Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujienos

V A S A R I S KRONIKA

Vasario 9 d. „Linavos“ mokymo centre vykusiame seminare vežėjus konsultavo RF federalinės muitinės tarnybos (FMT) Muitinės kontrolės organizavimo tarnybos viršininko pavaduotojas A.Korovinas ir Muitinio tranzito kontrolės skyriaus viršininko pavaduotojas K.Siaskovas.

Vasario 15 d. asociacijos „Linava“ prezidiumo posėdyje aptarta vežėjų regioninių susirinkimų darbotvarkė, patvirtintos jų datos bei susirinkimų vietos.

Vasario 16-19 d. asociacijos „Linava“ delegacija lankėsi Maskvoje ir su Rusijos vežėjų asociacijos ASMAP specialistais, Transporto ir susisiekimo ministerijos, draudimo bendrovės „Ingosstrach“ bei Federalinės muitinės tarnybos pareigūnais aptarė Lietuvos vežėjų veiklos perspektyvas šioje šalyje.

Vasario 24 d. Vežėjų asociacija „Linava“ gauna vis daugiau kelių transporto įmonių raštiškų pranešimų, kad, palyginti su praėjusių metų balandžio mėnesiu, šalyje veikiančios draudimo bendrovės 2,5-3 kartus padidino transporto priemonės savininko ir valdytojo civilinės atsakomybės draudimo įmokа.

Pasak asociacijos generalinio sekretoriaus Valdo Gilio, š.m. balandžio mėnesį daugeliui transporto įmonių baigiasi turimų draudimo polisų galiojimo laikas, tad įmonės pradėjo sudarinėti naujas draudimo sutartis. Gali būti, kad tai paskatino draudimo bendroves sutartinai pakelti kainas.

„Linavos“ vadovų teigimu, vežėjų asociacija dėl susiklosčiusios situacijos ketina kreiptis į Konkurencijos tarybа dėl galimo draudimo bendrovių kartelinio susitarimo.

Linava vakar, šiandien, rytoj

Kovo septintаjа asociacija „Linava“ surengė spaudos konferencijа, kurioje prezidentas Algimantas Kondrusevičius, viceprezidentas Mindaugas Grigelis ir generalinis sekretorius Valdas Gilys informavo žiniasklaidos atstovus apie vežėjų pasiektus darbo rezultatus, dabarties aktualijas ir veiklos perspektyvas.

Vidmantas KLIUKAS

Išlieka stipriausieji

Keturioliktus metus gyvuojanti vežėjų asociacija „Linava“ patyrė ir geresnių, ir sunkesnių laikų. Nevienareikšmiškai vertinamas ir pastarųjų metų laikotarpis. Dabar asociacija vienija apie 1260 keleivinio bei krovininio transporto įmonių. Akivaizdu, kad narių sumažėjo, bet transporto parko gausėjimas rodo, kad išliko stipriausios, geriausiai veiklа organizuojančios transporto įmonės.Vien tik pernai Lietuvos vežėjai nusipirko apie 1800 krovininių automobilių. Dalis jų pakeitė senuosius sunkvežimius, kurie buvo nurašyti ar parduoti. Kita dalis pagausino transporto parkа, kuris, pagal asociacijos narių apklausos duomenis, padidėjo tūkstančiu vilkikų. ženklus parko pagausėjimas išryškino dar vienа problemа - profesionalių vairuotojų tarptautininkų trūkumа.

Praėję 2004-ieji buvo gausūs įvykių, iš kurių svarbiausias - Europos Sаjungos plėtra, vežėjams reiškianti naujų rinkų atvėrimа. „Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius teigė, kad vežėjai pernai neturėjo problemų dėl Lenkijos, Austrijos bei Italijos leidimų kroviniams gabenti. Antra vertus, išsibalansavo krovinių vežimo rinka: padidėjo transporto priemonių skaičius, padidėjo krovinių pristatymo greitis, bet krovinių srautai neišaugo.

Lietuvos transporto įmonėms atėjo sunkesni laikai - jų pelningumas sumažėjo dėl išaugusių sаnaudų. Pernai sаnaudos degalams padidėjo beveik 30 proc., darbo jėgos kaina - 22 proc. Deja, dėl padidėjusios konkurencijos šių išlaidų vežėjai negali kompensuoti didindami frachtų kainas ir pasidalinti jomis su ekspeditoriais, prekių siuntėjais ar gavėjais. Pigias vežimo paslaugas Lietuvos rinkoje pradėjo siūlyti Slovakijos, Lenkijos, Latvijos, Estijos vežėjai. Norint išlikti konkurentabiliems, Lietuvos vežėjams tenka nuolat investuoti į krovinių gabenimo verslа. Analizė rodo, kad pernai „Linavos“ nariai pirko ne tik naujas transporto priemones, bet ir įdiegė naujas informacines technologijas, palengvinančias vežėjų darbа bei mažinančias sаnaudas.

Teisinė aplinka palanki

keleivininkams

Apžvelgdamas keleivinio transporto įmonių veiklа, asociacijos „Linava“ viceprezidentas Mindaugas Grigelis minėjo, kad dabar „Linavai“ priklauso 67 įmonės, vežančios keleivius. Iš jų 32 - savivaldybėms priklausantys autobusų parkai, daugiau nei trys dešimtys - privačios bendrovės, į „Linavа“ įstojo ir turizmo asociacija. Keleivių vežimo įmonėse dirba apie aštuonis tūkstančius darbuotojų, iš kurių maždaug pusė - vairuotojai.

Vienas iš keleivinio transporto veiklos rodiklių - rida, kuri per 2004-uosius siekė 165 mln. km.

Didžiausiа nerimа kelia tai, kad apie 77 proc. visų šalies autobusų ir troleibusų amžius didesnis nei dešimt metų. Tik didžiųjų miestų - Vilniaus ir Kauno - savivaldybės ėmė pirkti naujus autobusus ir būtent jų sаskaita pagerėjo statistiniai duomenys. O jei pažvelgtume tiesai į akis, pamatytume, kad mažesniuose autobusų parkuose net 95 proc. visų autobusų senesni nei dešimties metų.

Autobusų stotis atnaujinti pajėgė tik Vilniaus ir Utenos savivaldybės. Artimiausiu metu numatoma suremontuoti ir Telšių autobusų stotį. Kitos stotys - blogos būklės.

Pernai, prieš Lietuvai įstojant į ES, „Linava“ kartu su Tarptautine keleivių vežėjų asociacija (UITP) Vilniuje surengė seminarа ir supažindino keleivinio transporto įmonių atstovus su dokumentais, reglamentuojančiais keleivių vežimа Europos Sаjungoje. Keleivių vežėjai sulaukė teigiamų ir Lietuvos įstatymų pokyčių. Buvo priimtas pataisytas Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymas, todėl dabar studentai gali naudotis lengvata važiuodami tolimojo susisiekimo autobusais, o vežėjai dėl to nepatiria nuostolių, nes įstatymiškai apibrėžtas kompensavimo mechanizmas. Pakeisti kai kurie norminiai aktai. Netgi nedideli teisės aktų pokyčiai, tarkim, reglamentavę autobusų apipavidalinimа - privalomа mėlynа juostа, atrišo rankas vežėjų sandoriams su reklamos davėjais, dabar jau turinčiais teisę perdažyti autobusus pageidaujama spalva.

Viceprezidentas Mindaugas Grigelis sakė, kad praėję metai keleivių vežėjams buvo geri, nes augo rida, gausėjo pajamos, nors pelno augimа ir stabdė brangstantys degalai.

Asociacijos „Linava“

veiklos kryptys

„Linava“ - TIR sistemos garantinė asociacija, užtikrinanti prekių tranzitа iš ES į trečias šalis ir atgal, garantuojanti už visus krovinius, vežamus su TIR knygele per Lietuvos teritorijа. Asociacija prisiima atsakomybę už visus TIR sistemos narius (Lietuvos ir kitų valstybių, ratifikavusių TIR konvencijа, narius). Tai reikalauja daug darbo, pastangų ir lėšų.

Kita veiklos kryptis - vežėjų konkurencingumo didinimas. Anot asociacijos prezidento Algimanto Kondrusevičiaus, šio tikslo „Linava“ siekia užtikrindama Lietuvos vežėjų dalyvavimа trečiųjų šalių rinkoje. Tai kelias per tarpvalstybines derybas, kuriose nustatomos leidimų kroviniams gabenti kvotos. Lietuvos vežėjams aktualios ir Rytų rinkos: Rusijos, Kazachstano, Baltarusijos, Ukrainos. Realizuoti siekius padeda giminingos asociacijos, tų šalių valstybinės institucijos, su kuriomis nuolat palaikomi bendradarbiavimo ryšiai. Pasiekti akivaizdūs rezultatai: pernai vežėjai nejuto katastrofiško leidimų stygiaus, nors sunkumų buvo dėl papildomų Rusijos, Kazachstano leidimų, bet situacijа sušvelninti padėjo „Linavos“ ir Susisiekimo ministerijos bendros pastangos. Asociacija „Linava“ palankios vežėjų verslo aplinkos siekia bendradarbiaudama su Seimu, Vyriausybe ir jai pavaldžiomis organizacijomis, ES administratoriais. Vežėjams buvo kilusi dienpinigių problema, bet „Linavos“ vadovybė sugebėjo dialogo keliu rasti kompromisinį sprendimа, kuris tenkina ir verslininkus, ir valstybę.

Verslo aplinkа gerina ir vežėjams teikiama verslui būtina informacija. Tiesa, jos gavimas, apdorojimas ir paskleidimas brangiai kainuoja, tačiau „Linavos“ nariai skleidžiamа informacijа gauna nemokamai. Kitiems suinteresuotiems asmenims vežėjų verslo informacija parduodama, štai interneto puslapis www.linava.lt neseniai tapo mokamu.

Išgyventi padeda

paslaugos vežėjams

Asociacijos generalinis sekretorius Valdas Gilys optimistištai žiūri į „Linavos“ ateitį, nors pagrindinis finansavimo šaltinis - pajamos iš TIR knygelių - pernai gerokai nuseko.

- Dabar TIR knygelių parduodame 60 proc. mažiau, nei iki narystės ES. šiuo metu TIR sistemoje dalyvauja apie 800 Lietuvos transporto įmonių, dėl to mažėja ir mūsų galimybės vykdyti projektus, susijusius su vežėjų darbo aplinkos gerinimu, - sakė spaudos konferencijoje Valdas Gilys. - Teko pertvarkyti „Linavos“ veiklа ir dirbti taupiau. Turėjome atsisakyti „Linavos“ regioninių skyrių Vilniuje, Kaune, Alytuje, Panevėžyje, šiauliuose - ten dabar dirba žmonės, turintys pusę etato, o Klaipėdoje liko vienas etatinis darbuotojas. Jų darbo vietos - UAB „Linavos“ serviso filialuose. Per pusę - nuo 40 iki 20 - sumažinome ir TIR departamento darbuotojų. Jų pagrindinė funkcija išliko ta pati - TIR sistemos prevencija. Tik anksčiau turėjome problemų dėl savo šalies vežėjų Rusijoje, o dabar rūpesčių daugiausia kelia pažeidėjai iš Lenkijos, Latvijos, Rusijos transporto kompanijų.

Asociacija „Linava“ nuolat jieško naujų alternatyvų, kaip vežėjams teikti įvairias reikalingas paslaugas, kaip gauti pajamų iš kitų projektų.

Remiantis Lietuvos - Rusijos, Lietuvos - Baltarusijos valstybiniais susitarimais transporto srityje, „

Pernai buvo išduota 13 tūkst. vizų. Papildomų pajamų duoda ir „Linavos“ tarpininkavimas susigrаžinant PVM už Lenkijoje pirktus degalus. Pernai vežėjai pateikė paraiškų 30 mln. zlotų sumai. Grаžinta 8 mln.zlotų. Ne mažiau pinigų tikimasi grаžinti vežėjams ir šiemet.

Valdas Gilys teigė tikįs, kad „Linavai“ išgyventi padės dukterinės įmonės - Všį „Linavos“ mokymo centras ir UAB „Linavos“ servisas. Dar prieš pora metų šios įmonės buvo dotuojamos, o nuo 2005-ųjų tapo pelningos.

UAB „Linavos“ servisas metų apyvarta siekia penkiolika milijonų litų. Bendrovė sėkmingai vykdo programas, mažinančias vežėjų darbo sаnaudas. Paminėtini kuro projektai Lietuvoje ir Lenkijoje, kuriuos realizavus vežėjai gauna dideles nuolaidas degalams. Panašūs projektai rengiami su Vokietija bei Rusija.

Servisas tapo padangų ir alyvos gamintojų oficialiuoju atstovu Lietuvoje, teikia padangų montavimo, krovininių automobilių ir cisternų plovimo paslaugas. Ypač teigiamai vertinama tai, kad serviso padaliniai regionuose sustiprėjo ir per pastaruosius dvejus metus pelningumа padidino net keturis kartus.

„Linavos“ mokymo centras (LMC) rengia mokymus, kvalifikacijos kėlimo kursus įmonių vadovams, tolimųjų reisų vairuotojams ir net taksistams. Pernai LMC išdavė daugiau nei 3000 kvalifikacijos kėlimo liudijimų. LMC siekia gauti ES finansinę paramа ir kurti naujus centrus, padėsiančius užtikrinti eismo saugumа. Mokymo centras taip pat bendradarbiauja su Alantos technologijos ir verslo mokykla, kuri pradėjo rengti vairuotojus tarptautininkus. Tačiau to nepakanka vairuotojų stygiaus problemai įveikti, todėl „Linava“ rado būdа, kaip kvalifikuotа darbo jėgа importuoti iš Rusijos, Baltarusijos, o patyrusius vairuotojus priimti į darbа jau pasirengę Lietuvos vežėjai. Juk ne paslaptis, kad analogišku keliu nuėjo mūsų vairuotojai, įsidarbinę Vakarų šalių transporto kompanijose.

Aktualijos

Spaudos konferencijoje žurnalistai pateikė nemažai klausimų „Linavos“ vadovams apie nūdienos aktualijas.

į klausimа, kaip išgyventi mažoms transporto įmonėms, prezidentas Algimantas Kondrusevičius atsakė pateikdamas vienos Vakarų transporto ir ekspedijavimo kompanijos pavyzdį. Daugiau nei penkis tūkstančius krovininių automobilių valdanti įmonė turi tik apie tris šimtus nuosavų vilkikų. Kitos transporto priemonės priklauso individualiems asmenims ar mažoms transporto įmonėms (jos, beje, konkurentabilios dėl mažų sаnaudų), su pagrindine kompanija sudarė frančizės sutartis. Toks kelias perspektyvus ir Lietuvos mažoms transporto įmonėms, kurios jungtis prie didesnių nenori dėl galimų nesutarimų tarp savininkų - dėl akcijų ir dalinantis pelnа.

Paprašytas įvertinti situacijа draudimo rinkoje, Algimantas Kondrusevičius pažymėjo, kad „Linavos“ specialistai atliko asociacijos narių apklausа ir konstatavo, jog vežėjai skundžiasi jaučiantys spaudimа iš draudimo kompanijų, o nurodomos orientacinės civilinės atsakomybės privalomojo draudimo kainos dvigubai didesnės nei buvo pernai: siekia 2500 - 3000 Lt. „Kas galėtų paneigti, kad draudimo kompanijos suderino kainas ir vienu metu nutarė pabranginti vairuotojų civilinės atsakomybės draudimа?“ - perfrazavo žinomа citatа Algimantas Kondrusevičius.

Kalbėdamas apie keleivių nelegalų vežimа autobusais, Mindaugas Grigelis teigė, kad tai - visos Europos problema, kad nelegalai vežami ir iš Maroko į Prancūzijа ir kitais maršrutais. Tikėtina, kad ES teisės aktai įpareigos ir Lietuvos keleivių vežėjus tikrinti keleivių asmens dokumentus ir atsakyti už vežamus asmenis. Galimos baudos (iki 18 000 Lt už vienа nelegalа) gali rimtai paveikti keleivinio transporto įmonės finansinę būklę.

Vilniaus logistikos centro kūrimas įstrigo teisminiuose ginčuose. Algimantas Kondrusevičius informavo, kad prasidėjo teisminiai ginčai su buvusiu investitoriumi, kuriam buvo paskirtas valstybinės žemės sklypas Trakų rajone.

Tačiau investitorius ketverius metus nevykdė įsipareigojimų ir jokios veiklos, neinvestavo lėšų į valstybinės reikšmės logistikos centro statybos projektа, tad pernai vasarа Vilniaus apskrities administracija nutraukė sutartį, o Všį Vilniaus regiono logistikos centras bei „Linava“ pradėjo realius žingsnius projektui įgyvendinti. Tam pritarė ir Tranzito komitetas, bet investitorius apskundė sutarties nutraukimа teisme. šis procesas - grėsmė valstybės biudžetui, nes šiemet neprasidės planuotos statybos, po poros metų nebus priduota pirmoji objekto eilė, nebus įkurta numatytų 150 darbo vietų. Vežėjų ir ekspeditorių svajonei kuo greičiau įkurti Vilniaus logistikos centrа, deja, nelemta išsipildyti artimiausiu metu: toks požiūris remiasi žinojimu apie valdžios institucijų ir teismų inertiškumа. Jei transportininkams svarbus centras būtų greitai įkurtas - laimėtų ir valstybė.

Degalinių tinklai (ar už jų besislepiantis monopolininkas) buvo inicijavę diskusijа, esа sumažėjo degalų pardavimas ir reikia uždrausti galimybę importuoti degalus iš kitų šalių. „Linava“ atliko analizę ir nustatė, kad vežėjai po Lietuvos įstojimo į ES ir nustojus galioti Lenkijos nustatytam apribojimui įvežti į šiа šalį iki 200 l degalų, ėmė pirkti Lietuvoje dyzelino net 3,5 karto daugiau nei anksčiau. Turint omenyje, kad „Mažeikių nafta“ penkerius metus buvo monopolininkė Lietuvoje, o ta situacija buvo reglamentuota įstatymu, suprantamas, bet vežėjams nenaudingas monopolininko noras išlaikyti dominavimа. Dabar naftos produktus galima importuoti laisvai, bet kažkodėl neatsiranda rimtesnio importuotojo, gal todėl, kad veikia slaptas stabdymo mechanizmas?

Vežėjams taip pat būtų naudinga, kad Vyriausybė atsižvelgtų į pernai gruodį trijų Baltijos valstybių vežėjų asociacijų pasirašytа kreipimаsi ir iš dalies kompensuotų akcizа už transporto įmonių perkamus degalus. Tokį sprendimа jau priėmė Belgijos vyriausybė, analogiška galimybė svarstoma Prancūzijoje.

Spaudos konferencijoje pokalbiai apie Baltarusijа išryškino susiklosčiusį neigiamа šios šalies įvaizdį verslininkų akyse. Iš buvusio tranzito per Baltarusijа liko tik penktadalis krovinių srauto. Užsakovai kategoriškai draudžia vežėjams važiuoti per Baltarusijа, nes šios šalies muitininkai jau nuo 2002 metų dėl menkiausių pažeidimų konfiskuoja krovinius. Vien per 2003-iuosius metus konfiskavo krovinių už 200 mln. JAV dolerių. Dabar, kaip sakė Valdas Gilys, situacija gerėja, nes įsigaliojo privalomas elektroninis prekių deklaravimas, galintis suaktyvinti tranzitа per Baltarusijа, sutrumpinti pasienyje formalumams gaištamа laikа iki 40 minčių. „Linava“ pasirašė trišalį susitarimа dėl dalyvavimo šiame projekte.

„Linava“ įpareigota per ambasadas rūpintis vizų išdavimu vairuotojams, dirbantiems Lietuvos transporto įmonėse.

"Transporto pasaulis"
Kovas Nr. 3 (51)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

TRANSPORTO įMONėS VEIKLOS RIZIKOS

Vežėjų problemos - regioniniuose susirinkimuose

Alternatyvos

Gamintojai padeda vežėjams taupyti, arba lengvųjų sunkvežimių privalumai

Dilerių naujienos

„MATEMATIKų“ ANTPLūDIS, ARBA šUOLIS į RINKOS LYDERIUS

Keliai

Kelininkų darbai: patirtis, projektai, perspektyvos

Nauji modeliai

VOLVO ir miške - VOLVO

Pagaminta Lietuvoje

JAU IR AUTOBUSAI !

Pravartu žinoti

Kas brangiau:

Servisas

Verslo kryptis - profesionalios paslaugos

Transporto politika

VOKIEčIAI NESKUBA VYKDYTI JIEMS NENAUDINGų ES DIREKTYVų

"Linavos" mokymo centras

Transportininkams - europietiško lygio įgūdžiai

Keleivinis transportas

į MUGę - AUTOBUSų!

Technika

Ne kompensuoti, o išsaugoti

žIEDAI, MAžINANTYS ALYVOS SАNAUDAS

Teisė

Teisinė informacija internete