvatų įstatymo pataisa studentams įteisina pigesnes keliones tarpmiestiniais autobusais. Priimtas įstatymas suteikia teisę su 50 proc. nuolaida įsigyti vienkartinį važiavimo bilietа tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusuose aukštųjų ir aukštesniųjų mokyklų dieninių skyrių studentams bei profesinio mokymo įstaigų dieninių skyrių moksleiviams.
Anot asociacijos “Linava“ generalinio sekretoriaus Valdo Gilio, įstatymo pataisa yra naudinga ne tik studentams, bet ir keleivių vežėjams. “Keleivinio transporto įmonėms Transporto lengvatų įstatymo pataisa naudinga keliais aspektais: suvienodino konkurencines sаlygas tarp geležinkelio ir kelių keleivinio transporto vežėjų, o patirtos išlaidos dėl transporto lengvatų taikymo studentams bus kompensuojamos iš valstybės biudžeto, - sako V. Gilys. - Labai svarbu tai, kad ši pataisa suduos rimtа smūgį nelegaliems keleivių vežėjams, su kuriais vien tik autobusų parkams kovoti itin sunku“.
Asociacijos Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis teigia, kad tik bendromis savivaldybių kontrolės tarnybų, kitų valdžios institucijų bei keleivių vežimo įmonių pastangomis galima bus įveikti nelegalų keleivių vežimo verslа. Neretai girdima visuomenę klaidinanti nuomonė, jog prie autobusų stočių keleivius viliojantys nelegalūs vežėjai užsiima teisėtu smulkiuoju verslu. “Jeigu mūsų autobusų parkai dirbtų pagal nelegalių vežėjų principus, tai žlugtų reguliarusis tolimasis susisiekimas, - sako E.Stolovickis. - Tokia veikla draudžiama visose Europos Sаjungos šalyse“.
Asociacijos “Linava“ duomenimis, per 2004 m. I pusmetį 50 didžiausių keleivinio transporto įmonių sumokėjo daugiau kaip 36 mln. Lt mokesčių. Vadinasi, už kiekvienа autobusа legalus vežėjas sumokėjo po 13,3 tūkst. Lt (per metus - 26,6 tūkst. Lt). O nelegalių mikroautobusų savininkai valstybei mokesčių visai nemoka.

Keleivių vežėjai netaiko maksimalių paslaugos tarifų

2004 m. gruodžio 28 d. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija po svarstymo kai kurioms vežėjų įmonėms patvirtino tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais važiuojančių autobusų paslaugų naujus maksimalius tarifų dydžius. Vidutiniai maksimalūs tolimojo susisiekimo tarifai iki šiol svyravo 12-15 ct už kilometrа. Komisija juos padidino nuo 14 iki 17 centų.
Sprendimas didinti maksimalius tarifų dydžius motyvuotas išaugusiomis dyzelino kainomis bei įstatymų numatyta tvarka pasikeitusiais vežėjams privalomais mokesčiais. Sаnaudų didėjimo priežastis - įsigaliojęs Lietuvos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymas. Vidutinis autobuso draudimo įmokos dydis nuo 2004 m. gegužės l d. padidėjo iki 568 Lt. Dar viena priežastis - padidėjusios išlaidos dėl transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio, kurio dydis yra 350-500 Lt.
Dėl minėtų priežasčių nuo 1999 m. iki 2004 m. vežėjų l km ridos sаnaudos padidėjo 13,65 proc. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Transporto skyrius, išnagrinėjęs besikreipusių vežėjų skaičiavimus, pasiūlė komisijai patvirtinti keleivių vežimo tolimojo susisiekimo maršrutais didesnius maksimalius tarifų dydžius.
Pasak “Linavos“ viceprezidento Mindaugo Grigelio, iki šiol Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nustatytų maksimalių tarifų dydžių transporto bendrovės netaikė ir keleivius veždavo maždaug 5 proc. pigiau.
Kaip teigė asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis, nauji maksimalūs paslaugos tarifai įvedami tam, kad nustatydamos tolimojo susisiekimo autobusų bilietų kainas įmonės neturėtų jų viršyti. “Tačiau tai nereiškia, kad keleivių vežėjai taikys maksimalius paslaugų tarifus, - teigia vadovas. - Iki šiol taip pat veždavome šiek tiek pigiau, nei leisdavo maksimalūs tarifai“.


Vežėjai aptarė naujo mokesčio taikymo aspektus


2004 m. gruodžio 27 d. asociacijos “Linava“ iniciatyva vyko Lietuvos automobilių kelių direkcijos, Valstybinės kelių transporto inspekcijos bei asociacijos „Linava“ atstovų susitikimas, kuriame siekta išsiaiškinti transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio taikymo aspektus ir jo dydį.
Lietuvos automobilių kelių direkcija parengė Vyriausybės nutarimo Nr.108 “Dėl Lietuvos respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“ pakeitimo projektа, kuris turi numatyti minėto mokesčio taikymo bei surinkimo mechanizmus.
Susitikime vežėjai siekė išsiaiškinti svarbiausius nutarimo taikymo aspektus.
Daug klausimų “Linavos“ atstovams kilo dėl transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio dydžio, jo taikymo tvarkos tiek Lietuvos, tiek užsienio vežėjams, taip pat ir dėl leidimų transporto priemonėms, viršijančioms nustatytus matmenis ir leistinа maksimalų svorį išdavimo tvarkos.
Asociacijos “Linava“ atstovai pastebėjo, jog nėra iki galo aiškus transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio kontrolės mechanizmas. Susitikime nuspręsta, kad asociacija “Linava“ savo pastabas bei pasiūlymus dėl rengiamo nutarimo projekto artimiausiu metu pateiks Susisiekimo ministerijai.

Anatolijus JAKIMOVAS

Prezidiumo posėdyje - regioninių pasitarimų rezultatai ir aktualijos


2004 m. gruodžio 16 d. vykusiame asociacijos “Linava“ prezidiumo posėdyje buvo apsvarstytos vežėjų regioniniuose pasitarimuose iškeltos problemos, jų sprendimo būdai bei asociacijos veiklos klausimai.
Prezidiumo narių nuomone, regioniniai pasitarimai vyko konstruktyviai, tačiau tikėtasi didesnio vežėjų aktyvumo - dalyvavo mažiau nei 40 proc. asociacijos narių.
Pagrindinės pasitarimų temos - brangstantis kuras, dienpinigių mokėjimo tvarka ir kelių mokesčiai. Taip pat nuodugniai buvo aptarinėjamas kelionės leidimų į Rusijа trūkumas, racionalesnis jų paskirstymas bei panaudojimas. Asociacijos „Linava“ prezidento Algimanto Kondrusevičiaus teigimu, šiuo metu į Rusijа ir NVS šalis nuolatos važinėja apie 800 vežėjų įmonių.
Nemažai vežėjų pareiškė pastabas Valstybinei kelių transporto inspekcijai dėl neoperatyvios informacijos apie kelionės leidimų panaudojimа, nepakankamа užsienio vežėjų kelionės leidimų naudojimo kontrolę. Vežėjai prašė, kad asociacija kiek įmanoma operatyviau pateiktų jiems informacijа apie krovinių vežimo sаlygas, kelių mokesčius, muitinės reikalavimų pasikeitimus ir pan.
Prezidiumo nariai taip pat svarstė TIR knygelių kainų didinimo klausimа. Prezidiumas įpareigojo sekretoriatа kitam prezidiumo posėdžiui parengti argumentuotа galimų sprendimų planа arba projektа.
Posėdyje taip pat pritarta sekretoriato vykdomam statistinių duomenų surinkimo ir jų panaudojimo projektui bei aptarti narystės asociacijoje klausimai.
Diskutuota apie Lenkijos transporto inspekcijos pareigūnų ne visada pagrįstus reikalavimus ir skiriamas baudas (iki 6000 zlotų). Asociacijos Krovininio transporto skyriaus duomenimis, jau yra žinoma per 20 tokių atvejų. Nukentėjusios įmonės apskundė kaimyninės šalies transporto inspekcijos pareigūnų sprendimus Lenkijos teismams. Asociacija dėl to taip pat kreipėsi į Lietuvos susisiekimo ministerijа, kad ji surengtų su lenkų suinteresuotomis institucijomis bendros komisijos posėdį šiam klausimui aptarti, tačiau reikalai kol kas nejuda. Pasak specialistų, minėtа problemа sprendžiant tik teismuose, procesas užsitęstų 6-8 mėn.

Asociacija „Linava“ konsultuoja ir pataria vežėjams


Asociacijos “Linava“ PVM grаžinimo poskyrio specialistai atkreipia vežėjų dėmesį į tai, jog tiek Lenkijos mokesčių inspekcijos, tiek Vokietijos mokesčių inspekcijos darbuotojai labai kruopščiai ir priekabiai tikrina visus PVM grаžinimo paraiškose esančius dokumentus, todėl net dėl mažiausios klaidelės ar netikslumo kai kurios sаskaitos gali būti atmestos.
Lenkijos mokesčių inspekcija informavo asociacijа “Linava“, jog sаskaitas už kuro pirkimа išrašiusios įmonės „Mostki“, „Disielpol“, „Warnica“, „Welicko“ nėra registruotos Lenkijos mokesčių inspekcijoje kaip PVM mokėtojos, todėl jų sаskaitos atmetamos. Lietuvos vežėjai yra pateikę firmos “LOMO Lorens Mohr GmbH & Co.KG“ 2003 m. išrašytų kuro pirkimo sаskaitų. Lenkijos mokesčių inspekcija informuoja, kad 2003 m. ši firma nebuvo užsiregistravusi kaip mokesčių mokėtoja, todėl pagal tas sаskaitas PVM negrаžinamas.
Vežėjai yra pateikę firmų „Targopal“, „Marwil“, „Szejk“ ir „Urbimax“ išrašytų sаskaitų. Tačiau, anot Lenkijos mokesčių inspekcijos, šios firmos į savo finansinės atskaitos dokumentus labai dažnai neįtraukia mūsų vežėjams išrašytų sаskaitų, todėl šios PVM sumos nebus grаžintos.
Vokietijos mokesčių inspekcijos specialistai taip pat griežtai reikalauja, kad sutaptų įmonės juridinis adresas sаskaitoje ir pateikiamoje paraiškoje. Asociacija „Linava“ atkreipia vežėjų dėmesį į tai, jog vokiečiai priima tik tokius čekius, kuriuose bendra kuro pirkimo suma neviršija 100 EUR. Jei čekyje nurodyta suma didesnė nei 100 EUR, tada reikalinga sаskaita faktūra. Nuo 2004 m. gegužės 1 d. Vokietija pradėjo gražinti PVM. Paraiškas už Vokietijoje pirktа kurа Vokietijos mokesčių inspekcijai galima pateikti kas 3 mėnesius.
Asociacijos “Linava“ atstovai teigia, jog dar nepasitaikė atvejų, kad būtų atmestos sаskaitos, išrašytos perkant kurа pagal “Petroprofit“ arba “Orlen“ kuro korteles, kurias platina asociacija ir “Linavos“ servisas. Asociacijos generalinis sekretorius Valdas Gilys pataria vežėjams vengti pirkti degalus pirmiau išvardytų firmų degalinėse. “Jei Lenkijoje degalus perkate už grynuosius pinigus, tai pirkite tik gerai žinomų firmų degalinėse arba pasinaudokite asociacijos platinamomis kuro pirkimo kortelėmis“, - siūlo generalinis sekretorius.
.

Anatolijus JAKIMOVAS
Asociacijos „Linava“ spaudos atstovas

Dėl tranzitu vežamų gyvūninių produktų reikalavimų pasikeitimo
Nuo 2005 m. sausio 1 d. keičiasi tam tikrų gyvūninių produktų vežimo tranzitu per Europos Sаjungos teritorijа tvarka:
1. Jei gyvūninių produktų siunta bus vežama tiesiogiai per Europos Sаjungos teritorijа iš trečiosios šalies į trečiаjа šalį arba skirta sandėliuoti muitinės sandėlyje, ji turi atitikti šiuos reikalavimus t. y. siuntа turi lydėti:
- originalus veterinarijos sertifikatas (tranzitui per ES teritorijа);
- originalus veterinarijos sertifikatas, skirtas trečiajai šaliai;
- užpildyta veterinarinio įvežimo dokumento (VID) I dalis.

2. Pasienio veterinarijos postui pateikiami dokumentai:
- Veterinarijos sertifikato originalas, kurį išduoda šalis siuntėja (skirtas trečiajai šaliai, pvz., Rusijai, Kazachstanui ar pan.);
- Veterinarijos sertifikato originalas, kurį išduoda šalis siuntėja tranzitui per ES teritorijа;
- Asmuo, atsakingas už siuntа, turi užpildyti veterinarinio įvežimo dokumento I dalį.
Smulkesnė informacija teikiama interneto puslapyje: www.vet.lt


Dėl laminuotų EB leidimų kopijų naudojimo Vokietijoje


Informuojame, kad 2004 m. rugsėjo 9 d. Vokietijoje įsigaliojo įstatymas, draudžiantis laminuoti krovinių vežimo dokumentus ir sertifikatus, įrodančius transporto priemonės atitikimа tam tikriems technikos, saugos ir aplinkosaugos reikalavimams.
Lietuvos susisiekimo ministerijos prašymu Vokietijos Federalinė susisiekimo, statybos ir būsto plėtros ministerija išimties tvarka Lietuvos vežėjams suteikė pereinamаjį laikotarpį iki 2005 m. gruodžio 31 d., per kurį vežėjai nebus baudžiami, vykdami per Vokietijos teritorijа su laminuotomis Europos Bendrijos leidimų kopijomis.

Dėl ETMK leidimų naudojimo


Susisiekimo ministerija iš Lietuvos ambasados Rusijos Federacijoje gavo Rusijos Federacijos transporto ministerijos laiškа, kuriame informuojama, kad pasitaiko atvejų, kai Lietuvos vežėjai ETMK leidimus naudoja tik dvišaliams (t. y. tarp tų pačių šalių) krovinių vežimams. Todėl primenama, kad toks ETMK leidimų naudojimas laikomas pažeidimu, už kurį šis leidimas gali būti atimtas.
Susisiekimo ministerija papildomai informuoja, kad vadovaujantis ETMK daugiašalės kvotos naudojimo vadovu CEMT/CM(2001)9/ FINAL bei Europos transporto ministrų konferencijos daugiašalės kvotos leidimų tarptautiniam krovinių vežimui kelių transporto priemonėmis naudojimo ir išdavimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. rugsėjo 22 d. įsakymu Nr.357, ETMK leidimas gali būti panaikintas, jei jis per ataskaitinį dviejų mėnesių laikotarpį naudojamas kroviniams vežti tik tarp tų pačių dviejų valstybių. Todėl siekiant užtikrinti nepriekaištingа ETMK leidimų naudojimа, vežėjai ETMK leidimus privalo naudoti tik nustatyta tvarka.


Dėl prekių tikrinimo muitinės pareigūnams


Vilniaus teritorinė muitinė 2004 12 23 raštu Nr.2B-03-12860 informavo, kad:
“Muitinė, norėdama patikrinti prekes, turi teisę bet kuriuo metu pareikalauti jas iškrauti bei išpakuoti, vadovaudamasi 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr.2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksа, 46 str. 2 dalimi bei Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 33 str. 5, 6 dalimis. Dėl to atsiradusios išlaidos tenka asmeniui, kurio prekės tikrinamos.
Nuo 2005 m. sausio 3 d. Medininkų kelio poste veiklа vykdys įmonė, kuri deklaranto ar jo įgalioto atstovo, muitinės procedūros vykdytojo (vežėjo - asociacijos past.) prašymu, teiks mokamas prekių iškrovimo / pakrovimo paslaugas. Tokias paslaugas ateityje taip pat numatoma teikti šalčininkų bei Raigardo kelio postuose.
Atrenkant prekes tikrinimui, muitinės pareigūnai griežtai vadovausis teisės aktais, reglamentuojančiais muitinės veiklа.“


Dėl krovinių palydos Kazachstano teritorijoje


Lietuvos Respublikos ambasada Kazachstano Respublikoje informuoja, kad į ambasadа siūlydami lydėti Lietuvos vežėjus, gabenančius krovinius Kazachstano teritorija, kreipėsi lietuvių bendruomenės Karagandoje pirmininkas Vitalijus Tvarionas (jis yra sukarinto junginio padalinio vadovas) ir nevalstybinio sukarinto junginio “Viking“ direktorė T. Ivanova.

Kaip žinome, Kazachstano teritorija eina per neapgyvendintas stepes, kur pakelės gyvenvietės viena nuo kitos nutolusios per šimtus kilometrų, o dažnose kelių atkarpose neveikia ir mobilusis telefonas. Neretai šiuose keliuose tyko įvairūs pavojai.
Todėl Lietuvos ambasada Kazachstane tikisi, kad šis pasiūlymas susilauks Lietuvos vežėjų dėmesio ir, esant būtinybei, juo pasinaudos suinteresuotos Lietuvos transporto įmonės.
Saugos tarnybos “Viking“ paslaugos tarifai už transporto priemonių palydа yra 1 USD už kiekvienа nuvažiuotа kilometrа. Dėl krovinių palydos Kazachstano teritorijoje galima kreiptis tel. 83212 56 71 39 arba el. paštu lituanica@mail.kz <mailto:lituanica@mail.kz>

Dėl „Toll Collect“ terminalų


Papildomai informuojame, kad “Toll Collect“ terminalų sаrašа bei žemėlapį su terminalų išdėstymu galima rasti internete, adresu http://www.toll-collect.de/mautstellensuche/index_gb.jsp;jsessionid=E7D6B8814E4863178B0A88C664B816FC?locale=en. Taip pat informuojame, kad žemėlapį (Mauto atlasа) su gausia informacija apie apmokestintа kelių tinklа, terminalų vietas, serviso partnerius Vokietijoje bei artimiausiame užsienyje galima nemokamai užsakyti išsiuntus prašymа faksu + 49 (0) 951 7003509. Vokietijos apmokestinamų greitkelių atkarpų tikslius atstumus (km) galima rasti interneto puslapyje http://www.mauttabelle.de/. šiais duomenimis bus patogu naudotis tikrinant “Toll-collect“ ataskaitas.


Dėl automobilių statymo Jungtinėje Karalystėje


Kadangi kai kurie užsienio šalių vairuotojai susiduria su netikėtomis problemomis, RHA vežėjų asociacija atkreipia dėmesį į šiuos dalykus: automobilių statymas greitkelių servisų aikštelėse pirmаsias dvi valandas nėra apmokestinamas, tačiau vėliau vairuotojas privalo mokėti statymo mokestį. To nepadarius gali būti skiriama bauda bei sustabdyta transporto priemonė. Statyti transporto priemones privačiose žemėse draudžiama; dėl bet kokio pažeidimo gali būti sulaikyta transporto priemonė.


Pasikeitimai šveicarijoje


Europos Komisijos energijos ir transporto generalinis direktoratas informavo, kad nuo 2005 m. sausio 1 d. šveicarijoje maksimalus leistinas svoris sunkiasvorėms krovininėms transporto priemonėms yra 40 t. Transporto priemonėms, kurių bendrasis leistinas svoris neviršija 40 t, leidimai nebus reikalingi.
Remiantis vidaus transporto komiteto nutarimu Nr. 2004/1, sunkiasvorėms krovininėms transporto priemonėms, kurių maksimalus leistinas svoris iki 40 t, važiuojančioms 300 km atstumu, taikoma rinkliava pagal šias kategorijas:
- 1 kategorija (EURO 0 ir EURO 1) - CHF 346;
- 2 kategorija (EURO 2) - CHF 302;
- 3 kategorija (EURO 3, EURO 4, EURO 5) - 258 CHF.

Didėja Mont Blanc ir Frejaus tunelių tarifai

Tarpvyriausybinė Mont Blanc ir Frejaus tunelių priežiūros komisija pranešė, kad nuo 2005 m. sausio 1 d. 00.00 val. didėja rinkliavų tarifai. Euro 2 ir Euro 3 klasių sunkvežimiams tarifai (be PVM) didėja 4,32 proc., o Euro 1 - 4,07 proc.

Informacijos ir IT skyrius

"Vežėjų žinios"
Sausis Nr. 1 (85)

"Linava" informuoja

Naujienos

Degalai

„Aris Baltija“ siūlo kuro korteles

Klausimėlis

Degalų kortelės: patogumas ar landa vagims?

Modeliai

“Irisbus” šeimyną papildė “Daily Tourys”

Mūsų kalba

Neteiktini vertiniai – praeities palikimas

Stambiu planu

“Mercedes-Benz Vito” ir “Vito” 4x4

Vežėjų mokykla

Būsimieji trakeriai – ir Joniškyje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Perspektyvos

Dyzelinas iš dujų ir pjuvenų?

Keleivinis transportas

Visuomeninis transportas Europos širdyje

Technika

Navigacija sunkvežimiuose: problemos ir perspektyvos

Teisė

2004 m. priimtų teisės aktų apžvalga